V úterý 17. prosince se v Bruselu konalo poslední letošní zasedání Rady pro životní prostředí (ENVI), na kterém Česká republika s dalšími státy předložila požadavek na dodržování unijních pravidel pro on-line tržiště třetích zemí. Ministr životního prostředí Petr Hladík také za Česko otevřel diskusi o odložení platnosti nového systému emisních povolenek pro budovy a silniční dopravu (EU ETS 2).
Větší dohled nad e-shopy ze zemí mimo EU
Česko spolu s Dánskem, Francií a Slovenskem upozornilo na problém nedodržování unijních pravidel u on-line tržišť ze zemí mimo EU. Týkat se to má především čínských e-shopů typu Temu, Shein či AliExpress, které obcházením unijní legislativy ohrožují spravedlivé fungování jednotného trhu, což dopadá i na spotřebitele.
„Přes on-line tržiště a zahraniční e-shopy proudí do EU čím dál více produktů, které ovšem nedodržují pravidla EU a neplní požadavky vyplývající z rozšířené odpovědnosti výrobců, tedy neplatí recyklační poplatek,“ řekl k věci ministr Petr Hladík. „V praxi to tak znamená, že zboží nakoupené na internetu, například z asijských zemí, se časem stane odpadem, na který jeho výrobci nepřispívají, a náklady tak nesou členské státy,“ doplnil s tím, že je nutné zajistit, aby zákazník věděl, že kupuje kvalitní výrobek, který splňuje požadavky na reklamaci.
Boj proti mikroplastům a plastovým peletám
Ministři životního prostředí EU dosáhli obecného přístupu k nařízení o prevenci ztrát plastových pelet. Jedná se o průmyslovou surovinu používanou k výrobě plastových výrobků, u které často dochází k neúmyslnému úniku do životního prostředí, kde se dále šíří větrem či vodními toky a dostávají se tak do zemědělské půdy i městských oblastí.
„Musíme bojovat se znečištěním mikroplasty, které vnímám jako jeden z nejpalčivějších environmentálních problémů. Právě předcházení ztrátám plastových pelet je zásadním krokem v tomto úsilí. Je důležité, aby tento návrh obsahoval i zahrnutí námořní dopravy, a zároveň aby nastavoval rovné podmínky pro evropské dopravce,“ uvedl Hladík.
Nová pravidla pomohou zlepšit nakládání s plastovými peletami v celém dodavatelském řetězci, což by mohlo snížit jejich únik do životního prostředí až o 74 %.
Cirkularita motorových vozidel a nakládání s autovraky
Ministři vedli rozpravu o návrhu nařízení o oběhovosti motorových vozidel a nakládání s autovraky. Jeho cílem je posílení udržitelnosti v automobilovém odvětví tím, že se budou více využívat recyklované plasty při výrobě nových vozidel.
Česko však v zájmu podpory tuzemských automobilek navrhuje snížení cíle využití recyklovaného plastu při výrobě z 25 % na 15 % od roku 2030. Od roku 2035 by pak mohlo dojít k navýšení na 20 %. Hladík žádost zdůvodnil tím, že čeští výrobci musí dostat potřebný čas na úpravu konstrukcí vozidel a zavedení nových výrobních procesů. Výhradu měl také k požadavku, aby recyklovaný plast pro výrobu nových vozidel pocházel výhradně z autovraků. „Pokud umožníme využití plastového odpadu i z jiných průmyslových sektorů, tak tím velmi efektivně podpoříme celou cirkulární ekonomiku,” vysvětlil Hladík.
Česko žádá odklad nového systému emisních povolenek
Ministři životního prostředí reagovali na sdělení Komise o klimatickém cíli EU do roku 2040, které doporučuje snížit do roku 2040 čisté emise skleníkových plynů o 90 % ve srovnání s rokem 1990.
Česko se vyslovilo pro roční odklad zavedení úpravy systému obchodování s emisními povolenkami (ETS 2), který se rozšiřuje na silniční dopravu a vytápění budov. Podle aktuálních plánů by úprava měla vejít v platnost v roce 2027.
Záměr usilovat o odklad a úpravu systému emisních povolenek avizoval již v pondělí během tiskové konference také premiér Petr Fiala, který se obává možného prudkého nárůstu cen a zvýšení nákladů domácností a průmyslu.
„Naší snahou je získat dostatek času na přípravu, aby byl dopad na občany ČR co nejmenší. Požadujeme zjednodušení a zpřehlednění systému obchodování s emisními povolenkami a chceme po EU účinnější mechanismy pro kontrolu ceny povolenek tak, aby se zajistila co největší tržní stabilita a předvídatelnost,“ řekl na Radě ministr Hladík. Ministr dále zmínil další konkrétní návrhy, u kterých bude Česká republika požadovat takové úpravy, které umožní členským státům plnit své klimatické závazky nákladově efektivním a sociálně spravedlivým způsobem.
Zdroj: Rada EU, MŽP ČR, ÚV ČR
Foto: Rada EU