07.10.2015
Euroskop
Evropští spotřebitelé stále málo nakupují online v zahraničí
|
Evropští spotřebitelé stále málo nakupují online v zahraničí
Consumer Conditions Scoreboard: Consumers at home in the Single Market (2015 edition)
- Hodnotící zpráva spotřebitelských podmínek (zaměřující se na jednotný digitální trh) za rok 2015 ukázala, že přeshraniční elektronický obchod je v EU stále nedostatečně vyvinutý. Zpráva pravidelně sleduje integraci vnitřního maloobchodního trhu v EU z pohledu spotřebitele a kvalitu vnitrostátního spotřebitelského prostředí.
Pozadí
Data zprávy jsou vnitrostátními orgány a spotřebitelskými organizacemi používána při navrhování a hodnocení jejich vlastních aktivit. Zprávy o jednotlivých zemích připojené k této hodnotící zprávě poskytnou podrobné statistiky pro každou zemi.
Srovnávací přehled také zjistil, že nedostatek důvěry, územní omezení a cenová diskriminace stále představují překážky přeshraničního elektronického obchodu. Pohodlí z hlediska času, nižší ceny a větší výběr jsou hlavní důvody pro nakupování online. Oblečení a sportovní zboží jsou nejčastější kategorie pro online nákupy, následovány cestováním a ubytováním na dovolené, spotřebním zbožím, dále vstupenky na akce, knihy, časopisy a e-learning. Nákup digitálního obsahu a využívání služeb online (ať už placené, nebo zdarma) jsou stále oblíbenější.
Klíčové a sporné body
Hlavní zjištění jsou následující:
- Spotřebitelé nakupující přes hranice se stále potýkají s mnoha problémy, zejména pokud jde o dodávky a shodu výrobků. Nadále čelí omezení a cenové diskriminaci z důvodu země svého bydliště v přeshraničních transakcích. Tyto otázky také tvoří většinu stížností na přeshraniční elektronický obchod, které obdržela evropská spotřebitelská centra.
- Je zapotřebí dalšího zvyšování povědomí o právech spotřebitelů. Pouze 9 % spotřebitelů bylo schopno odpovědět správně na otázku o svých právech, s nejnižší úrovní znalostí zjištěných mezi mladými lidmi. Např. jen 33 % spotřebitelů ví, že nemusí platit za zpětné poslání nevyžádaného produktu. Okolo 41 % ví, že má právo na opravu zdarma či výměnu v případě vadného výrobku.
- Další rozvoj alternativního řešení sporů slibuje účinnější odškodnění spotřebitelů. Čtvrtina všech spotřebitelů potýkající se s problémy si nestěžují. Jsou odrazeni očekávanými obtížemi (např. nízká pravděpodobnost úspěchu, nedostatek informací, délka reklamačního procesu).
- Důvěra v oblasti bezpečnosti výrobků byla v průběhu let poměrně stabilní, maloobchodníci stále mají více pozitivní názor než spotřebitelé (69 % spotřebitelů a 75 % maloobchodníků se shodlo, že nepotravinářské výrobky na trhu jsou nejvíce bezpečné).
- V otázce nekalých obchodních praktik 42 % spotřebitelů uvedlo, že bylo tlačeno skrze telefonáty či zprávy, aby něco koupili. Maloobchodníci lépe detekují nekalé obchodní chování. Alespoň 1 z 10 spotřebitelů narazil na nepřiměřené smluvní podmínky nebo musel platit neočekávané další poplatky.
- E-commerce je stále velmi nerovnoměrný v rámci EU, s podprůměrnou úrovní ve všech východoevropských a jihoevropských zemích. Online nakupování je také výrazně nižší u starších, méně vzdělaných a méně bohatých spotřebitelů. Stejně tak většina spotřebitelů nakupuje online ve své vlastní zemi (44 %), spíše než z jiných zemí EU (15 %).
- Ochrana dat, bezpečnost plateb a práva spotřebitelů jsou klíčovými problémy v domácí e-commerce. Obavy z přeshraničního elektronického obchodu jsou spojeny s dodávkou, navrácením zboží a právy spotřebitelů.
Předpokládaný další vývoj
Komise předloží před koncem roku návrh usnadňující přeshraniční elektronický obchod v rámci jednotného digitálního trhu.
Odkazy