Rozárie Haškovcová: „Mým cílem není, aby každý, kdo mě sleduje, přestal jíst maso a jezdit autem“

Profil @shluk.bunek v současnosti na Instagramu sleduje přes 50 tisíc lidí. Jeho autorka Rozárie Haškovcová věří, že prostřednictvím sociálních sítí může efektivně oslovit a inspirovat široké publikum k ekologickému myšlení a jednání. Pomocí svého účtu své sledující vzdělává o environmentální politice, inspiruje k seberozvoji a přináší tipy, jak žít v dnešním světě více udržitelně.

Co Vás inspirovalo k vytvoření účtu @shluk.bunek?

Určitě jsem chtěla mluvit o životním prostředí a zdálo se mi to jako nejefektivnější způsob, jak toto téma lidem srozumitelně přiblížit. Nebylo to o tom, že bych chtěla být influencerka, přišlo mi, že influencerství je snadná a rychlá cesta, jak informace k lidem dostat.

Jak byste popsala hlavní téma nebo zaměření Vašeho účtu?

Určitě jde o environmentální politiku, ale samozřejmě nemohu mluvit pouze o politice, protože je to provázané i s jinými tématy. Mým cílem není, aby každý, kdo mě poslouchá, přestal jíst maso a jezdit autem. Chci, aby když se zavede nová politika, například zálohovací systém, lidé nebyli zmatení, ale aby ji uměli zařadit do souvislostí a vidět v ní smysl. Mým cílem je tedy, aby lidé chápali, proč přichází nová legislativa nebo služba a produkt, a jaký je její důvod.

Rozárie Haškovcová je greefluencerka, ekologická aktivistka a studentka oboru Politologie na Univerzitě Karlově. V roce 2022 založila instagramový profil @shluk.bunek, kde má v současnosti více než 50 tisíc sledujících.

Takže jak vybíráte témata pro Vaše příspěvky? Je to podle toho, co Vás nejvíce zajímá?

Určitě jde o to, co mě zajímá. Například nyní je aktuální zpráva o potvrzení výstavby dvou nových bloků jaderné elektrárny, takže teď připravuji video o jaderné energetice obecně. Snažím se témata prezentovat hlavně pozitivně, tedy řešení problémů, které máme, místo toho, abych lidi strašila. Když se stane nějaká špatná věc, snažím se ji vždy spojit s nějakým řešením. 

Věnuji se tedy buď aktuálním tématům nebo tomu, co mě zaujme a o čem chci mluvit. Samozřejmě také reaguji na otázky, které mi lidé pokládají. Například ta jaderná energetika je nyní velmi aktuální téma a lidé se na něj hodně ptají. Problém je, že samozřejmě nemám vystudovaný obor jaderné fyziky, takže na složitějších tématech spolupracuji s odborníky. Třeba na jádru teď spolupracuji s Oldřichem Sklenářem, který mi pomohl s fact-checkingem. Když je téma složitější, trvá déle, než ho zpracuju.

Dokážete říct, jaká skupina lidí Vás sleduje?

Určitě je to více žen než mužů. V datech často vidíme genderový rozdíl, tedy že ženy se obecně problematikou životního prostředí zabývají více než muži. To se odráží i ve sledovanosti mého profilu. Podíl mužů je na mém profilu stále kolem 12 %, což ale není tak špatné. Ráda bych samozřejmě přilákala více mužů, ale zatím se mi to nedaří. Moje publikum tvoří spíše mladí lidé, většinou ve věku 18-25 let, a také mladší. Starší sledovatelé přes 40 let jsou pak jen marginální částí mého publika.

greenfluencer/ka

Greenfluencer/ka je osoba, která na sociálních sítích nebo v médiích ovlivňuje své publikum a zvyšuje povědomí o ekologických tématech a ochraně životního prostředí. Snaží se inspirovat ostatní k udržitelnějšímu životnímu stylu prostřednictvím sdílení informací, tipů a osobních zkušeností.

Jaké jsou Vaše oblíbené zdroje inspirace pro vytváření obsahu?

Mám hodně ráda české Ekonews, což je skvělé médium, které ráda podporuji. Také sleduji Bloomberg, což beru spíše jako zdroj inspirace pro témata a informace většinou pak zpracovávám z primárních zdrojů, jako jsou data apod. Ráda sleduji vědecké účty na síti X. Oblíbila jsem si také  Podcast 2050 od Fakta o klimatu, což není úplně publicistický obsah, ale chodím tam spíše pro zajímavá data a čísla. Nabízejí skvělá shrnutí a analýzy pro lidi, kteří se chtějí o klima zajímat. Další oblíbený zdroj je Financial Times, které mají celou sekci o klimatu a nyní i klimatický Instagram. Poskytují vynikající ekonomické analýzy o tom, například jak investoři nepočítají se změnou klimatu, jak některé věci jsou kvůli změně klimatu nepojistitelné atd.

Na začátku jste zmiňovala, že Vaším primárním cílem nebylo být influencerka. Změnilo se to?

Teď už samozřejmě influencerkou chci být co největší, protože čím více lidí mě bude sledovat, tím více lidem můžu svůj obsah předat. To je můj cíl. Zároveň chci dostudovat a lépe tomu tématu rozumět, takže trávím hodně času samostudiem. Na magistra bych se chtěla zaměřit přímo na tento obor, abych získala hlubší znalosti. Plánuji pokračovat v tom, co dělám, a dále se vzdělávat. Teď mě také velmi baví jezdit na místa, kde se něco děje, a přímo odtamtud reportovat, přičemž se zaměřuji na dobré příklady z praxe.

Jaké jsou podle Vás nejdůležitější kroky, které by měla EU podniknout v boji proti klimatickým změnám?

Myslím si, že cíle ohledně klimatické změny máme jako EU velmi dobře nastavené. Peníze k nám přicházejí. Teď si tedy nemyslím, že je to záležitost Evropské unie, ale je to spíše na nás, abychom si vytvořili dobrou energetickou koncepci a efektivně evropské peníze využili. Cíle z Evropské unie jsou stanovené a někdo by mohl říci, že jsou až příliš přísné a možná v průběhu let uvidíme, co bude třeba přepracovat.

Za sebe bych asi nic nedodávala. Myslím, že máme dobře nakročeno a nyní je to především na členských státech.

Co děláte, když zrovna nevytváříte obsah pro svůj účet? Máte nějaké další koníčky nebo zájmy?

Opravdu se tomu věnuji naplno, ale když zrovna nečtu o klimatu a nevytvářím obsah, hraju deskové hry. Miluji deskovky. Obecně ráda trávím čas s lidmi a je mi pak docela jedno, co děláme – jestli hrajeme kulečník, squash, nebo děláme něco úplně jiného. Také hraji na klavír.

Co byste vzkázala mladým lidem, kteří chtějí nějakým způsobem přispívat k boji proti změnám klimatu a jeho ochraně? Těch informací je strašně moc, tak kde začít?

Na individuální úrovni se člověk může zaměřit například na to, aby neplýtval jídlem a jedl více rostlinné stravy. Může také upřednostňovat vlaky a autobusy před autem, což je myslím běžné u většiny mladých lidí. I když teď možná generalizuji na Prahu. Snažím se po Evropě nelétat letadly a myslím, že pro nás mladé je to docela zábavná alternativa. Je ale důležité se z toho nezbláznit, protože individuálními kroky v Evropě svět nespasíme. Důležité je nevyhořet a dělat to, co je pro nás dlouhodobě udržitelné, aby naše vášeň pro ochranu životního prostředí nevyhasla. Kromě péče o životní prostředí je důležité starat se i o sebe. Pokud budeme trpět eco-anxiety, depresí a frustrací, světu nepomůžeme. Je důležité vnášet toto téma do konverzací s ostatními, a to mezigeneračně. Mluvit o tom a chodit volit je to nejdůležitější a nejvlivnější, co můžeme dělat.

Děkuji za rozhovor!

Sdílet tento příspěvek