Dopravci k dnešnímu dni vybavili 1234 železničních vozidel mobilní částí nového automatického zabezpečovacího systému ETCS. Vybavení dalších vlaků bude následovat, k provozu bude potřeba 1500 vlaků vybavených ETCS. Dosud dopravci proškolili 2000 strojvedoucích, do konce roku by mělo být proškoleno 4000 strojvedoucích. Na tiskové konferenci po jednání železničního sektoru k zavádění ETCS to řekl ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek.
Zavádění ETCS po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech EU. Jde o jeden z nejvýznamnějších projektů na české železnici, řekl dříve ministr dopravy Martin Kupka. Náklady se budou pohybovat v desítkách miliard korun. Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spojení traťového zařízení s lokomotivou funguje přes mobilní síť GSM-R.
Podle Kupky ministerstvo v září vyzve k dalšímu podávání žádostí o dotace, na které vyčlení 500 milionů korun. Dotace budou pro dopravce a měly by jim pomoct vybavit další vlaky novým systémem. Celková podpora týkající se ETCS by se tak podle Kupky měla zvýšit z 7,2 miliardy korun na 7,7 miliardy korun.
Od ledna do července se konalo sedm zátěžových testů, při kterých na hlavních tratích projelo 796 vlaků. Poslední zkouška na trati Praha – Česká Třebová vykázala stoprocentní úspěšnost spojení lokomotivy s traťovou částí. Při všech letošních zátěžových zkouškách systém fungoval bezproblémově ve více než 97 procentech případů, cílem je dosažení 99procentní spolehlivosti.
Spolehlivosti více než 99 procent aktuálně podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody dosahují tři tratě. Jde o takzvanou Uničovku, tedy trať z Olomouce do Uničova, která byla první, na které se ETCS testoval, dále o tratě z České Třebové do Brna a z Brna do Břeclavi.
Zdroj: ČTK
Foto: Unsplash