09.07.2021
Euroskop
EU chce vyšetřovat Google a Facebook
|
Krátce…
|
Komise 22. 6. 2021 zahájila formální antimonopolní vyšetřování s cílem posoudit, zda společnost Google neporušila pravidla hospodářské soutěže EU tím, že upřednostňovala své vlastní služby online reklamní technologie, na úkor konkurenčních poskytovatelů služeb reklamní technologie, inzerentů a online vydavatelů. Formální vyšetřování má posoudit, zda Google nenarušuje hospodářskou soutěž tím, že omezuje přístup třetích osob k uživatelským údajům pro reklamní účely na webových stránkách a v aplikacích, přičemž si tyto údaje vyhrazuje pro vlastní použití. Šetření Komise se zaměří na grafickou reklamu, kde Google nabízí řadu služeb inzerentům i vydavatelům. V roce 2019 se výdaje na grafickou reklamu v EU odhadovaly na přibližně 20 mld. €. Google poskytuje několik služeb reklamní technologie, které zprostředkovávají inzerenty a vydavatele za účelem zobrazování reklam na webových stránkách nebo v mobilních aplikacích. Komise nyní přednostně provede hloubkové šetření. Zahájením formálního vyšetřovacího řízení není dotčen jeho výsledek.
Komise 4. 6. 2021 zahájila formální antimonopolní vyšetřování s cílem posoudit, zda Facebook neporušil pravidla hospodářské soutěže EU tím, že využil údaje o reklamách shromážděné zejména od inzerentů. Formální vyšetřování rovněž posoudí, zda Facebook provázal svou online službu „Facebook Marketplace“ se svou sociální sítí v rozporu s pravidly hospodářské soutěže EU.