ČR patří co do počtu dobíjecích stanic do průměru EU, tvoří ale jen 0,5 procenta

11.08.2021
ČTK

Česko patří se svým množstvím dobíjecích stanic pro elektromobily do průměru EU. Tuzemských 1125 dobíjecích míst ovšem tvoří pouze 0,5 procenta z jejich celkového počtu v unii. Vyplývá to z interaktivní mapy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Rychlejšímu budování infrastruktury pro elektromobily v tuzemsku brání nízký zájem lidí a zejména firem o elektrická vozidla. V Česku je aktuálně registrováno kolem 10.000 aut na elektrický pohon.

V Evropské unii zaujímá Česko počtem dobíjecích stanic 14. místo. Jeho nízký podíl na celkové hustotě dobíjecích míst v EU je způsobený především velkým zastoupením stanic ve třech státech. Sedm z deseti dobíjecích stanic je totiž rozmístěno v Nizozemsku, Francii a Německu. Ty přitom pokrývají méně než čtvrtinu území sedmadvacítky. Nejhorší je naopak situace na Kypru, Maltě a v Litvě.

Hustotu nabíječek ovlivňuje podle odborníků zejména stále nízký zájem o elektromobily v ČR, zejména pak u firem. Ty se na registracích nových vozidel podílejí ze tří čtvrtin. Podle průzkumu společnosti Arval Mobility jsou však bateriové elektromobily pouze v osmi procentech firemních autoparků. V ostatních zemích EU je to kolem 24 procent. „Popularita elektromobilů ale i v Česku zvolna stoupá a souběžně s tím se rozvíjí také síť veřejných dobíjecích stanic,“ uvedl konzultant leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.

Podle zprávy ACEA se počet elektromobilů prodaných v EU za poslední tři roky zvýšil o 110 procent, počet nabíjecích stanic však vzrostl pouze o necelých 60 procent, tedy na celkových 225.000. „Konkurenceschopnost elektromobilů je dána primárně jejich cenou. Ta by mohla být snížena nejen díky podpoře ze strany státu. Pokud bude síť dobíjecích stanic napříč EU dostatečně hustá, budou moci automobilky do elektromobilů v budoucnu montovat baterie s optimální kapacitou, což může ve výsledku přiblížit jejich cenu běžným vozům se spalovacími motory,“ dodal Kadeřábek.

Stát uvádí elektromobilitu jako hlavní cíl při ekologizaci dopravy. Do roku 2030 chce počet těchto aut zvýšit na statisíce.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek