09.05.2017
Euroskop
Instituce EU se vyjádřily k brexitu, Úprava víceletého finančního rámce, Některé státy již dosáhly cílů 2020 v oblasti zaměstnanosti, EP udělil absolutorium za rozpočet 2015
|
Instituce EU se vyjádřily k brexitu
Pokyny Evropské rady (článek 50) pro jednání o brexitu
„Working document“ co-rapporteurs on „Composition of the European Parliament“
|
- EP 5. 4. 2017, výbor AFCO 11. 4. 2017 a Rada 29. 4. 2017 se vyjádřily k situaci po rozhodnutí Velké Británie opustit EU a Euratom.
Pozadí
V červnu 2016 se Velká Británie v referendu rozhodla opustit EU. Dne 29. 3. 2017 Evropská rada obdržela oznámení záměru Spojeného království vystoupit z EU a z Euratom. Od tohoto momentu je fakticky možné započít jednání v souladu se Smlouvou dle čl. 50 Smlouvy o EU revidované Lisabonskou smlouvou a současně běží dvouletá lhůta pro uzavření dohody o vystoupení (více v příspěvku „Brexit byl oficiálně zahájen“, Institucionální záležitosti v březnu 2017).
Klíčové a sporné body
EP ve svém usnesení stanovil, že je důležité, aby dohoda o vystoupení a veškerá případná přechodná ustanovení vstoupila v platnost v dostatečném předstihu před volbami do EP, které se budou konat v květnu 2019.
- Dle poslanců musí dohoda o vystoupení řešit následující prvky: právní postavení občanů EU-27, kteří žijí nebo dříve žili ve Velké Británii, a občanů VB, kteří žijí nebo dříve žili v jiných členských státech; vypořádání finančních závazků mezi VB a EU; vnější hranice EU; určení SD EU jako orgánu příslušného pro výklad práva EU a prosazování dohody o vystoupení.
EP odmítá jakoukoli budoucí dohodu mezi EU a VB, která by obsahovala izolovaná opatření nebo ustanovení pro jednotlivé sektory, mimo jiné ve vztahu k finančním službám, jež by podnikům se sídlem ve Velké Británii poskytovala preferenční přístup na vnitřní trh nebo do celní unie. Poslanci upozornili na to, že se na VB bude po vystoupení vztahovat režim, který unijní právo vyhrazuje pro třetí země. EP se také domnívá, že kvůli vystoupení členského státu není nutné provádět přezkum současného víceletého finančního rámce v jeho posledních 2 letech.
Členové výboru AFCO se pokusili hledat vzorec pro rozdělení křesel v EP jednotlivým členským státům v mezích daných primárním právem. Poslanci projednali několik návrhů a vyzvali k široké diskuzi o budoucím spořádání.
Dne 29. 4. 2017 se konalo mimořádné zasedání Evropské rady k článku 50 ve složení EU-27. Cílem bylo přijmout pokyny pro jednání o odchodu Velké Británie z EU. Těmito pokyny byl vymezen rámec pro jednání a byly stanoveny obecné postoje a zásady pro průběh jednání.
- Dle závěrů by cílem první fáze jednání mělo být: poskytnout občanům, podnikům, subjektům a mezinárodním partnerům co nejsrozumitelnější informace a co nejvyšší právní jistotu ohledně bezprostředních dopadů vystoupení; vyřešit vyvázání VB z EU a ze všech práv a povinností, které pro něj vyplývají. Jménem EU by měla vyjednávat Komise, která by měla v průběhu jednání předkládat zprávy vedoucím představitelům a Radě a rovněž by měla podrobně a pravidelně informovat EP.
Dohoda o vystoupení by měla upravovat případné otázky vyplývající z vystoupení pro další oblasti spolupráce, včetně oblasti umístění agentur, které sídlí v Londýně. Součástí dohody o vystoupení by měly být vhodné mechanismy pro řešení sporů a vymáhání práva.
Předpokládaný další vývoj
Instituce EU budou o otázkách vystoupení VB nadále diskutovat.
Odkazy
- Red lines on Brexit negotiations
- Pokyny Evropské rady (článek 50) pro jednání o brexitu
- Meeting documents AFCO
Krátce…
Úprava víceletého finančního rámce
|
EP 5. 4. 2017 hlasoval poměrem 473:172:54 o usnesení k revizi víceletého finančního rámce. EP udělil souhlas s návrhem nařízení Rady, kterým se mění nařízení č. 1311/2013, kterým se stanoví víceletý finanční rámec (VFR) na období 2014–2020. Poslanci projednali doporučení k návrhu nařízení Rady a návrhu rozhodnutí o uvolnění prostředků pro nepředvídané události. Nový VFR by měl být flexibilnější a měl by se více přizpůsobit současným prioritám zejména v oblasti migrace, bezpečnosti a podpory tvorby pracovních míst. Mělo by být poskytnuto o 6 mld. € více právě pro tyto oblasti. Roční úpravy by neměly v letech 2018–2020 přesáhnout původní strop plateb pro příslušný rok o stanovené maximální částky (v cenách roku 2011): 2018–7 mld. €; 2019–11 mld. €; 2020–13 mld. € (více v příspěvku „Výbor BUDG schválil změnu víceletého finančního rámce na období 2014–2020“, Institucionální záležitosti v březnu 2017).
Některé státy již dosáhly cílů 2020 v oblasti zaměstnanosti
|
Komise 25. 4. 2017 představila výsledky Eurostatu hodnotící cíle 2020 v oblasti zaměstnanosti. Dle dat míra zaměstnanosti lidí ve věku 20- 64 let dosáhla v EU nového maxima – 71,1 % v roce 2016. V roce 2015 zaměstnanost dosáhla 70,1 % a její předchozí v roce 2008 70,3 %. Strategie 2020 stanovila jako cíl celkovou míru zaměstnanosti osob ve věku 20 až 64 let alespoň 75 % do roku 2020. Tento cíl byl přesunut do národních cílů, aby mohl odrážet situaci a možnosti každého členského státu. Ve srovnání s rokem 2015 se míra zaměstnanosti osob ve věku 20- 64 let zvýšila ve všech členských státech kromě Lucemburska, kde zůstala téměř stabilní. Nejvíce zaměstnanost rostla v Maďarsku, na Slovensku, v České republice, ve Španělsku, Litvě a na Maltě. Míra zaměstnanosti nad 75 % byla zaznamenána ve Švédsku (81,2 %), v Německu (78,7 %) ve Velké Británii (77,6 %), v Dánsku (77,4 %), v Nizozemsku (77,1 %), v České republice (76,7 %), v Estonsku (76, 6 %) a Litvě (75,2 %). Na druhou stranu byla nejnižší míra zaměstnanosti zaznamenána v Řecku (56,2 %), v Chorvatsku (61,4 %), Itálii (61,6 %) a Španělsku (63,9 %).
EP udělil absolutorium za rozpočet 2015
|
EP 27. 4. 2017 hlasoval o udělení absolutoria Komisi Evropské radě, Radě a dalším orgánům a agenturám EU za rozpočet rok 2015. Komisi i samotnému EP poslanci absolutorium schválili. Avšak sedmý rok po sobě BUDG navrhl odložení udělení absolutoria Evropské radě a Radě, především z důvodu nedostatečné spolupráce s EP při poskytování dat a informací o řízení rozpočtu. Poslanci kritizovali zejména skutečnost, že výdaje související s klimatem tvořily v roce 2015 pouze 17,3 %, a to i přesto, že cílem bylo dosáhnout alespoň 20 %. Naopak míra chyb v platbách klesla z 4,4 % v roce 2014 na 3,8 % v roce 2015. Přes zlepšení ovšem zůstává míra chyb nad hranicí 2 %, pod kterou Evropský účetní dvůr kvalifikuje platby jako bezchybné. Poslanci také zdůraznili, že 80 % všech finančních prostředků EU je spravováno lokálně členskými státy.