Evropané mají nově při nákupu zájezdů větší práva


Tereza Chlebounová, Euroskop, Evropská komise, 3. 7. 2018

Od 1. července získávají větší spotřebitelská práva cestovatelé, kteří si zakoupí cestovní služby jako je ubytování, doprava nebo pronájem vozidla. Nově bude jasnější, kdo nese odpovědnost v případě problémů, turisté také budou lépe chráněni v případě úpadku cestovní kanceláře. Pravidla Evropské unie, která právě vstoupila v platnost, reagují mimo jiné na nové způsoby rezervace dovolené, zejména na internetu.

Pan Novák si zarezervoval letenku do Thajska na webových stránkách letecké společnosti. Během rezervace mu stránka nabídla také ubytování v hotelu. Pan Novák si vybral obě služby a obě je na stránkách aerolinie zaplatil. Když dorazil na místo, zjistil, že se hotel renovuje a nemá k dispozici žádné pokoje. Letecká společnost ale neměla povinnost problém s ubytováním řešit.

Právě takovýmto scénářům mají zabránit nová pravidla, která začala platit od 1. července. „Koupit si dovolenou na internetu je snadné, ale v případě problémů je dobré mít jistotu, že jste plně chráněni,“ uvedla komisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů Věra Jourová.

„Nová směrnice o souborných cestovních službách je nyní přizpůsobena digitálnímu věku a novým formám rezervace dovolené. Turisté také získávají nová práva a řádnou ochranu v případě úpadku cestovní kanceláře. Zjednoduší se rovněž podnikání v oblasti cestovního ruchu v zahraničí,“ dodala Jourová.

Turisté získávají od 1. července větší spotřebitelská práva.

Nová směrnice EU by měla ušetřit turistům spoustu nepříjemností a snížit jejich škody o 430 milionů eur ročně. Zdroj: Pixabay.com

Víc práv pro cestovatele, víc odpovědnosti pro pořadatele

Vrácení peněz a návrat domů v případě platební neschopnosti Společnosti prodávající hotové zájezdy musí být chráněny pro případ platební neschopnosti. Tato záruka pokrývá vrácení peněz a repatriaci v případě úpadku pořadatele. Vztahuje se i na spojené cestovní služby.
Jasnější pravidla právní odpovědnosti V případě problémů nese odpovědnost pořadatel zájezdu bez ohledu na to, kdo cestovní služby poskytuje.
Větší práva v případě zrušení cesty Cestující mohou zrušit zájezd z jakéhokoli důvodu, musí však zaplatit přiměřený poplatek. Zadarmo mohou zrušit dovolenou v případě, že se v destinaci objeví závažný bezpečnostní problém, například v důsledku války nebo přírodní katastrofy, nebo je-li cena komplexní dovolené zvýšena o více než 8 % původní ceny.
Ubytování, není-li možné zajistit návrat cestujícího Pokud se cestující nemůže vrátit z dovolené v plánovaném čase, například z důvodu přírodní katastrofy, má právo na ubytování až na tři noci. Ubytování na další noci se řídí příslušnými předpisy o právech cestujících.
Pomoc cestujícím Pořadatel zájezdu musí poskytnout pomoc cestujícím v obtížné situaci, zejména tak, že je informuje o zdravotnických službách a konzulární pomoci.
Jasnější informování turistů Společnosti musí prostřednictvím standardního informačního formuláře informovat turisty o tom, zda jim nabízejí souborné služby, nebo spojené cestovní služby, a také o jejich základních právech. Musí jasně uvést znaky a náležitosti souborných služeb, jejich cenu a případné další náklady.

Nová pravidla usnadní život i cestovním společnostem

Z nové úpravy mají těžit nejen cestující, ale i společnosti podnikající v cestovním ruchu. Ty se nyní budou v celé EU řídit stejnými pravidly pro požadavky na informace, právní odpovědnost a další povinnosti. V celé Unii se také nově uznávají režimy platební neschopnosti z jednotlivých zemí. Díky tomu budou společnosti moci působit v celé Unii za stejných podmínek jako v domovské zemi.

Pro společnosti se sníží regulační zátěž, navíc nově nebudou muset uvádět informace výlučně v katalozích. Na tisku katalogů tak každý rok uspoří podle odhadů 390 milionů eur.

Směrnice zohledňuje nové způsoby rezervace zájezdů

Nová pravidla se týkají nejen tradičních zájezdů s komplexními službami, ale také jiných forem kombinovaných cestovních služeb. Jde například o cesty sestavené podle vlastních potřeb, kdy si turista vybere jednotlivé prvky (doprava, ubytování, pronájem vozidla nebo jiné služby, například prohlídky s průvodcem) na jediném prodejním místě na internetu nebo v jedné cestovní kanceláři.

Lepší ochranu získají také ti, kdo využijí takzvaných spojených cestovních služeb. Jedná se o případy, kdy si cestující zakoupí služby na jediném prodejním místě, ale prostřednictvím oddělených rezervačních postupů, nebo je po rezervaci jedné cestovní služby na jedné internetové stránce přesměrován k rezervaci jiné služby na odlišnou internetovou adresu.

Směrnice by podle údajů Evropské komise měla snížit škody, které zákazníkům vzniknou, zhruba o 430 milionů eur ročně. Pravidla se dotknou téměř 120 milionů cestovatelů.

Autor: Tereza Chlebounová, Euroskop, Evropská komise

Sdílet tento příspěvek