V pondělí a úterý, 17.–18. července, zasedali ve španělském Vigu ministři a ministryně pro rybolov. Hlavním tématem neformálního setkání bylo vymezení společných bodů, které považují za nezbytné pro dosažení pokroku v procesu dekarbonizace odvětví rybolovu. Českou republiku na jednání zastupoval náměstek ministra zemědělství Miroslav Skřivánek.
Dekarbonizace odvětví rybolovu je důležitá nejen pro soulad se Zelenou dohodou pro Evropu, ale i pro zajištění stability tohoto odvětví. V současné době se nacházíme v období, kdy jsou ceny paliv velmi kolísavé a zelená tranzice je proto jedním z postupů, který může přispět k udržitelnosti evropského rybolovu. V průběhu tiskové konference, uzavírající dvoudenní zasedání ministrů a ministryň, španělský ministr pro zemědělství Louis Planas uvedl, že jednání „se ukázalo jako skvělá příležitost k výměně názorů a vyvození závěrů, které budou pro odvětví přínosem a pomohou EU přiblížit se klimatické neutralitě do roku 2050“. Dále zdůraznil, že je důležité se znovu zamyslet, jak by měl rybolov v 21. století vypadat. Jeho podoba je velmi důležitá, vzhledem k tomu, že je klíčovým odvětvím pro zajištění potravinové bezpečnosti v Evropské unii.
S potravinovou bezpečností a funkční společnou rybářskou politikou EU samozřejmě souvisí i loďstvo. Evropské loďstvo tvoří více než 61 000 plavidel různých velikostí. Průměrné stáří plavidel však dosahuje téměř 30 let. Z toho vyplývá potřeba definovat společnou strategii pro budoucnost, která by do rybářské politiky vnesla jak udržitelnost, tak i větší příležitosti.
Společná rybářská politika (SRP) je komplexní rámec pro řízení a regulaci rybolovných činností ve vodách EU i mimo ně. Od svého vzniku v 70. letech 20. století je SRP zásadní součástí řízení rybolovu v EU a jejím hlavním cílem je zajistit udržitelný rybolov a zaručit rybářům příjmy a stálé zaměstnání. |
Ministři a ministryně během jednání diskutovali o strategiích a prvcích, které jsou v současné době k dispozici, i prvcích, které teprve přinese budoucí technologický rozvoj. Soustředili se především na oblast obnovitelných zdrojů a konstrukci energeticky účinnějších a udržitelnějších plavidel.
Právě technologické inovace se jeví jako hlavní faktor proměny evropského loďstva. Virginijus Sinkevičius, současný komisař pro životní prostředí, oceány a rybolov, k tématu během tiskové konference dodal, že v současné době již existuje „široká škála“ možností pro výzkum a technologické inovace, ale vyloučil možnost vytvoření „nového evropského fondu“, který by sloužil k finanční podpoře tohoto přechodu. Finance by tak mohly přicházet od soukromých i veřejných subjektů. Španělský ministr Planas doplnil: „Začínáme proces, který si vyžádá čas, ale myslím, že je důležité zahájit debatu a prolomit tabu, že (ve stavbě lodí) nemůže být žádné financování.“ Komisař však rovněž poznamenal, že je otevřen i diskusi o omezení kapacity rybářského loďstva EU.
Během druhého pracovního dne pak zástupci členských států EU představili své názory na výzvy, kterým odvětví rybolovu čelí. Ministři a ministryně se shodli na potřebě dosáhnout pokroku v této oblasti, nikoliv však na tom, jak překonat problémy s financováním nových plavidel.
Zdroj: Španělské předsednictví v Radě EU, Rada EU