EK zváží kroky proti fake news, pokud firmy dost nezakročí

24.05.2019
Euroskop, čtk

Neudělají-li velké internetové firmy jako je Facebook, Twitter nebo Google dost v boji s šířením dezinformací a falešných zpráv na internetu, není podle komisaře pro školství, kulturu, mládež a sport Tibora Navracsicse vyloučeno, že EU vůči nim zpřísní postoj a navrhne určité regulační kroky. Navracsics to ve čtvrtek uvedl v debatě se zástupci členských zemí, která se v první den voleb do Evropského parlamentu na Radě EU týkala právě dezinformací.

Velké internetové firmy loni dobrovolně přistoupily ke kodexu chování, v němž se například zavázaly odhalovat a likvidovat falešné účty či zajistit transparentnost politických kampaní na svých platformách. Evropská komise jejich konkrétní kroky pravidelně hodnotí a přes pokrok i ve svém posledním sdělení o vývoji před nynějšími eurovolbami společnosti vyzvala, aby ve věci činily víc.

Mluvčí Evropské komise Margaritis Schinas dnes v Bruselu novinářům řekl, že komise má „institucionální povinnost vyvracet vše, co je falešné, vykonstruované a šířeno s nekalým cílem“. Už v době vrcholící krize kolem Ukrajiny, kdy se počty často z Ruska šířených dezinformací výrazně zvýšily, ustavila komise speciální tým, který má tuto problematiku na starosti.

Představitelé členských států, kteří na radě pro školství, mládež, kulturu a sport včera o tématu hovořili, zdůrazňovali také například potřebu lepšího vzdělávání učitelů v této oblasti. Měli by být vybaveni tak, aby dokázali žáky lépe informovat o tom, co to dezinformace vůbec jsou. Zmíněna dnes byla opakovaně také podpora kvalitních a nezávislých médií, ale právě i to, aby v případě potřeby EU přikročila ke koordinovanému řešení situace.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek