Komise schválila Česku operační program Doprava


Euroskop, čtk, 12.5. 2015

Evropská komise schválila České republice další operační program. V OP Doprava je do roku 2020 možné čerpat až 4,7 miliard eur (asi 127 miliard korun).

ČR má zatím potvrzené čtyři operační programy, které se týkají celkově 60 procent prostředků na roky 2014 až 2020. Česká republika má možnost z různých unijních fondů čerpat až 23,83 miliardy eur.

Eurokomisařka pro regionální rozvoj Corina Cretsuová považuje za cíl propojení českých regionů a jejich spojení do celoevropské dopravní sítě. Operační program může podle propočtů Evropské komise napomoci renovaci či zlepšení 140 kilometrů železničních tratí, osmi kilometrů tramvajových linek či tratí metra, nebo 95 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Renovováno a zlepšeno má v jeho rámci být také 40 kilometrů významných silnic v regionech České republiky.

Peníze na silnice a železnice

Ministerstvo dopravy považuje za hlavní priority velké infrastrukturní projekty. Na železniční infrastrukturu je vyčleněno skoro 2,4 miliardy eur (asi 64,8 miliardy korun), na silniční infrastrukturu a infrastrukturu pro veřejnou dopravu 1,3 miliardy eur (přes 35 miliard korun). Na menší silnice 0,9 miliardy eur (přes 24 miliard korun) a na technickou pomoc 70 milionů eur (asi 1,9 miliardy korun).

„Chceme evropské prostředky využít především na páteřní dálniční síť, tedy R35 spojující Hradec Králové a Olomouc, Pražský okruh, spojení s Rakouskem přes D3 a Polskem přes D11,“ řekl český ministr dopravy Dan Ťok.

Podle něj jsou důležité i projekty na železnici, například modernizace trati Plzeň-Domažlice, která by měla zrychlit spojení na Mnichov či dráha na pražské letiště. „Nově budeme z programu financovat i obnovu vozového parku na železnici a městskou kolejovou dopravu, tedy infrastrukturu pro tramvaje, metro a trolejbusy,“ dodal ministr.

Jednou z možností pro peníze z fondu EU jsou i projekty městské hromadné dopravy nebo podpora rozvoje inteligentních dopravních systémů. Například podpora výstavby linky D pražského metra či tramvajového napojení univerzitního kampusu v Brně.

Peníze z OP Doprava mohou také napomoci zavádění Evropského systému řízení železničního provozu i modernizaci vozového parku pro nadregionální i regionální linky. Pamatováno je třeba též na rozvoj překladišť kombinované dopravy.

Priority Operačního programu Doprava 2014 – 2020 (příklady projektů)

Silniční doprava:

  • modernizace dálnice D1 (např. úseky: Mirošovice – Hvězdonice, Humpolec – Větrný Jeníkov)
  • výstavba dálnice D1 (např. Říkovice – Přerov – Lipník nad Bečvou)
  • výstavba dálnice D3 (např. Bošilec – Ševětín – Borek)
  • výstavba dálnice D11 (např. Hradec Králové – Jaroměř)
  • výstavba silnice R11 (např. Trutnov – st. hranice)
  • výstavba silnice R6 (např. Lubenec, obchvat, I. etapa)
  • výstavba silnice R35 (Opatovice – Časy – Ostrov – Vysoké Mýto – Litomyšl)
  • výstavba silnice R48 (např. Rybí – Rychaltice)

Železniční doprava:

  • dokončení modernizace 4. koridoru na České Budějovice (např. úsek Sudoměřice – Votice)
  • modernizace trati Praha – Kladno s připojením na letiště Ruzyně
  • modernizace trati Brno – Přerov, II. etapa Nezamyslice – Přerov
  • modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice
  • modernizace a elektrizace trati Otrokovice – Vizovice
  • optimalizace trati Kolín – Všetaty – Děčín

Autor: Euroskop, čtk

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality