Euroskop, Evropská komise, čtk, 7. 4. 2017
Nespolehlivé údaje o cenách odhalila prověrka Evropské komise u dvou třetin internetových stránek nabízejících cenové srovnání a rezervaci ubytování. V některých případech byly například až v závěrečné fázi rezervace hotelového pokoje zákazníkům oznámeny dodatečné součásti ceny bez jasného vysvětlení a nejrůznější nabídky slev neodpovídaly skutečně dostupným službám.
Cestující si stále častěji rezervují hotely a letenky na internetu, to s sebou ale přináší rostoucí počet problémů s on-line cestovními službami. Podle evropských spotřebitelských center si spotřebitelé právě na tyto služby velmi často stěžují.
„Internet spotřebitelům nabízí řadu informací k přípravě, srovnávání a rezervaci jejich prázdninových cest. Pokud jsou ale hodnocení předpojatá nebo ceny neprůhledné, matou takové stránky zákazníky,“ upozornila dnes eurokomisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věra Jourová.
Hlavní problém je výpočet ceny i nejasné akční nabídky
Evropská komise a úřady pro ochranu spotřebitelů zahájily v říjnu 2016 v celé Unii kontroly 352 internetových stránek nabízejících srovnání cen a rezervace cestovních služeb. Tyto kontroly odhalily, že 235 z nich, to znamená přibližně dvě třetiny, uváděly neúplné ceny.
V pozdější fázi rezervace například docházelo k přidání dodatečných položek nebo akční nabídky nebyly vůbec dostupné. Webové stránky také často neuvedly, že upozornění o posledních volných pokojích se týkají jenom nabídky konkrétní stránky a ne skutečné situace v prohlíženém hotelu.
ve 32,1 % nebyla cena uvedená na stránce se srovnávacím seznamem stejná jako konečná cena uvedená na rezervační stránce |
u 30,1 % webových stránek nebyla jasná celková cena (včetně daní a poplatků) nebo způsob, jakým byla vypočtena |
20,7 % webových stránek nabízelo zvýhodněné ceny, které pak nebyly v nabízené podobě k dispozici na rezervační stránce |
25,9 % webových stránek budilo dojem, že některé nabídky jsou nedostatkové (např. „zbývají jen 2 pokoje“, „nabídka dostupná pouze dnes“), aniž by uvedly, že je tomu tak pouze v rámci jejich rezervačního systému |
Mezi nedostatky patří i zpracování uživatelských recenzí
Další nesrovnalosti odhalené úřady pro ochranu spotřebitelů se týkaly například neúplných informací o totožnosti provozovatele stránek (22,7 % případů) nebo zpracování uživatelských recenzí, které byly prezentovány zavádějícím způsobem (21,3 %).
Úřady provozovatele těchto webových stránek vyzvaly, aby své praktiky přizpůsobili evropským pravidlům o ochraně spotřebitelů. Podle nich musí o cenách jasně a přehledně informovat hned na začátku procesu rezervace.
Autor: Euroskop