Zemědělství a rybolov v dubnu 2014

07.05.2014
Euroskop

Instituce EU podpořily plán Komise na propagaci zemědělských produktů z EU

Instituce EU podpořily plán Komise na propagaci zemědělských produktů z EU

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on information provision and promotion measures for agricultural products on the internal market and in third countries (COM(2013)812)

Zástupci EP a Rady 1. 4. 2014 uzavřeli politickou dohodu o návrhu nařízení týkajícího se propagační strategie zemědělských produktů z EU nejen na vnitřním trhu, ale i ve třetích zemích. Dohodu posléze 2. 4. 2014 potvrdil Zvláštní výbor Rady pro zemědělství a 7. 4. 2014 ji schválil AGRI. Plénum EP následně schválilo návrh v prvním čtení.

Pozadí

Pravidla týkající se informování spotřebitele o zemědělských a potravinářských produktech vyrobených ve Společenství a jejich propagace vznikla v rámci SZP již v 80. letech 20. století. V souladu s existujícím nařízením č. 3/2008 o informačních a propagačních opatřeních na podporu zemědělských produktů na vnitřním trhu a ve třetích zemích je kupř. od roku 2007 poskytována na propagaci produktů z EU každoroční finanční podpora pohybující se okolo 50 mil. €. I v roce 2014 Komise vybrala dalších 20 zpravidla tříletých programů podpory zemědělských produktů v rámci EU i mimo ní, které EU podpoří celkovou částkou 23,3 mil. €.

V červenci 2011 zahájila Komise diskusi o budoucí strategii k propagaci evropských zemědělských výrobků zveřejněním zelené knihy doprovázenou veřejnou konzultací (více v příspěvku „Komise zveřejnila zelenou knihu o propagaci evropských zemědělských výrobků“, Zemědělství a rybolov v červenci 2011). Na tu navázala sdělením v březnu 2012. K vytvoření koherentní evropské strategie v této oblasti vyzval Komisi i EÚD. Nyní přichází Komise s konkrétními legislativními návrhy, které předkládá Radě a EP.

Komise představila 21. 11. 2013 návrh nařízení, které obsahuje konkrétní nástroje na vytvoření strategie EU zaměřené na podporu zemědělských produktů pocházejících z EU na trzích třetích zemí. Cílem je přesunout propagaci primárně zaměřenou na domácí trh za hranice EU a podpořit projekty z více členských států. Komise v úmyslu využít světového trendu rostoucí poptávky po bezpečných a kvalitních potravinách a podpořit evropské zemědělské produkty dodržující přísné normy na světovém trhu. Chce tak přesunout důraz propagační politiky EU za její hranice na nové trhy ze třetích zemí – zejména těch, které uzavřely či uzavřou dohodu o volném obchodu s EU – a obrátit tak dosavadní poměr, kdy dvě třetiny podpory propagace evropských potravin byly určeny na domácí trh a pouze zbylá část na propagaci mimo EU (více v příspěvku „Komise chce spustit propagační strategii zemědělských produktů z EU“, Zemědělství a rybolov v listopadu 2013).

Komise dokonce zvažovala adresovat 100 % podpory na zahraniční propagaci, to však odmítli poslanci z výboru AGRI.

EP deklaroval zájem poskytnout svoje stanovisko ještě před vypršením svého mandátu na jaře roku 2014. Nakonec se dokonce podařilo sladit postoje s Radou během necelých pěti měsíců od předložení návrhu Komisí, a uzavřít tak politickou dohodu.

Klíčové a sporné body

Komise navrhla rozšířit příjemce podpory místo individuálních projektů členských států na mezinárodní programy evropských organizací z více členských tátů. Projekty zaměřené na trhy ve třetích zemích a předkládané více členskými státy získají rovněž vyšší míru kofinancování. Oproti navrhovanému rozmezí Komise 50–60 % je míra kofinancování ze strany EU na základě dohody institucí EU vyšší, a to 70 % pro projekty realizované v rámci jednoho členského státu se zaměřením na vnitřní trh EU, 80 % pro mezinárodní projekty v rámci EU a všechny typy projektů určených pro trhy třetích zemí, v případě krize dokonce 80 % (o 5 % více v situaci, kdy se dotyčná organizace nachází ve finančně tíživé situaci).

Členské státy spolu s EP podpořily návrh Komise, která navrhla rovněž zrušit dosavadní možnost členských států doplnit finanční prostředky z národních rozpočtů, protože řada z nich nepřispívala dostatečnou měrou. Finanční prostředky EU tak budou doplněny výhradně zdroji producentských organizací, což vedlo EP k požadavku na zvýšení míry kofinancování, neboť v opačném případě by jejich prostředky nemusely být postačující.

Propagační politika EU by měla získat rozpočet 883 mil. € v letech 2014–2020, roční alokace by se měla postupně zvyšovat z 60 mil. € v roce 2014 až na 200 mil. € v roce 2020.

Jedním z nových nástrojů se mají stát pravidelné zahraniční podnikatelské mise představitelů institucí EU spolu se zástupci evropského zemědělského průmyslu. K dalším opatřením patří administrativní zjednodušení výběrového řízení z dvoustupňového na jednostupňové, rozšíření způsobilých příjemců o organizace producentů a produktů i na oblast zpracovaných zemědělsko-potravinářských produktů.

Předpokládaný další vývoj

Nyní je na řadě formální schválení Radou. Nová strategie by měla vejít v platnost v lednu 2016.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality