04.12.2018
Úřad vlády
Důležitým tématem dnešního zasedání Rady pro hopodářské a finanční záležitosti, které se uskuteční v Bruselu, bude opět daň z digitálních služeb (Digital services tax – DST), která je součástí legislativního balíčku vydaného Evropskou komisí v březnu 2018. Vedoucí delegace České republiky je náměstkyně pro řízení sekce Mezinárodní vztahy a finanční trhy Lenka Dupáková.
Hlavním důvodem pro změnu současného systému je, že platná pravidla mezinárodního zdaňování příjmů již neodpovídají dnešním vysoce digitalizovaným obchodním modelům.
Nová koncepce zdanění digitální ekonomiky má zajistit, aby každá společnost platila spravedlivý podíl daně v daném členském státě EU. DST má být krátkodobým řešením do doby, než bude nalezena shoda na trvalé změně způsobu zdanění digitálních služeb.
V současné době existuje velmi intenzivní snaha o dosažení politické dohody a vyřešení otázky do konce letošního roku, resp. do skončení předsednictví Rakouska.
Kompromisní návrh směrnice
V březnu letošního roku byla předložena směrnice o zdanění digitálních služeb – krátkodobé opatření. Práci na kompromisním textu započalo bulharské předsednictví, navazující Rakouské předsednictví věnovalo přípravě návrhu této směrnice nemalé úsilí v rámci svého celého pololetí. Výsledkem tohoto úsilí je znění kompromisního textu, které je nyní předložena pro přijetí v rámci Rady.
Nicméně předsednické Rakousko si je vědomo, že pro některé delegace může být předložený text neakceptovatelný a to z politických důvodů, bez ohledu na konkrétní legislativní znění.
Předkládaný návrh směrnice počítá s odložením termínu pro transpozici do právní úpravy unijních zemí, oproti původnímu komisnímu návrhu. Směrnice by měla být implementována do 31. 12. 2021, aby mohla od 1. 1. 2022 vstoupit v platnost. Důvodem pro odložení termínu transpozice (o 1 rok) je fakt, že OECD avizovala přijetí globálního řešení pro oblast digitálního zdanění v roce 2020.
Postoj ČR
ČR preferuje globální řešení na úrovni OECD a lze předpokládat, že toto řešení bude koncepční a vhodněji nastavené (s ohledem na potřeby dnešních daňových systémů). Zároveň si ale vláda uvědomuje, že nalezení globálního řešení bude nesmírně náročné a je velmi těžké odhadovat, zda a kdy se toto podaří.
DST je ČR považována za řešení s jistými úskalími (např. nejasný vztah s mezinárodními smlouvami o zamezení dvojího zdanění, vymahatelnost daně od subjektů ze třetích zemí…), nicméně lze předpokládat, že nová daň bude přispívat k narovnání podmínek mezi digitálními společnostmi a společnostmi fungujícími na bázi „tradičních“ modelů.
Zároveň je pro ČR podpora přijetí směrnice i politickým rozhodnutím. V otázce o ukončení omezeného období pro platnost směrnice ČR trvá na jasně definované doložce o ukončení platnosti (Sunset clause) s fixním datem ukončení této platnosti, tedy do 31. prosince 2025.
Autor: Euroskop