Dálniční poplatky v Německu. Kolik to nakonec bude?


Euroskop, 17.12. 2014

Řidiči osobních aut budou od roku 2016 platit za užívání německých dálnic. Roční poplatek bude činit nejvýš 130 eur (3600 Kč), pro ekologicky šetrnější auta bude cena nižší.

Návrh příslušného zákona schválila německá vláda, ještě ho musí projednat parlament. Zavedení mýtného dopadne zejména na zahraniční řidiče, Němcům se o dálniční poplatek sníží daň z vlastnictví motorového vozidla. Proti tomuto způsobu zpoplatnění dálnic ale má výhrady Evropská komise.

500 milionů eur do státní kasy?

Komě ročního poplatku si bude možné zaplatit i dvouměsíční využívání dálnic v ceně 22 eur (600 Kč) a desetidenní, které bude stát deset eur (275 Kč). Poplatek bude podle ministra dopravy Alexandera Dobrindta možné uhradit přes internet nebo na čerpacích stanicích. Ministr očekává, že mýtné přinese německému státu ročně zhruba 500 milionů eur (13,8 miliardy korun).

„Zpoplatnění dálnic je smysluplný, oprávněný a spravedlivý krok,“ řekl Dobrindt. „Smysluplné je to proto, že všechny vybrané peníze budou investovány do rozvoje infrastruktury. Oprávněný systém je také proto, že němečtí řidiči už roky musí platit za jízdu po dálnici v sousedních zemích. A systém je i spravedlivý, protože rozlišuje mezi řidiči podle toho, jak německou silniční síť zatěžují,“ doplnil.

Německo dosud patří v Evropě například vedle Belgie nebo Nizozemska k posledním zemím, kde se za jízdu po dálnici neplatí. Na rozdíl od systému v Česku nebo v Rakousku by se v Německu nelepila na čelní sklo dálniční známka. Po uhrazení poplatku by měla být do elektronického systému zanesena registrační značka vozidla. To, zda řidič jede po dálnici oprávněně nebo ne, budou sledovat kamery, které budou snímat značky všech projíždějících aut.

Výhrady k systému německého mýta vyjádřila Evropská komise. Podle ní znamená zavedení poplatků se současným snížením daní pro Němce nepřímou diskriminaci zahraničních řidičů. Komise také kritizovala, že krátkodobé dálniční mýtné bude pro řidiče ekologicky šetrných vozů neúměrně drahé ve srovnání s ročním poplatkem.

Stanovisko Bavorska

Bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která zpoplatnění dálnic ve vládě prosadila, ale výtky Evropské komise odmítá. Podle strany je zákon zavádějící dálniční poplatky zcela v souladu s právem Evropské unie. To zopakoval i Dobrindt s tím, že povinnost platit za užívání německých dálnic vzniká pro všechny řidiče nezávisle na tom, z jaké země pocházejí.

Ministr také uvedl, že zpoplatnění dálnic znamená posun od financování silniční infrastruktury z daní k platbě podle toho, jak kdo dálnice využívá. Zdůraznil, že EK k zavedení takového způsobu financování vyzvala členské země unie už v roce 2011.
Roční poplatek bude záležet na objemu motoru vozidla a na ekologické šetrnosti jeho provozu. „Elektromobily budou od placení za užívání infrastruktury zcela osvobozeny,“ řekl Dobrindt.

Předpokládané mýtné na německých dálnicích pro vybrané typy vozů:

Typ auta Objem motoru
(v litrech)
Palivo Rok uvedení
do provozu
Roční poplatek
(v eurech)
Volkswagen Polo 1,2 benzin 2013 24
Škoda Fabia 1,2 benzin 2012 24
Hyundai i30 1,6 benzin 2013 32
Škoda Octavia 1,8 benzin 2013 36
Škoda Octavia 2,0 diesel 2010 100
BMW 730d 3,0 diesel 2014 130

zdroj: čtk

Autor: Euroskop, čtk

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality