17.12.2021
Euroskop, čtk
Prodej nových osobních aut v Evropské unii v listopadu meziročně klesl o 20,5 procenta na 713.346 aut. Ve své zprávě to dnes uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Prodej se snížil pátý měsíc po sobě a letošní listopad je nejhorším listopadem v historii záznamů, které sahají do roku 1993. V České republice byl pokles v listopadu mnohem mírnější a od ledna do konce listopadu už prodej vykazuje meziroční nárůst. Netýká se to ale prodeje vozů Škoda.
Za prvních 11 měsíců letošního roku se prodej nových automobilů v EU meziročně snížil o 0,04 procenta zhruba na 8,9 milionu. Do minulého měsíce silný růst ze začátku roku vyrovnával pokles prodeje způsobený nedostatkem polovodičů a prodej aut se do října úhrnem zvyšoval. Tři z největších automobilových trhů EU do listopadu stále vykazují růst – Itálie o 8,6 procenta, Španělsko o 3,8 procenta a Francie o 2,5 procenta.
Tři z největších evropské automobilových trhů zaznamenaly v listopadu dvouciferné ztráty, stejně jako řada ostatních trhů. V Německu se prodalo o 31,7 procenta méně vozů, v Itálii o 24,6 procenta a ve Španělsku o 12,3 procenta. Více aut se v listopadu meziročně prodalo pouze v Bulharsku, Irsku a ve Slovinsku.
V Česku se prodej aut snížil o 7,5 procenta
V České republice se v listopadu podle ACEA prodalo meziročně o 7,5 procenta méně nových aut, celkem 16.174. Od ledna do konce listopadu ale počet registrací vykazuje růst o 4,4 procenta na 190.668 aut.
Z jednotlivých výrobců se v říjnu nedařilo například skupině Volkswagen, která v EU prodala meziročně o 33,7 procenta vozů méně. Škodě Auto, která je součástí skupiny, prodej v EU meziročně klesl o 28,6 procenta na 34.124 aut. Od ledna do listopadu se skupině Volkswagen prodej snížil o 1,6 procenta. Škoda vykazuje propad o 7,6 procenta.
Ford měl méně prodejů o 43,7 procent
Výrazně nižší prodej (minus 23,5 procenta) měla v listopadu i skupina Stellantis, jejíž součástí jsou značky Peugeot, Fiat nebo Citroën. O 28,3 procenta klesl v listopadu prodej značce Daimler.
Pokles o 43,7 procenta zaznamenala americká automobilka Ford, naopak jihokorejská skupina Hyundai registruje nárůst o 20,9 procenta.
Autor: Euroskop