Rada EU projednala letošní specifická doporučení pro jednotlivé státy včetně Česka

V úterý 16. července projednali ministři financí a ministři práce a sociálních věcí členských států EU letošní specifická doporučení pro členské státy EU (tzv. Country Specific Recommendations, CSRs). Jednání o těchto doporučeních proběhly na příslušných formacích Rady EU, konkrétně na jednání Rady pro hospodářské a finanční věci (ECOFIN) a Rady pro zaměstnanost, sociální politiku, zdraví a ochranu spotřebitele (EPSCO).

Návrhy těchto letošních doporučení představila Evropská komise v červnu letošního roku v rámci tzv. jarního balíčku dokumentů evropského semestru. Členské státy tak měly možnost se s navrhovanými doporučeními obeznámit a projednat je na pracovní úrovni a posléze na jednání Rad ECOFIN a EPSCO.

Příprava a následné schvalování specifických doporučení probíhá každoročně v rámci cyklu koordinace hospodářských politik EU –  evropského semestru. Letošní návrhy specifických doporučení se zaměřují na tři tematické oblasti: fiskální politiku a fiskálně strukturální reformy, provádění plánů pro oživení a odolnost (v případě ČR Národního plánu obnovy) a programů politiky soudržnosti a další doporučení týkající se zlepšení konkurenceschopnosti.

Letošní doporučení reflektují mimo jiné i změny v rámci reformy správy ekonomických záležitostí EU. V rámci té členské státy v letošním roce připravovaly naposled své Národní programy reforem a Konvergenční programy, které do budoucna nahradí tzv. střednědobé fiskálně strukturální plány. Tyto plány mají v sobě zahrnovat kromě informací o klíčových reformách a investicích i věrohodný scénář skutečného růstu HDP a předpoklady dalších klíčových makroekonomických proměnných na období od 4 do 7 let.

Pro Českou republiku navrhla Evropská komise pro letošní rok následující doporučení:

Doporučení č. 1:

Včas předložit střednědobý fiskálně-strukturální plán. V souladu s požadavky reformovaného Paktu o stabilitě a růstu omezit růst čistých výdajů v roce 2025 na míru, která je v souladu se zachováním schodku veřejných financí pod referenční hodnotou 3 % HDP stanovenou ve Smlouvě a udržením veřejného dluhu na obezřetné úrovni ve střednědobém horizontu. Přijmout opatření k zajištění dlouhodobé fiskální udržitelnosti důchodového systému. Omezit faktory v oblasti daní a dávek, které odrazují rodiče od návratu do zaměstnání, s cílem podpořit vyšší účast žen na trhu práce. Zlepšit pobídky, které motivují osoby v předdůchodovém věku, aby dále pracovaly. Podniknout kroky ke zvýšení příjmů z periodických daní z nemovitostí.

Doporučení č. 2:

Posílit správní kapacitu pro správu plánu pro oživení a odolnost, urychlit investice a udržet dynamiku provádění reforem. Řešit vznikající zpoždění a tím umožnit průběžnou, rychlou a účinnou realizaci plánu pro oživení a odolnost, včetně kapitoly REPowerEU, která zajistí dokončení reforem a investic do srpna 2026. Urychlit provádění programů v rámci politiky soudržnosti. V souvislosti s přezkumem v polovině období se nadále zaměřovat na dohodnuté priority, přijmout opatření k lepší mobilizaci zdrojů soukromého sektoru, mimo jiné využíváním inovativních finančních nástrojů a zároveň zvážit příležitosti pro zvýšení konkurenceschopnosti, které nabízí Platforma strategických technologií pro Evropu.

Doporučení č. 3:

Posílit schopnost české veřejné správy přilákat, udržet si a rozvíjet talenty, zejména pokud jde o analytické, manažerské a IT dovednosti. Omezit departmentalismus a posílit strategické řídicí kapacity, aby se zlepšila soudržnost napříč politikami. Podporovat spolupráci mezi obecními správami, mimo jiné poskytováním podpory na budování správních kapacit se zaměřením na strukturálně postižené regiony.

Doporučení č. 4:

Podpořit inovace zlepšením transferu technologií z akademické obce do podniků, podporou vytváření odštěpených společností a začínajících podniků a zvýšením účasti na terciárním vzdělávání. Posílit konkurenceschopnost ekonomiky řešením nesouladu mezi nabízenými a požadovanými dovednostmi, zjednodušením uznávání zahraničních kvalifikací a zvýšením účasti nedostatečně zastoupených skupin.

Autor: Tomáš Nalejvač, Úřad vlády ČR

Sdílet tento příspěvek