Marie Bydžovská, Euroskop, 3.11. 2015
Evropská komise minulý týden představila svůj pracovní program pro rok 2016. Česká komisařka Věra Jourová jej v pondělí prezentovala na zasedání vlády ČR.
„Evropa neprochází jednoduchým obdobím. Od začátku mého mandátu jedna krize stíhala druhou – ať je to trvalý problém na Ukrajině, řecká krize, bezpečnostní ohrožení po teroristických útocích v Paříži a v Kodani a samozřejmě i uprchlická krize,“ popsala Jourová první rok svého působení v Bruselu.
Přitom se však evropská administrativa chce soustředit nejen na hašení nastalých požárů, ale i na nastolování pozitivní agendy. „Držíme linii, že méně je více. Znamená to, že nechystáme žádnou legislativní smršť, ale že se budeme zaměřovat na zavádění již schválených předpisů,“ vyzdvihla Jourová. Komise také plánuje stáhnout dvacet již projednávaných legislativních návrhů.
415 miliard ročně díky digitálnímu trhu
Jourová vybrala některá klíčová opatření, která chce Komise v příštím roce představit. Patří mezi ně podpora společného digitálního trhu. Stávajícími bariérami na tomto trhu podle ní Evropa ztrácí 415 miliard eur ročně.
Do portfolia Jourové spadá v této oblasti reforma ochrany dat, kterou chce dokončit ještě v letošním roce. Současně probíhá zásadní jednání o novém režimu ochrany dat mezi EU a USA, které sice českou veřejnost příliš nezaujalo, ale je bedlivě sledováno v západní části kontinentu. Ten současný, známý jako dohoda Safe Harbor, přestal kvůli rozsudku Soudního dvora EU ze začátku října platit.
Dohoda o Safe Harbor „v principu“ hotová
Minulý týden Jourová na výboru LIBE Evropského parlamentu řekla, že dohoda je „v principu“ hotová. „V příštích týdnech budou pokračovat diskuze na technické rovině a budeme udržovat pravidelný kontakt před tím, než se v polovině listopadu vydám do Washingtonu,“ dodala.
V prosinci komisařka předloží návrh směrnice na harmonizovanou legislativu pro nákupy digitálních obsahů. Měla by sjednotit pravidla pro nákup hudby, videí, filmů či dalších digitálních obsahů v osmadvacítce.
Současně plánuje prezentovat i směrnici, která sjednotí postupy při reklamacích a ukončování smluv. „Spotřebitel by neměl být překvapen, že když si po internetu koupí něco ze zahraničí, že mu nebudou poskytnuta stejná pravidla nápravy, jako v jeho vlastní zemi,“ řekla Jourová.
Stěhování firem do zahraničí
Evropská administrativa plánuje věnovat v příštím roce pozornost také dobudování vnitřního trhu. Jako základní kámen jí k tomu bude sloužit strategie zveřejněná v minulém týdnu. Jourová v tomto kontextu vyzdvihla návrh na zlepšení mobility firem. Díky němu nebude muset podnikatel zrušit firmu a znovu ji založit, pokud ji bude chtít přestěhovat do jiné země.
Pryč s „kazítky“ v pračkách a mikrovlnkách
Dalším z důrazů příštího roku má být i tzv. oběhové hospodářství. „Neměli bychom zbytečně vyhazovat věci. Budeme tlačit na prodejce, aby nezabudovávali tzv. kazítka, která slouží k tomu, aby se produkt po skončení záruční doby rozbil. Chceme lépe hospodařit s odpady a lépe využívat potraviny. Varující údaj je, že 30 procent potravin se vyhazuje. To si nemůžeme dovolit,“ řekla k tomu Jourová.
Podle studie Evropské komise by důsledné zavádění principů oběhového hospodářství díky vytváření nových trhů, produktů a hodnot pro podniky mohlo zvýšit evropské HDP o 3,9 procent.
Autor: Marie Bydžovská, Euroskop