Peking zatím nebude zavádět prozatímní cla na dovoz brandy ze zemí EU. Dnes to oznámilo čínské ministerstvo obchodu s tím, že antidumpingové vyšetřování nicméně prokázalo prodej těchto produktů pod tržní cenou. Akcie výrobců francouzského koňaku, což je druh brandy, v reakci prudce rostou. Francouzské sdružení výrobců koňaku nicméně uvedlo, že prozatímní rozhodnutí obavy výrobců z případného uvalení cel zcela nerozptýlilo.
„Prozatímní antidumpingová opatření v tomto případě pro tuto chvíli nebudou přijata,“ stojí v prohlášení, které tak nevyloučilo možnost přikročení k dovozním clům v budoucnosti.
Ministerstvo podle dřívějšího vyjádření očekává, že vyšetřování skončí před 5. lednem 2025, nicméně uvádělo, že v případě „zvláštních okolností“ by mohlo být i prodlouženo.
Evropské lihovary podle předběžného zjištění ministerstva prodávaly brandy na čínském trhu s marží v rozmezí 30,6 procenta až 39 procent, což podle něj poškozuje domácí průmysl.
Akcie lihovaru Remy Cointreau kolem 12:40 připisovaly necelých sedm procent. Cenné papíry Pernod Ricard ve stejné době přidávaly 4,2 procenta.
Francouzský koňak podle agentury Reuters tvoří téměř veškerý dovoz brandy z EU do Číny. Francouzští výrobci ze sdružení Bureau National Interprofessionnel du Cognac uvedli, že mají podezření, že vyšetřování souvisí s jinými obchodními spory než s trhem s alkoholem. Evropská komise (EK) nedávno uvalila například cla na dovoz elektromobilů z Číny. „Celé odvětví by se tak stalo vedlejší obětí konfliktu, který nemůže ovlivnit,“ obává se sdružení.
„Pochopili jsme, že cla, která by mohla být na naše výrobky uvalena na konci řízení, by činila v průměru 34,8 procenta. Pokud by byla tato cla zavedena, měla by velký dopad na vývoz koňaku do Číny, na trh, který sám o sobě představuje 25 procenta našeho vývozu,“ stojí v prohlášení sdružení.
Koňak je název brandy pocházející z francouzské oblasti Cognac, podobně jako šampaňské je druh šumivého vína pocházející z oblasti Champagne.
Aktuální antidumpingové vyšetřování Čína zahájila v lednu letošního roku, několik měsíců po zahájení vyšetřování dovozu elektromobilů z Číny Evropskou komisí. Analytici tehdy podle DPA poukazovali na to, že výběr produktu, jehož zatížení cly by téměř výhradně postihlo francouzské producenty, nemusí být náhoda. Paříž totiž podle nich patřila mezi silné příznivce omezení dovozu elektromobilů.
Zdroj: ČTK, Unsplash