09.06.2017
Euroskop
Jednání o brexitu pokračuje, Komise vydala každoroční hospodářskopolitická doporučení pro členské země EU, Pracovní místa, růst a bezpečnost mají být hlavní součásti rozpočtu, Další kroky k prohloubení evropské hospodářské a měnové unie
|
Jednání o brexitu pokračuje
Pokyny Evropské rady (článek 50) pro jednání o brexitu, 29. dubna 2017
|
- Komise 3. 5. 2017 zaslala Radě oficiální doporučení k zahájení jednání s Velkou Británii podle článku 50, včetně návrhu směrnic pro jednání. Jedná se o politický mandát, kterému předcházelo přijetí politických pokynů, na nichž se dohodla Evropská rada. Rada 22. 5. 2017 zasedající ve složení EU-27 přijala rozhodnutí, kterým schválila zahájení jednání o brexitu a oficiálně jmenovala Komisi vyjednavačem za EU.
Pozadí
Velká Británie na konci března 2017 oznámila oficiálně Evropské radě svůj záměr vystoupit z EU (více v příspěvku „Brexit byl oficiálně zahájen“, Institucionální záležitosti v březnu 2017). Evropská rada přijala na konci dubna 2017 své politické pokyny. Jednání by měla být vedena vždy podle pokynů Evropské rady a směrnic pro jednání Rady a s ohledem na usnesení EP z dubna 2017 (více v příspěvku „Instituce EU se vyjádřily k brexitu“, Institucionální záležitosti v dubnu 2017).
Klíčové a sporné body
Komise na základě politických pokynů Evropské rady 3. 5. 2017 přijala a zveřejnila své doporučení zahájit s Velkou Británii jednání podle článku 50. Jeho součástí byl návrh směrnic pro jednání. Směrnice pro jednání předložené Komisí tyto pokyny doplňují a podrobně stanoví kroky nezbytné k zahájení první fáze jednání. Realizuje se tím dvoufázový postup, který navrhli čelní představitelé 27 členských států a který upřednostňuje vyřešit nejdříve otázky, jež jsou nutné k odchodu z EU.
Směrnice pro jednání se věnují 4 hlavním tématům. Hlavní prioritou pro jednání je zaručit práva a právní postavení občanů – jak občanů zemí EU-27 ve Velké Británii, tak britských občanů v zemích EU-27 a jejich rodinných příslušníků. Kromě toho Komise ve svém doporučení jasně uvádí, že než bude možné postoupit do druhé fáze jednání, musí být uzavřena dohoda o principech finančního vyrovnání. Dále by se měl nalézt způsob, jak se vyhnout „tvrdé“ hranici mezi Severním Irskem a Irskem. V neposlední řadě musí být nalezena shoda ohledně správy dohody o vystoupení a ohledně řešení sporů.
Rada 22. 5. 2017 přijala rozhodnutí, kterým schválila zahájení jednání o brexitu a oficiálně jmenovala Komisi vyjednavačem za EU. Rada přijala také směrnice pro tato jednání. Oba texty vycházejí z doporučení, které předložila Komise, a z pokynů, které přijala Evropská rada. EU-27 se shodla na tom, že je třeba zajistit jednorázové finanční vypořádání. VB musí dostát všem svým závazkům, které přijala ještě jako člen EU. Měla by také plně uhradit zvláštní náklady související s vystoupením, jako je přemístění agentur EU, které v současné době sídlí na jeho území. V dohodě by měla být vyčíslena celková částka a stanoven rozpis dílčích plateb i další pravidla a opatření s cílem vypořádat se s konkrétními problémy.
Komise poté 22. 5. 2017 zveřejnila zásady transparentnosti, jimiž by se měla řídit jednání a měla by zajistit transparentnost procesu. Jednací dokumenty, jež bude Komise sdílet s členskými státy EU, Evropskou radou, EP, Radou, vnitrostátními parlamenty a s VB, by měly být veřejně přístupné na této stránce. Patřit by k nim měly: programy jednotlivých kol jednání; písemná stanoviska EU; pracovní dokumenty a návrhy znění dokumentů ze strany EU.
Předpokládaný další vývoj
První formální jednání mezi vyjednavačem za EU a VB by se pravděpodobně měla uskutečnit v červnu 2017. Formální jednání budou zahájena, jakmile bude VB připravena. V rámci přípravy na první schůzku mezi vyjednavači EU a VB zašle Komise návrhy jednacích dokumentů ostatním 27 státům EU. Jejich tématem by měla být: práva občanů, Euratom, otázky týkající se zboží uvedeného na trh před vystoupením VB, dosud neukončená soudní a správní řízení, rozhodné právo dohody o vystoupení a finanční vypořádání.
Odkazy
- Rada (článek 50) dala souhlas k zahájení rozhovorů o brexitu a přijala směrnice pro jednání
- Evropská komise dostala mandát k zahájení jednání se Spojeným královstvím
- Přístup k transparentnosti, který Evropská komise uplatní v jednáních se Spojeným královstvím podle článku 50
- Rada pro obecné záležitosti (článek 50), 22. 5. 2017
Komise vydala každoroční hospodářskopolitická doporučení pro členské země EU
Communication 2017 European Semester: Country-specific recommendations (COM(2017)500)
|
- Komise 22. 5. 2017 vydala doporučení pro jednotlivé země pro rok 2017 v rámci jarní fáze evropského semestru.
Pozadí
Hlavním cílem evropského semestru je předejít makroekonomickým nerovnováhám, zajistit zdravé veřejné finance v souladu s Paktem stability a růstu, podpořit hospodářský růst a zaměstnanost a koordinací strukturálních a fiskálních politik, přispět ke konvergenci a stabilitě jak v EU jako celku, tak v jednotlivých členských státech. Nejedná se o žádnou novinku na evropské půdě, již od konce 90. let odevzdávají státy Komisi své stabilizační a konvergenční programy, ve kterých představují střednědobé plány v oblasti rozpočtových politik.
Míra růstu v celé EU i v eurozóně dosáhla v roce 2016 téměř 2 %, veřejné finance se zlepšují a zaměstnanost dosahuje rekordní hodnoty. Nezaměstnanost je na nejnižší úrovni od roku 2009 a investice v některých členských státech převyšují úroveň před krizí. Obecně by měly členské státy by měly využít příležitosti, jež přineslo hospodářské oživení, k uskutečňování strukturálních reforem, posílení investic a zlepšení stavu svých veřejných financí.
Klíčové a sporné body
Cílem doporučení formulovaných v rámci evropského semestru pro koordinaci hospodářských politik je dosažení inkluzivnějšího, odolnějšího a udržitelnějšího růstu, a to i díky vyšší konkurenceschopnosti a více inovacím. Dále Komise zdůrazňuje větší zaměření na sociální priority a problémy v členských státech. Doporučení členským státům se každý rok upravují, aby odrážela pokrok, k němuž došlo, a měnící se podmínky.
Pokud jde o doporučení pro jednotlivé země, dosáhly členské státy postupně určitého pokroku průměrně u 2 ze 3 doporučení. U velké většiny reforem byl zaznamenán pokrok, ale tempo a hloubka jejich provádění se u jednotlivých členských států liší, rovněž s ohledem na jejich složitost a význam. K nejvýraznějšímu reformnímu pokroku došlo v oblastech „fiskální politika a správa fiskálních záležitostí“ a „finanční služby“, jež byly v nedávných letech značně problematické. Mezi oblasti, v nichž byl zaznamenán nejmenší pokrok, patří hospodářská soutěž v sektoru služeb a podnikatelské prostředí.
Co se týče doporučení pro ČR, Komise jako každoročně zdůrazňuje potřebu zajistit dlouhodobou udržitelnost veřejných financí s ohledem na stárnutí obyvatelstva. Dále je pak podle Komise potřeba v ČR zvýšit účelnost veřejných výdajů, zejména prostřednictvím boje proti korupci a neefektivním postupům při zadávání veřejných zakázek. Měly by být také odstraněny překážky růstu, zejména zjednodušením postupů pro udělování stavebních povolení a dalším snižováním administrativní zátěže podniků, zavedením klíčových služeb elektronické veřejné správy, zlepšením kvality výzkumu a vývoje a podporou zaměstnanosti skupin, které jsou nedostatečně zastoupeny na trhu práce.
Předpokládaný další vývoj
Komise vyzve Radu, aby potvrdila navrhovaný přístup a přijala formulovaná doporučení pro jednotlivé země. Členské státy pak budou vyzvány, aby je plně a včas provedly.
Odkazy
Pracovní místa, růst a bezpečnost mají být hlavní součásti rozpočtu
Statement of estimates of the European Commission for the financial year 2018 (Preparation of the 2018 Draft Budget)
|
- Komise 30. 5. 2017 předložila návrh rozpočtu na rok 2018. Prostředky na závazky ve výši 161 mld. € mají podnítit tvorbu pracovních míst (zejména pro mladé lidi) a oživit hospodářský růst a strategické investice.
Pozadí
Rozpočet EU se skládá ze dvou základních částí – závazky a platby. Závazky jsou prostředky, které mohou být v daném roce přislíbeny ve smlouvách, a platby jsou skutečně vyplácené finanční prostředky.
Klíčové a sporné body
- V návrhu rozpočtu na rok 2018 dosahují závazky částky 161 mld. € (o 1,4 % více než v rozpočtu na rok 2017) a platby činí celkem 145 mld. € (o 8,1 % více než v roce 2017) Množství prostředků vzrostlo z toho důvodu, že strukturální a investiční programy EU na období 2014–2020, by se měly v tomto roce rozjet naplno.
Navrhovaný rozpočet se pohybuje v mezích, jež stanovily EP a členské státy ve víceletém finančním rámci. Otázkou zatím zůstává, jak se vyvine situace po britských volbách a v rámci vyjednávání o brexitu.
Rozpočet by měl cílit zejména na:
- Podporu zaměstnanosti a investic
V rozpočtu bylo vyhrazeno 55,4 mld. € pro strukturální a investiční fondy určené regionům a členským státům a dalších téměř 59,6 mld. € na zemědělství a rozvoj venkova. Pro rok 2018 Komise navrhuje, aby byly do záruky za Evropský fond pro strategické investice vloženy další 2 mld. €.
- Lepší příležitosti pro mladé lidi
Účelem programu Erasmus+ je plnit dohodnuté cíle politiky EU v oblasti vzdělávání, odborné přípravy, mládeže a sportu. V návrhu rozpočtu na rok 2018 byly pro tento účel vyhrazeny 2,3 mld. €, tedy o 9,5 % více než v rozpočtu na rok 2017. V letech 2017–2020 by měly být na Iniciativu na podporu zaměstnanosti mladých lidí iniciativu poskytnuty další 1,2 mld. €. Další příležitostí pro mladé lidi je Evropský sbor solidarity a jeho akce by měly v následujících letech stát 342 mil. €, přičemž 89 mil. €, již bylo pro tento účel započítáno do rozpočtu na rok 2018.
- Efektivní reakce na geopolitické problémy
V návrhu rozpočtu na rok 2018 byla na oblast migrace a bezpečnosti vyčleněna částka 4,1 mld. €. Celkové unijní financování této oblasti by mělo v letech 2015–2018 dosáhnout 22 mld. €. Návrh rozpočtu na rok 2018 zohledňuje skutečnost, že podstatná část těchto prostředků byla předsunuta.
Na kooperativní výzkum inovativních obranných technologií a výrobků by mělo být v letech 2017–2019 v rozpočtu vyčleněna celková částka ve výši 90 mil. €.
Předpokládaný další vývoj
Návrh teď společně projednají EP a Rada, která obvykle přijme svůj postoj v průběhu letních měsíců. EP by měl k návrhu vyjádřit svoje stanovisko na začátku podzimu. Dohodovací výbor, kde lze sladit postoje Rady a EP, bývá svoláván během listopadu.
Odkazy
- Návrh rozpočtu EU na rok 2018 se soustředí na zaměstnanost, investice, migraci a bezpečnost
- Návrh rozpočtu EU na rok 2018 – otázky a odpovědi
- Rozpočet EU zaměřený na výsledky
Další kroky k prohloubení evropské hospodářské a měnové unie
|
- Komise 31. 5. 2017 představila možné cesty k prohloubení evropské hospodářské a měnové unie.
Pozadí
Dokument, jež navazuje na zprávu pěti předsedů z června 2015 (více v příspěvku „Zpráva 5 předsedů navrhuje jak posílit HMU“, Institucionální záležitosti v červnu 2015), má za cíl vyvolat debatu o HMU a zároveň napomoci dosažení společného pohledu na její budoucí podobu. Předkládá konkrétní kroky, které by bylo možné provést ještě před volbami do EP v roce 2019, a také řadu možností pro následující roky, kdy by měla být architektura HMU dokončena. Tento dokument je třetím ze série 5 dokumentů oznámených v Bílé knize o budoucnosti Evropy, v nichž jsou stanoveny hlavní výzvy a příležitosti pro Evropu v nadcházejícím desetiletí (více v příspěvku „Bílá kniha o budoucnosti EU nabízí 5 scénářů“, Institucionální záležitosti v březnu 2017).
Eurem se se v současnosti platí v 19 členských zemích. Vzhledem k problémům, jimiž si eurozóna v posledních letech prošla, není euro vždy vnímáno jako úspěšný projekt. Proběhnuvší celosvětová finanční a hospodářská krize vedla k nejhorší recesi v dosavadní historii EU. Členské státy a orgány EU od té doby přijaly řadu politických rozhodnutí s cílem zachovat celistvost eurozóny a zabránit nejhoršímu. Přetrvává ovšem vysoká nezaměstnanost. Komise zdůrazňuje, že správa eurozóny potřebuje další reformu, aby dosahovala ještě lepších výsledků ve prospěch všech občanů.
Dokument má diskuzní charakter a možnosti v něm navržené mají pomoci dosáhnout širokého konsenzu o tom, jak reagovat na nadcházející výzvy, a dát této důležité debatě nový impuls. Dokončení HMU je nezbytné dle Komise mimo jiné pro vytváření pracovních míst, hospodářský růst, sociální spravedlnost, hospodářskou konvergenci a finanční stabilitu.
Klíčové a sporné body
Předkládaný dokument Komise zahrnuje opatření v těchto klíčových oblastech:
- Dokončení skutečné finanční unie: Pro efektivní fungování HMU má zásadní význam integrovaný a dobře fungující finanční systém. Je potřeba pokročit v již otevřených tématech a dohodnout se na tom, jaké další kroky přijmout do roku 2025: dokončení bankovní unie a dosažení pokroku, pokud jde o snižování a sdílení rizik v bankovním sektoru; pro zajištění rozmanitějších a inovativních možností financování reálné ekonomiky, mimo jiné prostřednictvím kapitálových trhů, je rovněž mimořádně důležitá realizace unie kapitálových trhů.
- Dosažení integrovanější hospodářské a fiskální unie: Členské státy by mohly posílit již existující prvky, jako je například evropský semestr (koordinace hospodářských politik) nebo navázání finanční podpory z rozpočtu EU na strukturální reformy. Mohly by se rovněž rozhodnout, že zvýší kapacitu pro makroekonomickou stabilizaci eurozóny.
- Zakotvení demokratické odpovědnosti a posílení institucí eurozóny: Aby byla HMU silnější, musí členské státy akceptovat větší sdílení odpovědnosti a rozhodování o záležitostech eurozóny ve společném právním rámci, a to prostřednictvím smluv a orgánů EU, díky mezivládnímu přístupu nebo kombinací obou možností, jako je tomu dnes. Další politická integrace by se mohla týkat přehodnocení rovnováhy mezi Komisí a Euroskupinou a mohla by vyústit ve jmenování stálého předsedy Euroskupiny, jakož i sjednocení vnějšího zastoupení eurozóny. Probíhá také debata o možném zřízení subjektu pro správu finančních prostředků eurozóny – případně i s rozpočtem eurozóny – a Evropského měnového fondu, o nichž by se mohlo uvažovat v pozdější fázi prohlubování HMU v rámci EU.
Předpokládaný další vývoj
Možnosti navržené v dokumentu mají pomoci dosáhnout širokého konsenzu o tom, jak reagovat na nadcházející výzvy, a dát této důležité debatě nový impuls.
Odkazy