Euroskop, 1. 3. 2018
Spolkový správní soud v Lipsku v úterý konstatoval, že zákaz aut s dieselovým motorem v německých městech je legitimní nástroj pro boj se znečištěným ovzduším. Svým verdiktem tak soud odmítl názor, že zákaz naftových motorů je ze své podstaty protiprávní. Závěr soudu je důležitý také proto, že se tím v Německu, největším automobilovém trhu v EU, pravděpodobně potvrdí klesající poptávka po nových automobilech se vznětovými motory.
Soud se zaobíral dovoláním dvou německých měst, když soudy nižší instance (ve spolkových zemích Severní Porýní-Vestfálsko a Bádensko-Württembersko) nařídily městům Düsseldorf a Stuttgart, aby změnila plány týkající se čistoty ovzduší, aby byla schopna plnit limity pro oxid dusičný.
Soudům ve spolkových zemích dal lipský úřad za pravdu a potvrdil verdikt Stuttgartského soudu, že „zákaz naftových motorů je nejefektivnějším nástrojem ke zlepšení ovzduší“. V této souvislosti s kvalitou ovzduší se v některých regionech již zavádí tzv. nízkoemisní zóny.
Emisní zóny jako nástroj pro snížení znečištění
Jejich prostřednictvím německé autority v některých lokalitách omezují provoz za účelem zlepšení ovzduší. V souladu s verdiktem, který předpokládá zákaz uvedených motorů, tak mohou přijít již letos další omezení pro řidiče.
Ve Spolkové republice se v současnosti nachází 58 „environmentálních“ či nízkoemisních zón. Auta vyrobená před určitým rokem zde mají vjezd omezen či úplně zakázán.
Další omezení se tak do budoucna mohou týkat až desítek měst, jelikož spousta německých oblastí překračuje limity ohledně škodlivých oxidů (infografika Deutsche Welle mapující lokality s nadměrným podílem NO2 je dostupná zde: http://bit.ly/2F2fEEh).
Verdikt lipského soudu přichází téměř dva a půl roku poté, co se v Německu objevila tzv. kauza dieselgate, která odhalila, že automobilový výrobci upravovali auta tak, aby za jistých okolností prošla testy, ale produkovala více emisí, než umožňují limity EU.
Zavádění nízkoemisních zón vyvolává emoce
S omezeními pro vjezd aut jsou přirozeně nejvíce nespokojeni řidiči, zejména vlastníci aut s naftovými motory, ale také majitelé starších benzínových vozidel. Na jejich kritiku argumentují lokální orgány, které regule zavádějí, tím, že pokud chtějí splnit požadavky na kvalitu vzduchu, nemají jinou možnost.
Přísnější politiku a rozhodnutí soudu naopak vítají zástupci environmentálních organizací. Zástupce organizace Deutsche Umwelthilfe, zabývající se ochranou životního prostředí, reagoval slovy: „My jsme v každém případě šťastní a spokojení“. Soud podle něj upřednostnil zdraví před možností užívat špinavá auta.
Protesty aktivistů před německým soudem.
Zdroj: čtk
Dopady verdiktu na majitele aut
Nález lipského soudu může mít na (pří)městský provoz značné důsledky. Zákazy provozu automobilů plnící normu Euro IV a starší mohou například ve Stuttgartu přijít již letos. Pro zákaz aut splňující normu Euro V stanovil soud v případě tohoto města první možný termín září 2019.
Primátor Stuttgartu Fritz Kunh očekává, že nový plán na environmentální politiku, který bude připravený do půl roku bude „obsahovat zákazy jízdy i výjimky pro zásobování nebo řemeslníky.“ Možné zákazy od roku 2019 zvažuje i hlavní město Berlín.
Tlak roste i na kancléřku Merkelovou
Na kancléřku Angelu Merkelovou roste tlak, aby zavedla tzv. modrou plaketu. Ta by měla usnadnit rozlišování mezi čistějšími a špinavějšími dieselovými auty. Její zavedení podporují německá města, jelikož bez nich by kontrola zákazů byla jen velmi obtížná.
Nejen politici, ale také německá veřejnost pak tlačí na výrobce, aby starší a méně ekologické naftové motory na své náklady upravili tak, že budou produkovat méně škodlivých emisí.
Verdikt může do jisté míry ovlivnit i Česko a jeho automobilový trh. V souvislosti s nálezem lze očekávat, že část starších aut, která nesplňuje modernější emisní normy, může ztratit na své hodnotě a může poté směřovat na český trh, kde se mohou starší vozy uplatnit.
Autor: Euroskop