Trolejbusová doprava zaznamenala v Česku v posledních deseti letech rozvoj, jaký se dá srovnat nejvýše s dobou poválečného rozvoje a rozvoje po ropném šoku v 80. letech minulého století. V řadě měst vznikly nové tratě, podařilo se zásadním způsobem modernizovat vozový park a další rozvojové projekty jsou připravené. Podle Petra Voltra, který je tajemníkem odborné trolejbusové skupiny ve Sdružení dopravních podniků ČR, se trolejbusová doprava rozvíjí díky novým technologiím a díky velké podpoře bezemisní dopravy prostřednictvím dotací Evropské unie, řekl ČTK.
Velkým akcelerátorem rozvoje trolejbusové dopravy se stala konstrukce moderních parciálních trolejbusů s baterií, která se nabíjí z trolejového vedení při jízdě a s jejíž pomocí lze na jedno nabití ujet několik kilometrů. Trolejbusy tak mohou obsluhovat i linky, jejichž trasa je zatrolejovaná jen částečně. „Trolejbusy považujeme za perspektivní formu městské dopravy. Vybudování nových tratí je finančně nákladné, ale i přesto se v poslední době v některých městech trolejbusová síť o několik kilometrů rozšířila. Díky podpoře EU dochází k rychlejší obnově vozového parku, k budování technického zázemí, rekonstrukcím měníren i rekonstrukcím pracovišť pro opravy a údržbu,“ řekl Voltr.
Mezi příklady nových tratí patří v Pardubicích odbočka k vysoké škole v Polabinách a trať od nádraží do vozovny. V Brně se před třemi lety otvírala nová trať na líšeňském sídlišti, v Jihlavě se dokončuje stavba tratě na Bedřichov, v Teplicích se letos otevřela nová trať do Trnovan a v Otrokovicích na Štěrkoviště. S novými tratěmi se počítá například v Plzni, Ústí nad Labem či Pardubicích.
Patrně největší událostí je obnova trolejbusového provozu v Praze, v níž trolejbusy jezdily v letech 1936 až 1972. Nyní o víkendu chce pražský dopravní podnik zahájit zkušební víkendový provoz v úseku Letňany – Čakovice a v dubnu příštího roku se počítá s nasazením trolejbusů na celé lince 58 (dnes autobusová linka 140) z Palmovky do Miškovic. Praha provoz zajistí 15 kloubovými parciálními trolejbusy, protože dráty budou natažené jen v části trasy. „Počátkem roku 2024 se předpokládá elektrifikace druhé autobusové linky 119 (nově 59) v úseku Nádraží Veleslavín – Letiště Václava Havla. Provoz má zajistit 20 tříčlánkových bateriových trolejbusů a ve fázi projektování jsou další trolejbusové linky,“ uvedl Voltr.
Právě parciální trolejbusy umožňují dopravním podnikům uvažovat nad rychlejší elektrifikací některých autobusových linek, protože často částečně vedou v souběhu s trolejbusovými linkami. „Toto řešení přináší nejen finanční úspory, ale často odpadá složitá stavba trolejbusových tratí v zastavěném území,“ řekl Voltr.
Řada měst dokázala také díky evropským dotacím výrazně modernizovat vozový park. Většinovým dodavatelem do českých měst je Škoda Electric, ale v posledních letech se začala, ač v malém měřítku, prosazovat konkurence. Trolejbusy pro první pražskou linku dodá SOR Libchavy s výzbrojí Cegelec, v Brně si nyní skládají vlastní trolejbusy z karoserií SOR a elektrovýzbrojí od firmy RAIL Electronics CZ. Na jednom vozidle tak Brno ušetří 2,5 milionu korun, což je rozdíl proti nákupní ceně hotového nového trolejbusu. Do výběrových řízení už se v poslední době také začalo hlásit více zájemců, v Ostravě dokonce otevírali čtyři nabídky. Díky tomu klesly i nabídkové ceny.
Trolejbusových provozů je v Česku aktuálně 14 v 16 městech, a to díky tomu, že společný provoz mají souměstí Chomutova a Jirkova a Zlína s Otrokovicemi. Největším provozem je Brno, nejmenším Mariánské Lázně.
Zdroj: ČTK