05.03.2015
Euroskop
Rada potvrdila revizi MMF 2014-2020
|
Rada potvrdila revizi MMF 2014-2020
Návrh nařízení Rady, kterým se mění nařízení (EU, Euratom) č. 1311/2013, kterým se stanoví víceletý finanční rámec na období 2014–2020 (COM(2015)15)
- Coreper 13. 2. 2015 přijal změnu nařízení o víceletém finančním rámci v reakci na nevyčerpanou alokaci pro rok 2014. Současně se rozbíhá diskuse o podobě rozpočtu EU na rok 2016.
Pozadí
Řada programů EU, která je spojena s novým rozpočtovým obdobím 2014-2020, byla fakticky spuštěna až během roku 2014 (celkem 300 z 645 programů EU) z důvodu pozdního schválení nařízení o víceletém finančním rámci (č. 1311/2013), a to až na sklonku roku 2013 (více v příspěvku „Rada a EP stvrdily víceletý finanční rámec 2014–2020 i rozpočet 2014“, Institucionální záležitosti v listopadu 2013). To vyžaduje rovněž přesunutí části závazků, se kterými se počítalo pro rok 2014, do následujících let tak, aby mohlo dojít k úplnému vyčerpání finančních prostředků alokovaných pro jednotlivé programy v novém programovacím období.
Klíčové a sporné body
Změna víceletého finančního rámce umožňuje plné vyčerpání investičních fondů EU bez vlivu na celkovou výši výdajů v letech 2014-2020. Celkově dojde k přesunu finančních prostředků ve výši 21,1 mld. €. V případě ČR se uskuteční transfer téměř celé alokované částky pro rok 2014 (cca 3,2 mld. €).
Předpokládaný další vývoj
Po formálním odsouhlasení Radou musí revizi víceletého finančního rámce odsouhlasit EP v termínu do 5. 5. 2015.
Odkazy
- Návrh nařízení Rady, kterým se mění nařízení (EU, Euratom) č. 1311/2013, kterým se stanoví víceletý finanční rámec na období 2014–2020 (COM(2015)15)
- Council regulation (EU, EURATOM) No 1311/2013 of 2 December 2013 laying down the multiannual financial framework for the years 2014-2020
- Council agrees on revised MFF for 2014-2020
Krátce…
Stav českého hospodářství je dle Komise stále stejný
Komise 26. 2. 2015 zveřejnila v rámci Evropského semestru 2015 analýzu a doporučení pro hospodářské politiky jednotlivých členských států. Každoroční hodnocení nepřináší nic nového, ČR vykázala jen omezený pokrok v plnění doporučení z roku 2014. Dle Komise se výrazně zlepšily výstupy veřejných financí, ale v oblasti daní, fiskální udržitelnosti a fiskálního rámce přetrvávají některé problémy, jako je např. vysoká míra daňových úniků. Samotný výběr daní je nákladný, z hlediska dlouhodobé udržitelnosti je otazníkem růst výdajů v rámci důchodového systému. Na trhu práce jsou stále nedostatečně zastoupeny některé znevýhodněné skupiny (matky s malými dětmi, osoby se zdravotním postižením, Romové). Vzdělávání se vyznačuje rozdíly mezi jednotlivými regiony a sociálními skupinami, programy terciárního a odborného vzdělávání odpovídajícím způsobem nenaplňují potřeby trhu práce. Nedostatečná efektivnost a transparentnost v českých veřejných institucích stále brání výraznějším investicím a silnějšímu růstu, zejména pokud jde o korupci a zadávání veřejných zakázek. Zlepšilo se však čerpání finančních prostředků z EU. Přestože veřejné investice se v poslední době zvyšují, dopravní infrastruktura zůstává poměrně málo rozvinutá a existuje prostor pro další zlepšení energetické účinnosti. V březnu bude Komise pořádat další kolo bilaterálních jednání s členskými státy, aby jim poskytla možnost k projednání doporučení. V polovině dubna by pak členské státy měly předložit své národní programy reforem, na jejichž základě Komise zveřejní novou sadu doporučení pro danou zemi na léta 2015–2016.