VW vyšetřován Evropským úřadem pro boj proti podvodům

17.12.2015
čtk

Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF) zahájil vyšetřování německé automobilky Volkswagen, která se nyní potýká se skandálem kolem zkreslování testů emisí. Šéfové různých politických skupin se dohodli na vytvoření výboru pro vyšetřování tohoto skandálu, jeho vznik ještě musí být potvrzen hlasování v Evropském parlamentu.

Úřad OLAF podle zdrojů agentury DPA zkoumá, zda automobilka Volkswagen nezískala neoprávněně úvěry od Evropské investiční banky (EIB) a zda peníze od Evropské unie určené na vývoj a výzkum nepoužila k jiným účelům. Úřad zahájení vyšetřování potvrdil, odmítl však poskytnout další podrobnosti.

OLAF má na starosti boj proti podvodům a korupci v případech poškozujících finanční zájmy Evropské unie.

Volkswagen je překvapen

„Volkswagen nemá o vyšetřování žádné informace. Jsme překvapeni, že s tím jde tento úřad na veřejnost, aniž nejprve informoval dotčenou stranu,“ sdělila automobilka agentuře DPA.

Vyšetřovací výbor Evropského parlamentu bude mít mimo jiné za úkol zjistit, zda regulační orgány nebyly při dohledu na automobilový průmysl příliš laxní. Ve výboru by mělo zasednout zhruba 45 zákonodárců, píše agentura Reuters.

„Pro mne má tato naftová záležitost dva hlavní rozměry. Za prvé je to o soukromých firmách organizujících největší průmyslový podvod v historii. A za druhé je to o úřadech na úrovni členských států i celé EU, které nezasáhly, ačkoli měly příslušené informace,“ uvedl europoslanec Zelených Claude Turmes.

Evropská investiční banka půjčila Volkswagenu 4,6 miliardy

EIB, která patří členským zemím EU a zastupuje jejich zájmy, od roku 1990 poskytla Volkswagenu výhodné půjčky v objemu kolem 4,6 miliardy eur (124 miliard Kč). Peníze měla automobilka využít mimo jiné k financování vývoje motorů šetrných k životnímu prostředí.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Autor: čtk

Sdílet tento příspěvek