Doprava v říjnu 2012

04.11.2012
Euroskop

Rada: Obchodování s letištními sloty dozná změn, Rada souhlasí s nařízením o tachografech, bude ale muset vést jednání s EP

Rada: Obchodování s letištními sloty dozná změn

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o společných pravidlech pro přidělování letištních časů na letištích Evropské unie (KOM(2011)827)

Rada 30. 10. 2012 přijala tzv. obecný přístup k návrhu o přidělování letištních časů (tzv. slotů) na letištích v EU.

Pozadí

Komise návrh, součást širšího balíku sestávajícího z 1 sdělení a 3 legislativních textů (návrhů nařízení), předložila v prosinci 2011 (více v příspěvku „Komise: Letiště budou ,lepší‘, Doprava v prosinci 2011). Obecný přístup k návrhu nařízení „o službách pozemního odbavování na letištích Unie Rada schválila v březnu 2012 (více v příspěvku „Rada souhlasila se změnou způsobu odbavování na letištích, Doprava v březnu 2012), obecný přístup k návrhu, jenž se týká „pravidel a postupů pro zavedení provozních omezení ke snížení hluku na letištích Unie, byl přijat v červnu 2012 (více v příspěvku „Rada: Hluk z letišť by měl být nižší, Doprava v červnu 2012).

Klíčové a sporné body

Text definuje „tržní mechanismy pro transparentní obchodování se (špičkovými) letištními časy. Právní úprava by měla vést k tomu, že stávající kapacita by měla být leteckými společnostmi využívána efektivněji.

Rada podpořila, aby členské státy měly možnost obchodování se sloty omezit, pokud vznikne „významný a prokazatelný problém, vždy by však měla být notifikována Komise, která by měla moci restrikce do 3 měsíců zrušit. Restrikce požadovala Francie, Bulharsko, Německo, Dánsko, Řecko, Španělsko a Portugalsko, proti nim se vyslovovala Velká Británie, Itálie, Nizozemsko, Švédsko, Belgie a Lotyšsko.

V současnosti jsou sloty (s výjimkou Velké Británie) přidělovány administrativně (na základě nařízení č. 95/93) pro letní a zimní období (letní období trvá od března do října) na 89 přetížených letištích v EU. Každá letecká společnost získává min. 5 konkrétních slotů (tj. na 5 týdnů dopředu na konkrétní dny a časy) a využívá-li je (v průměru sezóny) alespoň z 80 %, získává je zpravidla i na následující období. Právě toto tzv. historické právo Rada navzdory Komisi, která jej chtěla (za podpory Švédska) zrušit, zachovala.

Předpokládaný další vývoj

Rada bude o návrhu jednat dále až poté, co bude známa pozice EP.

Odkazy

Rada souhlasí s nařízením o tachografech, bude ale muset vést jednání s EP

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 (KOM(2011)451)

Rada 30. 10. 2012 dosáhla (za abstence Německa) politické dohody stran návrhu nového nařízení o tachografech. V mnoha ohledech je ale odlišná od pozice EP.

Pozadí

Komise svůj návrh předložila v červenci 2011. V současnosti jsou v platnosti 2 klíčové normy: nařízení č. 3821/85 a nařízení č. 561/2006. Druhá z norem zavádí povinnost, aby byly všechny nové nákladní vozy (nad 3,5 t) od 1. 5. 2006 vybaveny digitálními tachografy („záznamovými zařízeními v silniční dopravě).

Revize by měla nejen umožnit relativně snadno (na dálku) zjistit, zda řidiči dodržují stanovené doby jízdy a odpočinku (přepravcem, odpovědnými orgány členských států), ale i to, zda nedochází k manipulaci s daty z tachografů, např. tím, že by mělo být možné určit polohu konkrétního vozidla pomocí satelitu. Inovované tachografy by tedy měly být funkčně pozměněny, se zachováním nebo dokonce rozšířením dosavadní „uživatelské přívětivosti.

Rada se návrhem zabývala již v prosinci 2011, kdy přijala tzv. částečný obecný přístup (více v příspěvku „Rada: Nové tachografy od poloviny roku 2018, Doprava v prosinci 2011), výbor TRAN v květnu 2012 vznesl požadavek, aby novou generací digitálních tachografů byly od roku 2020 vybaveny všechny nákladní vozy (více v příspěvku „TRAN: Nové tachografy až od roku 2020, ale pro všechny, Doprava v květnu2012), což v červenci 2012 stvrdilo i plénum EP (více v příspěvku „EP: Nové tachografy až od roku 2020, ale pro všechny, Doprava v červenci 2012).

Klíčové a sporné body

Rada souhlasila s tím, aby novou generací digitálních tachografů byly vybaveny pouze nové nákladní vozy, a to od roku 2017 nebo 2018 v závislosti na tom, kdy budou k dispozici konkrétní technické specifikace daných zařízení (do 40 měsíců od vstupu nového nařízení v platnost).

EP naproti tomu požaduje, aby novými tachografy byly vybaveny všechny nákladní vozy od roku 2020 (nově registrovaných by se měla nová norma podle EP dotýkat již od roku 2017), navíc ne nad 3,5 t, ale již nad 2,8 t.

Malé a střední podniky (ale nikoliv výhradně ony) by měly podle Rady (ale i EP; obě instituce se v tomto bodě shodují) získat výjimku z povinnosti instalovat do svých vozidel tachografy, pokud se jejich vozidla pohybují v okruhu 100 km.

Rada obecně souhlasí s tím, že je třeba cíleně kontrolovat dodržování stanovených dob jízdy a odpočinku, požaduje ale, aby pro to byly využívány výhradně bezplatné satelitní služby. Nadto se členské státy (v kontrastu s názorem EP) ohradily proti tomu, aby jejich orgány byly obligatorně vybaveny zařízeními, která umožní kontrolovat primárně ty řidiče, u nichž je předpoklad, že stanovené doby jízdy a odpočinku porušují.

Pokud jde o ochranu dat, členské státy jsou proti tomu, aby příslušným orgánům byla na dálku dostupná všechna data o poloze vozidel a řidičů.

Mělo by postačovat, že bude znám výchozí a cílový bod daného pracovního dne. Navíc by měl být nutný souhlas každého jednotlivého řidiče.

Rada je (opět v kontrastu s názorem EP) proti sjednocení „karty řidiče (identifikující řidiče a jeho aktivitu) a řidičského průkazu v jeden dokument (kvůli zamezení jejich padělání).

Předpokládaný další vývoj

Vzhledem k nesouladu pozic Rady a EP bude v obou institucích v dohledné době zahájeno druhé čtení.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality