Zalando napadlo u soudu Komisi kvůli unijním pravidlům pro internetový obsah

Německá společnost Zalando dnes u soudu napadla Evropskou komisi (EK) kvůli tomu, že ji komise v souvislosti s novými a přísnými pravidly Evropské unie pro internetový obsah zařadila do stejné kategorie jako společnosti Google či Meta Platforms. Největší internetový prodejce textilu v Evropě o tom informoval v tiskové zprávě. Někteří analytici mají za to, že příklad Zalanda budou následovat patrně i velké americké technologické firmy.

Podle unijního Aktu o digitálních službách (DSA), který vstoupil do platnost v loňském roce, bylo Zalando označeno za „velmi velkou internetovou platformu“ (VLOP), protože má více než 45 milionů uživatelů. Mezi internetové platformy s globálním dopadem řadí Brusel dále například pět dceřiných společností Alphabetu (mimo jiné Google Maps, Google Play či Google Shopping), dvě divize Mety (Facebook, Instagram), LinkedIn spadající pod Microsoft, Twitter, AliExpress ze skupiny Alibaba, Booking.com, Wikipedii anebo čínský TikTok.

Německá společnost Zalando napadla metodiku EK a obrátila se na Soudní dvůr Evropské unie se sídlem v Lucemburku, tedy na nejvyšší evropský soud. Komise podle ní nezohlednila hybridní povahu obchodního modelu Zalanda a skutečnost, že nepředstavuje systémové riziko šíření škodlivého nebo nezákonného obsahu od třetích stran.

„Evropská komise nesprávně interpretovala počty našich uživatelů a nevzala na vědomí náš převážně maloobchodní obchodní model,“ uvedl šéf německé firmy Robert Gentz. „Počet evropských uživatelů, kteří se připojují k našim partnerům, je hluboko pod prahem, který DSA stanovila pro to, aby (Zalando) spadalo do kategorie VLOP,“ dodal.

Společnost Zalando uvedla, že uživatelé jejího maloobchodního podnikání, kteří v loňském roce tvořili 64 procent hrubého objemu zboží, by neměli být započítáni, protože DSA se nevztahuje na maloobchodní služby. Počet průměrných aktivních měsíčních uživatelů dvou programů, v jejichž rámci značky, maloobchodníci a kamenné prodejny prodávají přímo svým zákazníkům, vyčíslila na 31 milionů.

„Dodržování DSA není trestem. Vyzývám všechny platformy, aby jej vnímaly jako příležitost k posílení hodnoty své značky a pověsti důvěryhodného webu,“ uvedl v prohlášení eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton.

Evropský blok přijal pravidla regulující provoz internetu loni s cílem posílit dohled nad překotně se vyvíjejícím virtuálním prostředím, zlepšit dodržování práv uživatelů a omezit vliv největších firem. Platformy ze stanoveného seznamu musí pravidelně dokládat, jak plní své povinnosti. V případě porušení pravidel jim hrozí pokuta ve výši až šesti procent globálního celoročního obratu.

Zdroj:ČTK, Unsplash

Sdílet tento příspěvek