Skandál Volkswagen. Paříž a Londýn chtějí vyšetřování EU


Petr Zenkner, Euroskop, 22.9. 2015

Skandál kolem německé automobilky Volkswagen nabírá na síle. Francie a Británie vyzvaly Evropskou komisi, aby se situace kolem emisí vyšetřila na úrovni celé EU.

„Musí se to udělat na evropské úrovni,“ řekl francouzský ministr financí Michel Sapin v rozhovoru na rozhlasové stanici Europe 1. „Jsme evropský trh a máme evropská pravidla,“ dodal. Britské ministerstvo dopravy vyzvalo Komisi, aby začala vyšetřovat problém měření emisí u vozů Volkswagen jako naléhavý případ.

Evropské vyšetřování?

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že ve vozech s naftovými motory použil software, který dokáže při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Firma prý dieselové vozy vybavovala tímto zařízením asi sedm let. Volkswagen přiznal, že softwarem bylo na celém světě vybaveno asi 11 milionů aut.

Evropská komise uvedla, že je v kontaktu s Volkswagenem i americkými úřady. Jednoznačné stanovisko ale zatím nemá. „Bereme tu záležitost velmi vážně,“ řekla mluvčí komise Lucia Caudetová.

„Vyšetřuje se ve Volkswagenu, v USA a v Německu. Proto je předčasné se vyjadřovat k tomu, zda jsou nějaká konkrétní opatření nutná i v Evropě,“ sdělila. Vyzvala ale národní státy, aby přísně dohlédly na dodržování emisních předpisů u svých výrobců.

Vlastní vyšetřování už oznámilo Švýcarsko, Itálie a Jižní Korea, kde obliba německých vozů v posledních letech prudce roste na úkor místních výrobců Kia a Hyundai. Záležitostí se začalo zabývat i české ministerstvo dopravy.

Dopady na Volkswagen

Německá kancléřka Angela Merkelová vyzvala k plné transparentnosti při objasňování celého případu a dodala, že spolkové ministerstvo dopravy je s Volkswagenem v kontaktu. Německý ministr hospodářství Sigmar Gabriel vyjádřil obavy z dopadů na pověst německého automobilového sektoru.

Automobilka Volkswagen kvůli skandálu s falšováním emisí zhoršila letošní výhled hospodaření. Ve třetím čtvrtletí si dá stranou 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč), aby měla na zaplacení předpokládané vysoké pokuty.

Akcie automobilky ztratily za dva dny téměř 40 procent hodnoty. Jejich cena klesla v úterý až na 105 eur za akcii.

Skončí šéf automobilky?

Německý list Taggesspiegel napsal, že dozorčí rada německé automobilky Volkswagen chce v souvislosti se skandálem odvolat generálního ředitele skupiny Martina Winterkorna (68). Přitom měl šestičlenný výkonný výbor na pátečním zasedání původně jednat o návrhu na prodloužení jeho pracovní smlouvy o dva roky.

S odvoláním na zdroje z dozorčí rady Taggesspiegel napsal, že Winterkorna může nahradit nynější výkonný ředitel automobilky Porsche Matthias Müller (62). Mluvčí Volkswagenu ale zprávu listu označil za „nesmysl“.

Vlivný šéf závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh prohlásil, že Winterkorn by sám rezignoval, pokud by se ukázalo, že je za skandál kolem emisí osobně zodpovědný.

Manipulace s emisemi

To, že výrobci automobilů s údaji o emisích manipulují, se ví již déle. Evropská komise již kvůli tomu několik let pracuje na zlepšení testovacích postupů u nových vozů. Některé členské státy EU v čele s Německem naopak lobbují za zmírnění nynějších regulací, které se v posledních letech zpřísňují zejména u netoxického oxidu uhličitého, jenž podle vědců přispívá ke změně klimatu. Situace se přitom podstatně zhoršuje u skutečně zdraví škodlivých emisí oxidů dusíku, což souvisí s růstem obliby vozů s naftovými motory.

Automobilky propagují diesely jako „čistší“, protože mají o něco nižší emise oxidu uhličitého; jejich emise toxického oxidu dusičitého jsou ale často podstatně vyšší než u benzinových aut, většinou jsou nad údaji, které automobilky předkládají a často výrazně překračují stanovené limity. Je to přitom problém zvláště Evropy, kde se diesely podílejí na prodeji nových vozů více než 50 procenty, zatímco v USA jde o necelé jedno procento trhu, uvádí agentura Reuters a BBC.

Autor: Petr Zenkner, Euroskop

Sdílet tento příspěvek