05.03.2013
Euroskop
Rozpočet kohezní politiky pro období 2014–2020 přijat
Rozpočet kohezní politiky pro období 2014–2020 přijat
Evropská rada 7. a 8. února 2013. Závěry (víceletý finanční rámec)
Evropská rada během svého jednání o víceletém finančním rámci 8. 2. 2013 krátila rozpočet pro kohezní politiku o 8,5 %. Coreper jednal 20. 2. 2013 o souvisejícím pátém a konečném obecném postoji k nové podobě kohezní politiky pro období 2014–2020. Obsahuje jak obecné nařízení, tak jednotlivé normy upravující fungování jednotlivých fondů.
Pozadí
Komise zveřejnila v říjnu 2011 legislativní balík týkající se budoucnosti regionální politiky v letech 2014–2020. Balík obsahuje 8 návrhů nařízení, která upravují a revidují všech 5 fondů a nástroje, které EU v oblasti regionální politiky využívá. Komise slíbila efektivnější využívání unijních prostředků a představila nové nástroje, jimiž toho chce dosáhnout (více v příspěvku „Budoucnost regionální politiky v letech 2014–2020“, Regionální politika v říjnu 2011).
Tzv. obecný přístup navazuje na 2 již přijaté z dubna 2012 a června 2012. Tyto přístupy, resp. kompromisy, mohou být v kontextu dalších jednání a příprav víceletého rozpočtového rámce a debat v rámci EP změněny. Rada GAC přijala na svém zasedání v říjnu 2012 třetí částečný obecný přístup k dalším prvkům legislativního balíku týkající se kohezní politiky na období 2014–2020 (více v příspěvku „Rada jednala o budoucnosti kohezní politiky“, Regionální politika v říjnu 2012).
Rada GAC přijala v listopadu 2012 další postoj k nové koncepci regionální politiky pro období 2014–2020 (více v příspěvku „Rada GAC přijala čtvrtý částečný obecný přístup ve věci kohezní politiky“, Regionální politika v listopadu 2012).
Klíčové body
Evropská rada rozhodla, že rozpočet pro kohezní politiku na období 2014–2020 bude 324,707 mld. €, tj. o 4 mld. více, než se navrhovalo v listopadu 2012, ale zároveň o 30 mld. € méně, než je tomu v dnešním programovacím období. Experti nicméně uvádějí, že např. Francie získá díky tzv. přechodovým regionům stejnou sumu jako dosud.
Rozpočet kohezní politiky na roky 2014–2020 (v mld. €)
Účel |
Suma |
Méně rozvinuté regiony |
164,279 |
Přechodové regiony |
31,677 |
Rozvinutější regiony |
49,492 |
Členské státy podporované Fondem soudržnosti (10 mld. € rezervováno pro CEF) |
66,362 |
Nejvzdálenější regiony (Kanárské ostrovy, Madeira ap.) a málo obydlené regiony Skandinávie a Rakouska |
1,387 |
Evropská územní spolupráce (6, 627 mld. € pro přeshraniční spolupráci; 1, 822 mld. € pro nadnárodní spolupráci; 0,5 mld. € pro meziregionální spolupráci) |
8,948 |
Inovativní opatření z podnětu Komise v oblasti udržitelného rozvoje měst |
330,000 |
Regiony, které si již nekvalifikují jako nejméně rozvinuté (HDP přesáhne 75 % průměru EU), získají i nadále 60 % z alokovaných peněz. Jedná se o „záchrannou síť“, která bude doplněna o národní úroveň, kdy si státy ponechají 55 % alokovaných peněz.
Členské státy také rozhodly zavést strop, kolik který stát obdrží peněz. Bude vypočítán jako procento z rozpočtu, který stát obdržel v letech 2007–2013; stát nezíská více jak 110 % z této sumy nebo 2,35 % svého HDP. Mechanismus je přizpůsoben státům, které během hospodářské krize nejvíce prodělávaly a jejichž HDP kleslo v období 2008–2010 o 1 %. Ty budou mít strop dotací na úrovni 2,59 % HDP.
Prostředky na cíl Investice pro růst a zaměstnanost se přidělí 3 typům regionů:
1. méně rozvinuté regiony, jejichž HDP na obyvatele je nižší než 75 % průměrného HDP v EU-27;
2. přechodové regiony, jejichž HDP na obyvatele se pohybuje mezi 75 % a 90 % průměru HDP v EU-27;
3. rozvinutější regiony, jejichž HDP na obyvatele je vyšší než 90 % průměru HDP v EU-27.
Fond soudržnosti podpoří ty členské státy, jejichž hrubý národní důchod (HND) na obyvatele, měřený paritou kupní sily a vypočtený na základě údajů EU za období 2008–2010, je nižší než 90 % průměrného HND na obyvatele v EU-27 za stejné referenční období.
Pro účely přeshraniční spolupráce budou mezi podporované regiony patřit regiony EU úrovně NUTS 3, které se nacházejí podél všech vnitřních a vnějších pozemních hranic, a všechny regiony EU úrovně NUTS 3 podél námořních hranic, které jsou od sebe vzdáleny nejvýše 150 kilometrů, aniž jsou dotčeny případné úpravy potřebné pro zajištění soudržnosti a kontinuity oblasti programů spolupráce zřízených pro období 2007–2013.
Dodatečné alokace získají např. Německo, Itálie, Řecko (1,375 mld. €), Portugalsko, Irsko, Španělsko, Itálie, Kypr, Malta, Belgie (100 mil. €) a méně rozvinuté regiony v Maďarsku (1,4 mld. €), ČR (400 mil. €) a na Slovensku (75 mil. €).
Princip „makrokondicionality“, kdy by měly být finance z fondů vázány na ekonomický vývoj země, bude zaveden. Dnes platí makrokondicionalita jen pro Kohezní fond.
Evropská rada na svém jednání 8. 2. 2013 drasticky snížila také rozpočet pro hlavní nástroj Komise k zajištění přeshraničního spojení v oblasti dopravy, energetiky a telekomunikací (CEF), a to na 30 mld. € z původně navrhovaných 50 mld. €. Největší škrty by se měly uskutečnit v oblasti telekomunikací. Největší podíl naopak zaujme doprava.
COREPER jednal 20. 2. 2013 o pátém a konečném obecném postoji k nové podobě kohezní politiky pro období 2014–2020 (více v příspěvku „Rada GAC přijala čtvrtý částečný obecný přístup ve věci kohezní politiky“, Regionální politika v listopadu 2012). Obsahuje jak obecné nařízení, tak jednotlivé normy upravující fungování jednotlivých fondů.
Poté, co tento postoj formálně přijme Rada, což se očekává v první polovině března 2013, budou známy pozice jednotlivých členských států k celému koheznímu balíku.
Významná jednání se ještě povedou ohledně bodů, jako je makroekonomická podmíněnost, tzv. výkonová rezerva a podmínky ex ante (jejich splnění by mělo podmiňovat získání dotací).
Stále se také vedou jednání mezi EP a Radou o 10 mld. €, o kterých bylo 8. 2. 2013 rozhodnuto, že budou přesunuty z Kohezního fondu do CEF, aby z nich byly financovány projekty dopravní infrastruktury.
Předpokládaný další vývoj
O finanční perspektivě bude dále jednat EP. Zpravodaj obecného návrhu týkající se budoucnosti politiky soudržnosti Constanze Krehl sdělil, že jednání pokračují zdárně a plénum EP by o celém balíku norem mělo hlasovat před létem 2013.
Odkazy
- Evropská rada 7. a 8. února 2013. Závěry (víceletý finanční rámec)
- 2441st meeting of the Permanent Representatives Committee, 19.2.2013
- Press release. 3200th Council meeting, General Affairs, Brussels, 20 November 2012
- Press release 3200th Council meeting, General Affairs, Brussels, 20 November 2012
- Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the regions, Budget for Europe 2020, COM(2011)500
- Vláda: Čerpání evropských dotací se zjednoduší