29.01.2019
Euroskop, čtk
Evropská komise dnes vyzvala internetové giganty jako je Facebook, Google ši Twitter, aby účinněji bojovali s dezinformačními kampaněmi na sociálních sítích. Ocenila zároveň, že společnosti už s určitými kroky, které mají pomoci bránit šíření falešných zpráv a dezinformací začaly. Podle komisaře pro bezpečnostní unii Juliana Kinga jsou vzhledem k blížícím se volbám do Evropského parlamentu v květnu potřeba další a účinnější kroky.
„Nechceme se den po hlasování probudit a zjistit, že jsme se měli víc snažit,“ poznamenal King. Facebook, jehož zástupce Nick Clegg v pondělí o věci jednal v Bruselu, podle něj například účinně likviduje nově se objevující falešné uživatelské účty.
Sama firma však připouští, že mezi těmi už delší dobu existujícími jsou asi 3 či 4 % falešných. „Podle jejich vlastních čísel to znamená něco mezi 80 a 90 mil. falešných účtů,“ připomněl King na tiskové konferenci.
Velké internetové společnosti se už loni v říjnu dobrovolně přihlásily ke kodexu, kterým by se v postupu proti dezinformacím měly řídit. Nyní v souladu s ním odevzdaly první seznam konkrétních kroků, které do konce loňského roku udělaly.
Opatření ze stran internetových společností
Podle Komise tak například právě Facebook mění svá pravidla směrem k větší transparentnosti politické reklamy, kdy chce nový systém spustit ještě do eurovoleb. Firma také zasahuje vůči automatizovaným systémům či nabízí uživatelům více kontextových informací, nástrojů a podpory k tomu, aby mohli případné dezinformace účinněji rozlišit.
Také Google se podle dnešních údajů snaží o vyšší transparentnost ohledně politických reklam nebo o boj s falešnými účty a webovými stránkami, které se snaží prezentovat jako něco, čím nejsou. Nástroje směřující k poskytování relevantních a autentických vyhledávání však zatím nejsou dostupné ve všech zemích EU, upozornila Komise.
Twitter také postupuje vůči těm, kdo jeho službu zneužívají, především uzavíráním falešných či podezřelých uživatelských účtů a automatických systémů šířících na síti nevyžádanou reklamu či pochybná sdělení nejrůznějšího obsahu, včetně dezinformací.
Autor: Euroskop