Doprava v červnu 2015

05.08.2015
Euroskop

Rada se dohodla s EP nad technickou částí čtvrtého železničního balíku, Komise: Německo porušuje právo EU při zavádění dálničních známek pro cizince

  • Jednání o čtvrtém železničním balíku pokročila v technické části, Rada s EP se dohodly

  • Komise zahájila proceduru o porušení povinnosti s Německem kvůli údajně diskriminačnímu zavedení dálničních známek pro cizince

Rada se dohodla s EP nad technickou částí čtvrtého železničního balíku

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se zrušuje nařízení Rady (EHS) č. 1192/69 o společných pravidlech normalizace účtů železničních podniků (KOM(2013)26)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o Agentuře Evropské unie pro železnice a o zrušení nařízení (ES) č. 881/2004 (KOM(2013)27)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 1370/2007, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici (KOM(2013)28)

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU ze dne 21. listopadu 2012 o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici a správu a řízení železniční infrastruktury (KOM(2013)29)

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii (KOM(2013)30)

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o bezpečnosti železnic (KOM(2013)31)

  • Zástupci Rady a EP 17. 6. 2015 nalezly shodu na podobě technického pilíře čtvrtého železničního balíku, který bude tvořit duální systém posilující roli Evropské agentury pro železnice v procesu autorizace a certifikace.

Pozadí

Komise čtvrtý železniční balík, sestávající z 6 legislativních návrhů a řady dalších dokumentů a mající napomoci liberalizovat vnitrostátní osobní železniční dopravu, předložila v lednu 2013 s cílem zakončit liberalizaci železniční dopravy v EU, jež byla Komisí započata před 15 lety (více v příspěvku „Komise uveřejnila čtvrtý železniční balík“, Doprava v lednu 2013).

První železniční balík předložený v roce 1998 a schválený o 3 roky později se týkal liberalizace mezinárodní nákladní dopravy, druhý balík uveřejněný v roce 2002 a přijatý v roce 2004 vnitrostátní nákladní dopravy a konečně balík třetí (schválen byl v roce 2007 po 3 letech od předložení příslušných návrhů) byl věnován liberalizaci mezinárodní osobní dopravy.

Železniční sektor v EU dosahuje podle Komise ročního obratu 73 mld. €, což odpovídá 65 % obratu letecké dopravy, a zaměstnává na 800 tis. osob. Rovněž je ale velmi štědře dotován: např. v roce 2009 získal dotace ve výši 46 mld. €. Přesto podíl železnic na osobní dopravě v EU dosahuje od roku 2000 stále stejných hodnot – přibližně 6 %.

Čtvrtý železniční balík je obecně považován za kontroverzní, protože podle návrhů Komise by mělo dojít k institucionálnímu oddělení (tzv. unbundlingu) provozovatelů infrastruktury (kolejí) a poskytovatelů služeb železniční dopravy.

Rada dosáhla 10. 6. 2013 politické dohody týkající se technické části tzv. čtvrtého železničního balíku, tedy rychlejší certifikace kolejových vozidel a role Evropské agentury pro železnice v daném procesu. Členské státy jsou toho názoru, že plná komunitarizace agendy, tj. posílení Evropské agentury pro železnice, by byla kontraproduktivní (více v příspěvku „Rada: Nové vlaky se na koleje dostanou rychleji, i když je budou autorizovat členské státy“, Doprava v červnu 2013).

Oslabení původních záměrů Komise na intenzivní liberalizaci vnitrostátní osobní železniční dopravy podpořil 17. 12. 2013 výbor TRAN (více v příspěvku „TRAN schválil čtvrtý železniční balíček“, Doprava v prosinci 2013).

Plénum EP schválilo čtvrtý železniční balík 26. 2. 2013. Na rozdíl od výboru TRAN ovšem klade benevolentnější požadavky na nezávislost provozovatelů infrastruktury na železničních dopravcích (více v příspěvku „EP oslabil požadavky na nezávislost provozovatelů infrastruktury ve čtvrtém železničním balíčku“, Doprava v únoru 2014).

Obecný přístup přijala Rada v březnu 2014 (více v příspěvku „Rada dosáhla shody o technické části čtvrtého železničního balíku“, Doprava v březnu 2014). Nejnovější změny reagovaly na některé pozměňovací návrhy EP z února 2014.

Rada 5. 6. 2014 schválila politickou dohodu v legislativním znění. Na základě politické dohody členských států by agentura neměla získat pravomoci v takovém rozsahu, jako navrhovala Komise. Následně byly zahájena třístranná jednání s EP a Komisí. Současně probíhají jednání na úrovni Rady o „politické“ části železničního balíku týkající se liberalizace osobní železniční dopravy a oddělení provozovatelů infrastruktury od železničních dopravců (více v příspěvku „Rada dosáhla politické dohody k technické části čtvrtého železničního balíku“, Doprava v červnu 2014). V otázce politického pilíře nejsou stále schopny členské státy nalézt shodu.

Klíčové a sporné body

  • V kompetenci Evropské železniční agentury, sídlící ve francouzském městě Valenciennes, bude udělení bezpečnostních certifikátů evropským dopravcům a autorizaci jednotlivých lokomotiv a vagónů při jejich uvádění do evropské železniční sítě – to vše ve spolupráci s národními bezpečnostními orgány členských států. Dojde tak k naplnění požadavku Rady na vytvoření duálního systému.

Certifikace kolejových vozidel určených pro provoz ve více členských státech by sice měla probíhat na úrovni Evropské agentury pro železnice, ale za předchozího posouzení dotčenými národními autoritami. Evropská agentura pro železnice bude disponovat výhradní odpovědností za udělování autorizací a bezpečnostních certifikátů. V případě kolejových vozidel určených pro provoz pouze v jednom členském státě by měli mít poskytovatelé služeb železniční dopravy na výběr mezi certifikací prostřednictvím Evropské agentury pro železnice a certifikací prostřednictvím příslušného národního úřadu.

Rada souhlasí s obecným záměrem snížit administrativní náklady železničních dopravců, otázkou ale zůstává stanovení výše poplatků, které budou předmětem prováděcích aktů Komise.

Jak upozorňují někteří europoslanci, přijetí nové legislativy neodstraní plně překážky, kterým musí provozovatelé železniční dopravy čelit.

Předpokládaný další vývoj

  • Po schválení Coreperem 30. 6. 2015 a výborem TRAN je na řadě ještě formální potvrzení plénem EP a Radou. Nové lucemburské předsednictví si stanovilo za úkol dosáhnout kompromisu o „politickém“ pilíři železničního balíku na půdě Rady. Evropská agentura pro železnice se ujme svých pravomocí do tří let od vstupu nařízení v platnost s možností členských států lhůtu prodloužit ještě o 1 rok.

Odkazy

Krátce…

Komise: Německo porušuje právo EU při zavádění dálničních známek pro cizince

Komise 18. 6. 2015 zahájila proceduru porušení povinnosti s Německem ve věci zavedení mechanismu dálničních poplatků, které se nemají vztahovat na auta registrovaná v Německu. To podle Komise vede de facto k nepřímé diskriminaci na základě národnosti kvůli dvěma skutečnostem. Za prvé je autům registrovaným v Německu fakticky odpuštěn roční dálniční poplatek snížením jejich dálniční daně o celou požadovanou částku. Za druhé Komise poukazuje na nepřiměřeně vysokou sumu, která má být dle německého zákona placena za krátkodobé dálniční známky, které jsou nejčastěji využívány právě cizinci. Komise vyjednávala s německými zástupci již od představení tohoto záměru v roce 2013. Na rozdíl od obdobné situace ve Slovinsku nebo Rakousku ovšem Německo připomínky Komise do svého návrhu prakticky nezapracovalo.

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality