07.06.2021
Euroskop.cz, ČTK
Evropská komise (EK) začala vyšetřovat, zda americká internetová společnost Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu. Komisi především zajímá, jak Facebook nakládá s daty zadavatelů reklamy a zda získané informace pak nezneužívá k tomu, aby jim konkuroval na trzích, kde sám působí. Komise jako příklad zmiňuje inzeráty uživatelů na nákup a prodej zboží přes Facebook Marketplace. Podobné vyšetřování zahájila i Británie.
„Facebook používají každý měsíc skoro tři miliardy lidí a dohromady téměř sedm milionů firem na Facebooku inzeruje. Facebook shromažďuje rozsáhlé soubory dat o aktivitě uživatelů své sociální sítě a dalších služeb, což mu umožňuje zaměřit se na konkrétní skupiny zákazníků,“ uvedla místopředsedkyně komise a komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. „My se podrobně podíváme na to, zda tyto údaje Facebooku dávají nespravedlivou konkurenční výhodu,“ dodala.
Vysoká pokuta v případě porušení zákonů
Facebook v reakci uvedl, že bude plně spolupracovat jak s Evropskou komisí, tak s úřady v Británii. Ukáže se podle něj, že k vyšetřování není důvod. „Marketplace i seznamování lidem nabízejí více možností, oba produkty fungují ve vysoce konkurenčním prostředí, kde je mnoho velkých a zavedených služeb,“ uvedl Facebook podle agentury Reuters.
Evropská komise je výkonným orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci, plní zároveň roli antimonopolního úřadu EU. Pokud dojde k závěru, že firma porušuje antimonopolní zákony, může jí v krajním případě vyměřil pokutu až deset procent z ročních tržeb. Facebook měl za loňský rok tržby 85,96 miliardy dolarů, pokuta v jeho případě by tedy mohla činit až 8,6 miliardy dolarů (přes 180 miliard Kč).
Spolupráce britských a unijních úřadů
Firmy, které přímo konkurují i Facebooku, při propagaci svých služeb na jeho platformě mohou Facebooku poskytovat i komerčně využitelná data. Facebook by pak mohl tato data využít, aby konkuroval firmám, které mu právě tyto údaje poskytly.
„To se týká především poskytovatelů on-line inzerce, platforem, na kterých mnoho spotřebitelů v Evropě nakupuje a prodává zboží. On-line poskytovatelé inzerce propagují své služby na sociální síti Facebook a zároveň konkurují on-line inzertní službě Facebooku, která se jmenuje Facebook Marketplace,“ upřesnila komise. Služba Facebook Marketplace funguje od roku 2016 a k nákupu a prodeji zboží se používá v 70 zemích. EU se jí zabývá od roku 2019, poznamenala agentura Reuters.
Stejné vyšetřování zahájil i britský antimonopolní úřad CMA. „Snahou Evropské komise je s tímto úřadem úzce spolupracovat, jak bude nezávislé vyšetřování postupovat,“ píše se v tiskové zprávě EK.
Autor: Euroskop.cz