Legislativa EU na ochranu spotřebitele cílí na společnou vysokou úroveň ochrany spotřebitele, jeho zdraví, bezpečnost, ekonomické a právní zájmy na území Evropské unie.
OCHRANA ZDRAVÍ A BEZPEČNOSTI
Regulace zavedly systém obecné bezpečnosti výrobků, stanovující povinnost výrobců poskytovat informace spotřebitelům, vytvářet opatření pro předcházení bezpečnostních hrozeb či monitorovat bezpečnost výrobků. Určité skupiny výrobků jsou poté regulovány specifickými právními předpisy. Jedná se o léky, potraviny, kosmetiku, hračky, výbušniny, tabákové produkty a další.
V oblasti bezpečnosti potravin byl zřízen Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA), který posuzuje rizika spojená s potravinovým řetězcem a poskytuje o tom informace. Legislativa stanovuje normy např. pro hygienu, kontaminaci či označování potravin. Jsou stanoveny a přezkoumávány limity kontaminujících látek v potravinách (těžké kovy, dioxiny), pravidla pro materiály přicházející do styku s potravinami při přepravě či zpracování (obalové materiály, jídelní, kuchyňské náčiní). Potraviny musí obsahovat informace o složení a obsahu, zejména alergeny. Je potřeba informovat o původu nezpracovaného masa či o přítomnosti potravinových náhražek.
Dále jsou regulovány např. potravinářské přídatné látky, potravinářské enzymy, doplňky stravy jako vitamíny a minerální látky, krmiva a jejich hygiena či označování. Přísně regulovány jsou geneticky modifikované organismy (GMO), jejichž rizika před uvedením na trh posuzuje Evropský úřad pro bezpečnost potravin a vědecké subjekty členských států.
OCHRANA EKONOMICKÝCH ZÁJMŮ
Do této kategorie spadají směrnice regulující elektronický obchod, přičemž velmi důležitým právním předpisem se stal Akt o digitálních službách chránící práva spotřebitelů v on-line prostředí. Regulace se také týká přeshraničních převodů a plateb, volného pohybu služeb televizního vysílání, nepřiměřených podmínek ve spotřebitelských smlouvách, prodeje spotřebitelského zboží, záruk na takové zboží a odpovědnosti za vadné výrobky a údaje o ceně.
V oblasti nekalých obchodních praktik vůči spotřebitelům je zakázáno obtěžování, donucování a nepatřičné ovlivňování či klamavá reklama. Směrnice chrání základní práva spotřebitelů při rezervaci souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy a stanovují společná pravidla náhrady škod v letecké dopravě např. při zpoždění či zrušení letu.
Oblast spotřebitelských a hypotečních úvěrů je regulována směrnicemi stanovujícími shodné standardní evropské informace o spotřebitelském úvěru, které věřitelé musí používat. Jsou stanovena také práva spotřebitelů. Ti mohou bez udání důvodu odstoupit od úvěrové smlouvy do 14 dnů po uzavření smlouvy. Dále mohou úvěr kdykoli předčasně splatit.
Právní předpisy regulující práva spotřebitele v oblasti energetických trhů zaručují snadný a bezplatný přístup k údajům o spotřebě za účelem lepšího přehledu o své spotřebě. Tudíž na stanovených domácích spotřebičích musí být uvedeny informace o funkčnosti a spotřebě energie. Spotřebitelé se mohou také svobodně rozhodnout o dodavateli elektřiny a plynu.
OCHRANA PRÁV SPOTŘEBITELŮ
Evropská unie nabízí spotřebitelům a obchodníkům řešení jejich sporů mimosoudními mechanismy, např prostřednictvím rozhodce, veřejného ochránce práv nebo prostředníka. Tento způsob zajišťuje levnější a rychlejší opravné prostředky.
Pro vymáhání právních předpisů EU na ochranu spotřebitele byly zřízeny vnitrostátní orgány, zajišťující přístup spotřebitelů ke spravedlnosti. Další směrnice zajišťují např. náhradu škody v plné výši při porušení právních předpisů v oblasti hospodářské soutěže.
OPATŘENÍ PŘIJATÁ V NÁVAZNOSTI NA PANDEMII COVID-19
Evropská unie během pandemie zajistila povinnost dopravcům nabídnout náhradu výdajů nebo cestu náhradním spojem cestujícím v případě zrušení spoje, ať už leteckého, lodního, autobusového, vlakového či jiného, z důvodu cestovních omezení. EU zároveň bojovala proti dezinformacím o onemocnění COVID-19, např. skrze vyzývání on-line platforem k přijetí opatření k odstranění nezákonných marketingových kampaní.
Další opatření na ochranu spotřebitele jsou ukotvena např. v novém programu pro spotřebitele na období 2020-2025, v nové politice pro spotřebitele, v Zelené dohodě pro Evropu nebo v akčním plánu pro oběhové hospodářství.
Autorka: Martina Wranová, Euroskop.cz
Zdroj: Evropská komise
Foto: Unsplash