Euroskop, 8.4. 2015
Již pět měsíců působí Věra Jourová na pozici evropské komisařky pro spravedlnost, spotřebitelské záležitosti a rovné příležitosti. Výzkum agentury Ipsos pro Euroskop zjistil, že eurokomisařku zná 20 procent Čechů. Zeptali jsme se jí tedy, jaká je její komunikační strategie a co je na informování o EU nejtěžší.
V posledním rozhovoru pro Euroskop jste nám řekla, že se pokusíte zlepšovat komunikační strategii. Jak se Vám to daří?
Snažím se informovat o tom, co dělám, tedy o své agendě, a o obecnějších tématech týkajících se EU. Posoudím-li, zda se to daří z toho, zda mě vůbec znají lidi v České republice, pak je to zatím spíš neúspěšné (Věru Jourovou zná podle výzkumu Ipsos 25% mužů a 14% žen – pozn. red.).
Jako ministryni mě lidi znali víc a taky to, čím jsem se zabývala. Snažila jsem se, stejně jako teď, průběžně informovat vsemi možnými prostředky. Na druhé straně známost politika může být ošidná, uvážíme-li, že nejsnáze se člověk proslaví průšvihem.
SMS od novinářů? Odpovídám
Jak komunikujete s občany a jakou máte odezvu?
Využívám všechny prostředky – vlastní média – tiskoviny, brožury, web Evropské komise a sociální sítě – i nezávislá média přes tiskové konference a tiskové zprávy. Čeští novináři také vědí, že když mi pošlou SMS, spolehlivě odpovídám, mám zájem na dobré spolupráci s médii.
Začínáte vidět Brusel jinýma očima, než když jste se na dění EU dívala zvnějšku? Překvapilo Vás něco?
Práce v Evropské komisi je náročná na učení nových věcí, neustálé vyjednávání a získávání pozice, komunikace v mezinárodním prostředí. Tím je ta práce zároveň velmi zajímavá. Neřekla bych ale, že mě něco překvapilo.
Bez bruselského žargonu
Co je podle Vás největší úskalí v oblasti komunikace evropských záležitostí?
Evropská témata je těžší komunikovat občanům, přijde jim to vzdálené. K tomu musím přidat, že nejlepší je vysvětlovat, jak se občanů věci, které řeším, osobně dotýkají. Mám agendu, která životy lidi ovlivňuje každodenně, takže je co vysvětlovat. Zároveň se musíme my všichni, kdo mluvíme či píšeme z Bruselu, oprostit od bruselského žargonu. To je velký nešvar a dávám si na něj pozor.
Máte nějakou agendu, která by Vám byla osobně blízká a ve které jste se takříkajíc „našla“?
Nejblíže je mi asi agenda trestního práva a základních práv. I další agenda je ale velmi zajímavá – například ochrana spotřebitele je zrovna něco, co ovlivňuje každého, takže se na ni hodně zaměřuji.
Autor: Euroskop