Geo-blocking: Ďábel je skryt v detailech


Marie Bydžovská, Euroskop, 11. 4. 2016

Jaké dopady by mělo odstranění geografické blokace, tzv. geo-blockingu na digitálním trhu EU? Co přinese legislativní návrh na regulaci této oblasti v EU, který plánuje Evropská komise zveřejnit do konce června? O těchto a souvisejících otázkách diskutovali účastníci akce zorganizované Českou podnikatelskou reprezentací při EU (CEBRE).

Neodůvodněné zeměpisné blokování na internetu, tzv. geoblocking může mít řadu podob – od zablokování přístupu uživatele k online službě, přes přesměrování na jiné stránky, až po nabídku rozdílných cen pro zákazníky z různých členských států. Například zákazníci autopůjčovny mohou tak zaplatit vyšší cenu, pokud si automobil objednávají z České republiky, než kdyby si ho objednávali z jiné členské země EU.

Jen 37 % e-shopů bez geo-blockingu

Veřejná konzultace Evropské komise ukázala, že diskriminace na základě zeměpisné polohy je běžně rozšířená praxe, a to jak u nákupu výrobků, tak digitálního obsahu. 80 procent ze 433 reagujících v konzultaci potvrdilo, že se s geo-blockingem setkali.

V březnu zveřejnila Komise studii Mystery Shopping Survey, která vznikla na základě testování více než 10 tisíc webových stránek. Dokument ukazuje, že pouze 37 procent z nich umožňuje dokončení nákupu ze zahraničí. V ostatních případech se buď zákazník ani nedostane do platební fáze, nebo mu nemůže být produkt doručen.

Na základě zmíněné konzultace připravuje evropská administrativa legislativní návrh, jenž bude zveřejněn do konce června.


Dostat pravidla off-line světa do on-line nakupování

Europoslankyně Dita Charanzová zdůraznila, že „přestože v zakládajících Smlouvách je zdůrazněno, že nesmíme být diskriminováni na základě národnosti nebo bydliště, v on-line světě je to možné“. „Musíme dostat to, co je běžné v offline světě, do toho internetového,“ dodala.

Návrh Komise by měl podle Charanzové stanovit jasná pravidla pro dodávání zboží do zahraničí. Všechny malé firmy podle ní nemusí být zavázané přepravovat zboží za hranice, ale měla by existovat pravidla pro velké nadnárodní firmy.

Strategie jednotného digitálního trhu

V květnu 2015 přijala Komise sdělení stanovující strategii jednotného digitálního trhu, které stanovuje hlavní výzvy a překážky bránící dosažení jednotného digitálního trhu. Strategie navrhuje 16 opatření sahajících od oblastí, jako jsou telekomunikační služby, autorské právo, zabezpečení IT systémů až po ochranu údajů.

V rámci prvního pilíře, který se zaměřuje na odstranění stávajících překážek pro vytvoření jednotného digitálního trhu a na zajištění lepšího přístupu spotřebitelů a podniků k online zboží a službám v Evropě, se Komise zavázala představit legislativní návrh zaměřený na odstranění neoprávněného geoblockingu v první polovině 2016.

Postoj českého gestora Ministerstva průmyslu a obchodu přiblížila Michaela Líčeníková. Plánovaný legislativní návrh by podle ní měl cílit především na zjevné diskriminační praktiky jako odepření přístupu ke zboží a službám zákazníkům z některých destinací.

„Jsme zásadně proti tomu, aby bylo omezováno právo smluvní svobody firem nebo aby odstraňování geo-blockingu vedlo ke konvergenci cen“, řekla Líčeníková.

Některé praktiky geografického blokování mají podle Líčeníkové opodstatnění. Může se jednat o rozdíly v národních legislativách nebo vysoké náklady na dodání. Komise by podle ní měla členským států dodat vodítka, jak určit, v kterých případech je jednání neopodstatněné. V ideálním případě by Komise měla předložit seznam zakázaných opatření.


Komise by měla zohlednit velikost firem

„Dobrý úmysl je výborná věc, ale je třeba jej dotáhnout do konce. Ďábel je totiž skryt v detailu,“ upozornila výkonná ředitelka Sdružení pro internetový rozvoj Kateřina Hrubešová. „Pro řadu českých e-shopů by byla např. povinnost rozšířit počet jazykových mutací svých stránek nebo podpora dalších typů plateb likvidační“, řekla Hrubešová. Doufá proto, že Komise v návrhu zohlední velikost e-shopů a jejich reálné možnosti.

Kamenem úrazu je podle ní otázka autorských práv. Ty jsou problematická například při prodeji vysílání sportovních přenosů. Každá země má totiž jinou autorskoprávní politiku a vysílací licence jsou platné pouze pro jednotlivé země.

Podle ředitele Sdružení českých spotřebitelů Libora Dupala má geoblocking pro spotřebitele řadu negativních dopadů. Přesto se domnívá, že by bylo dobré, kdyby Komise neměla příliš velké nemístné ambice. Přeregulovanost trhu ve srovnání třeba se Spojenými státy může podle něj Evropě uškodit.

Autor: Marie Bydžovská, Euroskop

Sdílet tento příspěvek