Euroskop, čtk, Evropská komise, 25. 7. 2017
Stále více lidí v Evropské unii nakupuje přes internet, mnohdy z jiných členských států. Zároveň se ale maloobchodní prodejci často obávají své působení na internetu rozšiřovat a nabízet i jinde v Unii. Podle srovnávacího přehledu podmínek pro spotřebitele, který dnes v Bruselu představila eurokomisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitelů Věra Jourová, jsou důvodem hlavně obavy z odlišných daňových pravidel, z podvodů a z toho, že pokud lidé z jiného unijního státu za zboží nezaplatí, bude složité peníze vymáhat.
V posledních deseti letech se podíl Evropanů, kteří nakupují online, téměř zdvojnásobil z 29,7 procenta v roce 2007 na 55 procent letos. Od loňska vzrostla o 12 procentních bodů míra důvěry spotřebitelů v nákupy od maloobchodníků se sídlem ve stejné zemi a o 21 procentních bodů v případě nákupů z jiných členských států EU.
Jen čtyři z deseti obchodníků, kteří už nyní prodávají on-line, ale uvedli, že v příštím roce zvažují prodej na domácím trhu i přes hranice.
„Spotřebitelé už nyní nákupům přes internet důvěřují více. A my jsme pro ně zajistili rychlý postup, jak získat své peníze zpět, pokud nastanou potíže, a to i při nákupech z jiné země. Nyní potřebujeme motivovat více podniků,“ poznamenala dnes Jourová.
Zboží nebo služby na internetu si loni v zemích EU pořídilo téměř dvakrát více občanů než v roce 2007. Zdroj: Evropská komise
Stížnost častěji podají občané ze severu a západu EU
Zákazníci se nadále potýkají s překážkami, když se snaží nakupovat od internetových prodejců se sídlem jinde v Unii. Například 13 procent respondentů uvedlo, že jejich platba byla zamítnuta, a desetině zákazníků prodejce odmítl zboží dodat do jejich země.
V případě problému si přitom stěžují daleko více občané států ze severu a západu EU než z východu a jihu. Stížnost v případě problému například podá 94,5 procenta Finů, ale jen 55,6 procenta Bulharů. Rozdíly v oblasti rizika nekalých obchodních praktik jsou rovněž značné: setkalo se s nimi 40,9 procenta Chorvatů, ale pouze 3,4 procenta Rakušanů.
Třetina zákazníků se obává, že by vyřízení stížnosti dlouho trvalo
Téměř jedna třetina spotřebitelů se rozhodla stížnost nepodat, protože se podle jejich názoru jednalo o příliš nízké částky (ve 34,6 procentech případů) nebo by řízení trvalo příliš dlouho (32,5 procent).
Evropská komise proto zdokonalila řízení o drobných nárocích s platností od 14. července 2017, které spotřebitelům umožňuje využít zrychlený postup vyřizování stížnosti online pro nároky do výše 5 000 EUR.
Zvyšuje se důvěra zákazníků v nákupy na internetu i povědomí o spotřebitelských právech. Zdroj: Evropská komise
Spotřebitelé jsou lépe informováni o svých právech
Oproti předchozím letům jsou spotřebitelé lépe informováni o svých právech. V průměru zná dobře svá základní práva 13 procent spotřebitelů, v roce 2014 to bylo 9,4 procent.
Naopak obeznámenost maloobchodníků s pravidly pro ochranu spotřebitelů se podle letošního srovnávacího přehledu od předchozího vydání nezlepšila. Správně odpověděli pouze na 53,5 procent otázek týkajících se základních práv spotřebitelů. Úroveň těchto znalostí se opět mezi jednotlivými zeměmi liší: tato práva zná pouze 36,2 procent chorvatských maloobchodníků a naopak 62,3 procent maloobchodníků v Německu.
Autor: Euroskop