02.02.2022
Euroskop, ČTK
Samonabíjecí hybridní vozy mají baterii nabíjenou spalovacím motorem a na elektrický pohon zpravidla mohou ujet pouze omezenou vzdálenost. Takzvané plug-in hybridy se také mohou nabíjet samy, ale výhodnější je síťové napájení. Mají na podporu i spalovací motor, zatímco čisté elektromobily jezdí pouze na baterii.
V Evropské unii bylo v průběhu loňského roku zaregistrováno celkem 1,901.239 samonabíjecích hybridních aut, proti předchozímu roku je to nárůst o 60,5 procenta. Počet registrací dieselových aut, kterých ubývá od aféry Volkswagenu z roku 2015, loni klesl o třetinu 1,901.191.
Nové vládní dotace na nízkoemisní nebo bezemisní vozidla, které vstoupily v platnost jako součást programů na ozdravení ekonomiky z dopadů pandemie covidu-19, vedly ke ztrojnásobení prodeje plug-in hybridů a ryze elektrických aut.
Výrobci automobilů považují plug-in hybridy za přechod k plně elektrickým vozům. Některé ekologické organizace ale kritizují dopady na životní prostředí. Ze studií vyplývá, že řidiči více než na baterii spoléhají na spalovací motor, což zvyšuje emise těchto vozidel.
Prodej čistých elektromobilů v loňském roce podle údajů ACEA vzrostl o 63,1 procenta na téměř 878.500. Prodej plug-in hybridů se zvýšil o 70,7 procenta bezmála na 867.100 vozů.
Nejrozšířenějším typem pohonu zůstal benzinový motor. Podíl těchto aut na celkových registracích nicméně klesl na 40 procent ve srovnání se 48 procenty v roce 2020.
Autor: Euroskop