21.09.2021
Komise
Balíček HERA představuje krizový zdravotní úřad s působností od příštího roku s cílem zabránit další pandemii. Jedná se tak o další krok k vytvoření zdravotní unie.
HERA by měla předcházet zdravotním mimořádným událostem, detekovat je a bleskově reagovat v podobě vývoje, výroby a nákupu zdravotnického materiálu. Mezi hlavní cíle HERA patří posílit koordinaci zdravotní bezpečnosti v EU v době krize a připravit na ni i patřičné stakeholdery, dále se pak vypořádat se závislostí EU na vývoji a výrobě zdravotnického materiálu a nakonec přispět k posílení globální zdravotnické připravenosti na budoucí krize.
Komise zřídí HERA jako sdílený zdroj s rychlou operativností od začátku roku 2022. Pro zajištění výroby, dodavatelských řetězců splňujících strategické cíle EU a členských států je nutná úzká spolupráce. Ve zkratce to znamená strategický přístup EU a členských států, kde společně budou definovat a předcházet potenciálním hrozbám.
HERA bude mít více fází režimu provozu během doby připravenosti a krize. Ve fází krize bude řídit investice
a činnosti spojené s posílením prevence a připravenosti na mimořádné události. V krizové fázi bude HERA mít silnější pravomoci pro rychlou reakci a provádění nouzových opatření. V obou fázích bude HERA integrovat své operace, zároveň se nejedná o první formu takovéto spolupráce. HERA bude navazovat na práci inkubátoru HERA3. který spojil výzkumné pracovníky.
EU uvolní z rozpočtu šest miliard euro na následujících šest let, důvody pro takto rozsáhlé investice do připravenosti na budoucí krize jsou více než přesvědčivé. Zatímco Evropské centrum pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) a Evropská agentura pro léčivé přípravky (EMA) stojí v popředí reakce EU na krizi covidu-19, jejich mandáty a nástroje omezují jejich schopnost chránit občany EU před ohrožení zdraví na hranicích. HERA doplní práci prováděno ECDC a EMA jak v době připravenosti, tak v době krize, a stane se tak klíčovým pilířem zdravotnické unie.
Co se týče globálních cílů, jedná se o úzkou spolupráci s globálními partnery při řešení překážek týkající se dodavatelského řetězce, odstraňování zbytečných omezení a rozšiřování globálních výrobních kapacit. Dále pak posílit mezinárodní spolupráci a podporu lékařských opatření a v neposledním případě poskytnout třetím zemím s nízkými příjmy odborné zkušenosti pro rozvoj místních výrobních a distribučních kapacit.
Autor: David Březina