Česko se zlepšilo v digitálním vzdělávání a využívání eGovernmentu

Česko si polepšilo v unijním hodnocení DESI, které sleduje pokrok členských států při digitalizaci veřejné správy. Nejlépe si vede v digitálních dovednostech, využívání služeb eGovernmentu či pokrytí mobilními 5G sítěmi. Zemi naopak trápí nedostatek odborníků na informační technologie a zaostávání při zavádění předvyplněných formulářů. V tiskové zprávě o tom v úterý informoval kabinet místopředsedy vlády pro digitalizaci Ivana Bartoše.

Aktuální index digitální ekonomiky a společnosti (DESI) vychází z údajů za rok 2023, u některých dat z roku 2022. „DESI index je souhrnem indikátorů, které nám ukazují, na jaké oblasti se v digitalizaci zaměřit a kde máme největší rezervy,“ uvedl ředitel Digitální a informační agentury (DIA) Martin Mesršmíd. Vliv této instituce na výsledné hodnocení bude podle něj patrný v následujících letech. „Nicméně již nyní pracujeme na několika klíčových projektech, jako jsou eDoklady nebo Portál občana, které zjednodušují život českým občanům,“ dodal.

Podle indexu DESI se Česku nejlépe daří v digitálních dovednostech, kde si v hodnocení polepšilo o 17 procent. Základní digitální dovednosti má podle něj v ČR více než 69 procent lidí. To je vysoko nad unijním průměrem, který činí 55,6 procenta. Nadprůměrných výsledků země dosahuje také u využívání digitálních služeb státu, takzvaného eGovernmentu.

Lepší hodnocení si Česko vysloužilo v podnikání a obchodních operacích, kde se umístilo na osmém místě, zatímco v roce 2022 bylo na 14. pozici. Země se v digitalizaci veřejné správy zlepšila i u záležitostí spojených se změnou bydliště, dopravy a justice.

V čem naopak Česko pokulhává, je využívání předvyplněných formulářů. Podle tohoto kritéria se řadí ke konci žebříčku. Napomoci ke zlepšení by mohl zákon o právu na digitální služby, který začne platit v únoru příštího roku. Jeho cílem je, aby všechny státní služby, které je možné digitalizovat, byly plně digitální.

Českým problémem jsou také platy pracovníků v informačních technologiích a komunikacích (ICT) a potíže s jejich náborem do státní správy. V současnosti jsou platové podmínky těchto odborníků ve státní správě výrazně horší než u jejich protějšků v soukromém sektoru. Kvůli tomu stát často nedokáže tyto odborníky zaměstnat a musí se uchylovat k využívání externích služeb. „Musíme přestat brát platy expertů jako výdaj k osekání, ale jako platbu za špičkovou službu,“ uvedl vicepremiér Bartoš. Data podle něj jasně ukazují, že nízké platy odborníků na informační technologie jsou pro stát drahé.

Zpráva o stavu Digitální dekády (DESI) hodnotí pokrok Evropské unie a jejích členských zemí v digitální transformaci. Sleduje digitálních dovednosti a vzdělávání, rozvoj digitální infrastruktury, digitální transformaci podniků a digitalizaci veřejných služeb.

Zdroj: ČTK
Foto: Digitální Česko

Sdílet tento příspěvek