Spotřebitelé v červenci 2015

07.08.2015
Euroskop

Instituce EU chtějí zpřehlednit zprostředkovávání pojištění, Půjčování aut v EU by mělo být transparentnější

  • Zprostředkovatelé pojištění budou muset nabízet své služby transparentněji, shodly se instituce EU
  • Komise se dohodla na lepších podmínkách pro klienty autopůjčoven v EU

Instituce EU chtějí zpřehlednit zprostředkovávání pojištění

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o zprostředkování pojištění (COM(2012)360)

Rada v zastoupení předsednictví 30. 6. 2015 dosáhla dohody s EP o návrhu směrnice, kterým se stanoví nová pravidla pro lepší distribuci pojištění. Pravidla by měla zlepšit způsob, jakým jsou pojistné produkty prodávány a umožní zvýšenou ochranu pojistníků, zvýší kvalitu informací poskytovaných zákazníkům a vytvoří kodex chování pro distributory pojištění.

Pozadí

Revidovaná směrnice se bude vztahovat na celý distribuční řetězec a bude označována jako směrnice o distribuci pojištění (IDD). Návrh je revizí směrnice o zprostředkování pojištění (2002/92/ES), která upravuje metody prodeje všech pojistných produktů, od obecných pojistných produktů, jako je pojištění motorových vozidel a domácností, až po ty, které obsahují investiční prvky. Komise navrhla směrnici aktualizovat v červenci 2012 jako součást balíčku zajišťujícího vysokou úroveň ochrany spotřebitele v oblasti finančních služeb.

Podle Komise se ale více než 70 % pojistných produktů prodává bez vhodného poradenství (stávající právní předpisy EU se prodejem pojistných produktů podrobně nezabývají a předpisy v jednotlivých členských státech se liší, resp. se vztahují pouze na zprostředkovatele, tj. cca na 48 % prodejů pojištění). Cílem návrhu je zvýšit ochranu spotřebitele „vytvořením společných norem v prodeji pojištění a zajištěním řádného poradenství“.

Klíčové a sporné body

Dle revidované směrnice by spotřebitelé a drobní investoři měli těžit z větší transparentnosti. Poskytovatelé pojištění budou muset být transparentnější, co se týče cen a nákladů jejich produktů, takže bude jasné, co spotřebitel platí a co nikoliv. Důležité je, aby spotřebitel věděl, zda má prodávající pojistného produktu vlastní ekonomickou motivaci k prodeji. Spotřebitelé budou moci činit informovanější rozhodnutí s jednoduchým a standardizovaným Dokumentem o informacích produktu pro pojistné produkty (mimo životní). To dokončí již existující informační dokumenty pro spotřebitelské produkty životního pojištění (v rámci směrnice Solvency II) a investiční produkty (nařízení PRIIPS).

Tam, kde jsou pojistné produkty nabízeny v balíčku s jiným zbožím nebo službou, budou mít spotřebitelé na výběr, zda si koupí hlavní zboží nebo službu bez doplňkové části (např. nové auto za zvýhodněnou cenu společně s pojištěním auta). Budou stanoveny pravidla transparentnosti a podnikatelského chování, která zabrání spotřebiteli nakoupit produkt, který nesplňuje jeho potřeby.

Dohodnutá pravidla zahrnují přísnější požadavky na prodej produktů životního pojištění s investičními prvky. Kromě toho rovněž zavádí pravidla o vzájemném uznávání odborných znalostí a schopností při získání kvalifikace v jiném členském státě. Za tím účelem by měl vzniknout jednotný registr takových osob.

Předpokládaný další vývoj

Členské státy budou mít dva roky na provedení směrnice do vnitrostátních právních předpisů. Dohoda musí být potvrzena Radou, pak bude směrnice předložena EP k hlasování v prvním čtení a Radě k přijetí.

Odkazy

Půjčování aut v EU by mělo být transparentnější

  • Komise 13. 7. 2015 dosáhla dohody s 5 největšími půjčovnami automobilů v EU s cílem posílit práva spotřebitelů v odvětví. Společnosti se zavázaly, že lépe sladí stávající postupy pro pronájem automobilů s požadavky právních předpisů v oblasti ochrany spotřebitele.

Pozadí

Pro spotřebitele by tak měly být přehlednější podmínky pojištění a možnosti účtování paliva, spravedlivější přístup při řešení škod a větší transparentnost cen. Během posledních 2 let totiž došlo k výraznému nárůstu počtu stížností, které se týkaly autopůjčoven a které obdržela evropská spotřebitelská centra. Byl zřízen dialog mezi vnitrostátními orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele, pod vedením Úřadu pro hospodářskou soutěž a trhy (CMA) UK, a pěti největšími autopůjčovnami působícími v EU: Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz a Sixt, které tvoří více než 65 % ze všech celkových pronájmů (např. v roce 2013 bylo v EU zaznamenáno přes 21 mil. jednotlivých smluv o pronájmu automobilů). Jmenované společnosti předložily konečné návrhy na opatření, které byly následně posouzeny vnitrostátními orgány (více v příspěvku „Situace klientů autopůjčoven se lepší“, Spotřebitelé v říjnu 2014).

Klíčové a sporné body

  • Společnosti se zavázaly poskytnout spotřebitelům větší transparentnost při online rezervacích. Informace o všech povinných poplatcích a volitelných doplňcích by tak měly být srozumitelnější. Informace o nejdůležitějších podmínkách pronájmu a požadavcích budou rovněž jasnější. Spotřebitelé by měli být lépe informováni také o možnostech zrušení rezervace a produktů pojištění, což zahrnuje jejich ceny, výjimky a spoluúčast. Dále Komise prosadila transparentnější politiku, co se týče účtování paliva, a jasnější a spravedlivější postupy kontroly vozidel. Postupy pro účtování dodatečných poplatků zákazníkům by také měly doznat změny, spotřebitelům bude přiznána přiměřená možnost rozporovat jakoukoli škodu před uskutečněním platby.

Stále však zůstávají některé otázky nevyřešeny, a to: odpovědnost spotřebitelů za škody na vozidle způsobené třetí osobou; postupy agentů a zprostředkovatelů; jazyk, ve kterém by měly být uváděny smluvní podmínky pro rezervace automobilů v jiném členském státě; vymezení pojistného krytí v rámci nabízených balíčků pro pronájmem automobilů a ostatní alternativy nabídek pojištění na trhu. Orgány pro ochranu spotřebitele je budou nadále monitorovat.

Předpokládaný další vývoj

Jednotlivé návrhy společnosti postupně již plní a většina z nich by měla být uskutečněna do konce roku 2015. Komise si od tohoto postupu slibuje nárůst tohoto odvětví v EU ročně o 3–4 %.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality