Tereza Chlebounová, Euroskop, 25. 7. 2019
V úterý 23. července byly v Římě na okraj benátského filmového festivalu oznámeny tři soutěžní filmy, které se utkají ve finále o cenu LUX 2019. Cenu, jejímž cílem je podpořit evropskou kinematografii, uděluje Evropský parlament pravidelně od roku 2007.
Výběr filmů začal už v dubnu, kdy se v Bruselu tradičně sešla odborná porota, která vybírala z více než 50 evropských filmů. Oficiální výběr 10 filmů, které budou o cenu soutěžit, vyhlásily europoslankyně Martina Dlabajová a Helga Trüpel v červnu na 54. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech.
Ve výběru nechyběla pestrost a různorodé pohledy na aktuální témata. Ve filmech se zároveň objevil společný motiv moci a jejího zneužívání, i těch, kdo se proti ní snaží hájit svou důstojnost a hodnoty. Mezi desítkou filmů byly výrazně zastoupeny evropské koprodukce, které tvořily celkem polovinu. Čtyři z vybraných snímků natočily ženy – režisérky Teona Strugar Mitevska, Tamara Kotevska, Nora Fingscheidt a Natasha Merkulova. Český zástupce se letos do výběru nedostal.
Cílem ceny LUX je podpořit původní evropskou filmovou tvorbu a její distribuci, ale také ukázat kulturní rozmanitost Evropy. Zdroj: Evropský parlament
Tři finálové filmy se budou promítat po celé Evropě
Odborná porota vybrala z oficiálního výběru tři snímky, které budou otitulkovány do všech 24 úředních jazyků Evropské unie včetně češtiny. Během podzimu budou promítány v rámci Filmových dní LUX ve více než padesáti evropských městech a na několika festivalech.
O tom, který z filmů nakonec cenu získá, rozhodnou poslanci Evropského parlamentu. Slavnostní udílení ceny LUX pak tradičně proběhne na plenárním zasedání poslanců ve Štrasburku, které se uskuteční 27. listopadu. Předávání cen se zúčastní režiséři všech tří filmů i jejich týmy.
Zapojit se mohou i diváci, kteří mají možnost během Filmových dní LUX dát hlas svému nejoblíbenějšímu snímku. Navíc mohou být vylosováni, aby tuto diváckou cenu osobně vyhlásili v Karlových Varech. Cenu diváků za rok 2018 letos předávala maďarská nezávislá novinářka Barbara Majsa do rukou režiséra Benedikta Erlingssona za jeho film Žena na válečné stezce.
Název filmu | Režisér/ka |
Odložený případ Hammarskjöld (Cold Case Hammarskjold) | Mads Brügger (koprodukce Dánska/Norska/Švédska/Belgie/Spojeného království/Německa) |
Bůh existuje, její jméno je Petrunija (God Exists, Her Name Is Petrunya) | Teona Strugar Mitevska (koprodukce Severní Makedonie/Belgie/Slovinska/Chorvatska/Francie) |
Království (The Realm) | Rodrigo Sorogoyen, (koprodukce Španělska a Francie) |
Nevysvětlený případ, boj za práva žen i napínavý thriller
Odložený případ Hammarskjöld je provokativním dokumentem o nevysvětlené letecké havárii, při které v Kongu zahynul generální tajemník OSN Dag Hammarskjöld. Dokument odkrývá další nečekané souvislosti celého případu. Film Bůh existuje, její jméno je Petrunija se odehrává v Severní Makedonii, kde se hlavní hrdinka neplánovaně stane bojovnicí za práva žen a proti ubíjejícím společenským konvencím. Snímek Království je adrenalinovým thrillerem o korupci a pádu politika, který v síti korupčních vztahů dlouho úspěšně fungoval.
Vybrané filmy se setkaly s ohlasem na mezinárodních filmových festivalech Sundance, Berlinale nebo San Sebastián, kde byly také oceněny.
Cena má podpořit distribuci evropských filmů
Smyslem ceny LUX je pomoct filmům prorazit jazykové hranice a dostat je k divákům v dalších zemích. Usnadněním distribuce chce Evropský parlament podpořit původní evropskou tvorbu. Cena má ale také povzbudit debatu o aktuálních společenských otázkách i evropských hodnotách a zvýšit povědomí o kulturní rozmanitosti Evropy.
Evropská unie podporuje filmový a audiovizuální průmysl především prostřednictvím programu Kreativní Evropa a jeho dílčího programu MEDIA. Program pomáhá financovat produkci a distribuci evropských filmů v kinech, vzdělávací programy pro filmové profesionály (vývoj scénářů, management a financování, nové technologie), filmové festivaly, přístup na trh (evropské filmové trhy, burzy námětů, koprodukční fóra), online distribuci a filmovou výchovu).
Deset snímků oficiálního výběru
Název filmu | Režisér/ka |
Clergy (Klér) | Wojciech Smarzowski (Polsko) |
Cold Case Hammarskjold (Odložený případ Hammarskjöld) | Mads Brügger (Dánsko/Norsko/Švédsko/Belgie/Spojené království/Německo) |
God Exists, Her Name Is Petrunya | Teona Strugar Mitevska (Severní Makedonie/Belgie/Slovinsko/Chorvatsko/Francie) |
Her Job (Její práce) | Nikos Labôt (Greece/ Francie/Serbia) |
Honeyland | Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov (Severní Makedonie) |
Invisibles (Neviditelné) | Louis-Julien Petit (Francie) |
Ray & Liz (Ray a Liz) | Richard Billingham (Spojené království) |
System crasher (Narušitel systému) | Nora Fingscheidt (Německo) |
The Man Who Surprised Everyone | Natasha Merkulova, Aleksey Chupov (Ruská federace/Estonsko/Francie) |
The Realm (Království ) | Rodrigo Sorogoyen (Španělsko/Francie) |
Autor: Tereza Chlebounová, Euroskop