Doprava v květnu 2014

05.06.2014
Euroskop

Rezervní fondy pro vnitrozemskou vodní dopravu budou přístupnější

Rezervní fondy pro vnitrozemskou vodní dopravu budou přístupnější

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 718/1999 o politice podpory vnitrozemské vodní dopravy, pokud jde o kapacitu loďstva Společenství (KOM(2013)621)

Rada 8. 5. 2014 schválila návrh nařízení upravující kapacitu plavidel vnitrozemské vodní dopravy, kterým má dojít ke snadnějšímu využití finančních prostředků z rezervních fondů, ze kterého doposud nebylo ani jednou čerpáno.

Pozadí

Rezervní fondy vznikly v rámci přijetí směrnice Rady č. 718/1999 v členských státech, které jsou napojeny svou vnitrozemskou vodní dopravou na další členské státy a s flotilou s více než 100 tis. tunami, s cílem zabránit vypořádat se s nadměrnou kapacitou loďstev. Fondy v současnosti dosahují celkové výše 35 mil. € pocházejících z finančních příspěvků průmyslu vnitrozemské dopravy.

Opatření je součástí programu NAIADES II přijatým v září 2013 (více v příspěvku „Komise chce více podpořit říční nákladní dopravu“, Doprava v září 2013). NAIDES II má navázat na program Komise NAIDES I, který fungoval během let 2006 – 2013 a zahrnoval přes 30 akcí na podporu vnitrozemské plavby (např. úprava pracovní doby, přezkoumání administrativních a regulačních překážek), které je nutné nyní aktualizovat.

Plénum EP schválilo meziinstitucionální dohodu s Radou 15. 4. 2014.

Klíčové a sporné body

Cílem návrhu je rozšířit rozsah opatření možných financovat z fondu nejen na pracovníky v tomto odvětví, ale i na členy posádky. Záměrem je se vedle sociálních aspektů a bezpečnosti pracovních podmínek zaměřit podporu i na další oblasti. Prostředky bude možné nově využít i na inovaci a modernizaci plavidel a technický vývoj ohleduplný k životnímu prostředí vzhledem k budoucím požadavkům EU na snížení emisí.

Nová opatření mají rovněž napomoci překonat fragmentaci tohoto odvětví a posílit celounijní organizace zastupující odvětví vnitrozemské vodní dopravy na evropské úrovni. Technologickému vývoji plavidel má napomoci zpřístupnění finančních prostředků z dalších evropských programů (Horizont 2020, CEF) nebo nástrojů EIB.

Předpokládaný další vývoj

Nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku EU.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality