Evropská komise zveřejnila balíček doporučení k rozvoji digitálních dovedností

V úterý 18. dubna zveřejnila Evropská komise dvě doporučení k digitálnímu vzdělávání, která navazují na jednu z priorit českého předsednictví v Radě EU, podporu well-beingu v digitálním vzdělávání. Doporučení pro členské státy cílí na zajištění rovného přístupu pro všechny ke kvalitnímu digitálnímu vzdělávání a odborné přípravě, a na včasné rozvíjení digitálních dovedností na všech úrovních vzdělávání a odborné přípravy. 

Česká republika si během předsednictví v minulém pololetí vytyčila jako své priority v oblasti vzdělávání právě digitalizaci vzdělávání a podporu pohody (well-beingu) dětí v tomto sektoru. Zároveň jsou obě doporučení v souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, která zdůrazňuje využívání digitálních technologií a zdrojů nejen ve výuce informatiky, ale i v ostatních předmětech. I proto Česko vítá návrhy doporučení Komise zdůrazňující rozvoj digitálních dovedností jak u mladých lidí, tak dospělých.

Tyto návrhy zdůrazňují, že je nutné, aby každý v celé Evropě měl přístup k digitálnímu vzdělávání. Musíme si počínat mnohem lépe v oblasti digitálních dovedností a zacházet s nimi se stejnou důležitostí jako se čtením a psaním. Cílem je dosáhnout do roku 2030 minimálně základních digitálních dovedností u alespoň 80 % všech dospělých, zaměstnanosti nejméně 20 milionů ICT specialistů včetně mnohem více žen.

Evropská komise doporučuje členským státům, aby zajistily inkluzivní a rovný přístup ke kvalitnímu digitálnímu vzdělávání a odborné přípravě pro všechny například prostřednictvím investic a školení učitelů pro efektivní vzdělávání žáků. Komise pro zajištění včasného poskytování digitálních schopností navrhuje, aby členské státy podporovaly informatiku ve školství a rozvoj digitálních dovedností mládeže i dospělých. Dále by měly státy řešit nedostatek ICT specialistů. Za tímto účelem Komise nabízí podporu například prostřednictvím financování (Erasmus+, Digitální Evropa, Evropský fond pro regionální rozvoj a další).

Následující graf ukazuje poměr obyvatelstva s alespoň základními digitálními dovednostmi ve věku 16 až 74 let v jednotlivých zemích Evropské unie a taktéž na Islandu, v Norsku a Švédsku. Nejvyšší digitální gramotností v EU disponují obyvatelé Nizozemí a Finska. Co se týče České republiky, digitální dovednosti alespoň na základní úrovni ovládá nadpoloviční většina (60 %) obyvatel.

Podpořeno a financováno by mělo být mnoho již probíhajících projektů a iniciativ zaměřujících se na podporu a rozvoj nových dovedností. Zdrojem financování a investic může být např. Program Digitální Evropa s rozpočtem 580 milionů eur s cílem rozvoje pokročilých digitálních dovedností, program Horizont Evropa podporující dovednosti výzkumných pracovníků, podnikatelů a inovátorů, nebo program Erasmus+ zaměřen na osobní a profesní rozvoj účastníků vzdělávání, zaměstnanců a institucí činných v oblasti odborného vzdělávání.

Evropský rok dovedností má podpořit zaměstnanost, inovace a evropskou konkurenceschopnost prostřednictvím podpory digitálního vzdělávání, investic do odborné přípravy a zvyšování kvalifikace pracovní síly, rozšíření mobility talentovaných pracovníku ze třetích zemí a snahy sladit příležitosti trhu práce s očekáváním a dovednostmi lidí. V této souvislosti bude velmi důležitá spolupráce a koordinace mezi regionálními a místními orgány, soukromými i veřejnými organizacemi, místními podniky a poskytovateli vzdělání a odborné přípravy.

Autorka: Martina Wranová

Zdroj: Evropská komise, Eurostat, Rada EU

Zdroj foto: Rada EU, tisková konference

Sdílet tento příspěvek