Prodej nových aut v EU v září klesl, podíl hybridních vozů překonal benzinové

Počet registrací nových aut v Evropské unii v září klesl o 6,1 procenta na 809.163. Podíl hybridních vozů na celkovém prodeji ale poprvé překonal podíl aut s benzinovým motorem. Ve své zprávě to dnes uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Ze čtyř největších evropských trhů prodej klesl na třech. Ve Francii o 11,1 procenta, v Itálii o 10,7 procenta a v Německu o sedm procent. Naopak ve Španělsku se prodej aut o 6,3 procenta zvýšil. V Česku prodej vzrostl o šest procent.

Za devět měsíců letošního roku se prodej zvýšil o 0,6 procenta na téměř osm milionů vozů. Ve Španělsku a v Itálii prodej stoupl, ve Francii a Německu naopak mírně klesl. v Česku vzrostl o 2,6 procenta.

Prodej hybridních elektrických vozů se v září zvýšil o 12,5 procenta a podíl na celkovém prodeji vzrostl na 32,8 procenta. Prodej vozů s benzinovým pohonem naopak o 17,9 procenta klesl a jejich podíl se snížil na 29,8 procent. Prodej elektromobilů stoupl o 9,8 procenta a podíl se zvýšil na 17,3 procenta. Od začátku letošního roku však počet registrací elektromobilů klesl o 5,8 procenta. Prodej vozů s naftovým motorem se v září propadl o 23,5 procenta a jejich podíl na celkovém prodeji činil 10,4 procenta.

Prodej hybridních elektrických vozů v EU se v posledních měsících zvyšuje, zájemci o koupi automobilu je totiž považují za cenově dostupný kompromis mezi plně elektrickým a spalovacím vozem. Hybridní vozy kombinují oba motory. Prodej plně elektrických vozů a hybridních aut s možností dobíjení ze zásuvky se letos naopak snižuje, částečně kvůli rozdílným ekologickým pobídkám v evropských zemích. Regulační orgán také zavedl vysoká cla ve snaze zabránit prodeji levných čínských elektromobilů. Elektrifikované vozy, tedy plně elektrické, hybridní elektrické a hybridní vozy s možností dobíjení, tzv. plug-in, se v září na celkovém prodeji podílely společně 56,9 procenta.

Začátkem tohoto měsíce členské státy EU podpořily dodatečná dovozní cla na elektromobily vyrobené v Číně, nejvyšší celkové clo tak dosáhne až 45 procent. Brusel cla zavádí, protože Peking podle něj poskytuje čínským výrobcům nespravedlivé dotace. Peking ale nekalou konkurenci popírá a pohrozil odvetnými opatřeními.

Zdroj: ČTK

Foto: Adobe Stock

Sdílet tento příspěvek