07.06.2021
Světlana Máčalová Jarmila Nývltová, Úřad vlády
Generální ředitelství Evropské komise pro regionální politiku uspořádalo dne 27. 5. 2021 seminář, který se věnoval tématu, jak bojovat proti podvodům a korupci v oblasti fondů EU. I v novém programovém období je nutné, aby čerpání finančních prostředků bylo plynulé, bez potíží, zkrátka dobře funkční, a jedná se tak o velmi aktuální téma. V rámci panelové diskuze byly postupně představeny jednotlivé okruhy, které je nutné vnímat a řešit
Znalosti a zdroje v boji proti finančním podvodům – prostředky EU
Za období 2014 – 2020 bylo celkem na podporu rozvoje v rámci všech členských států alokováno 450 mld. EUR. V roce 2019 pak byly hlášeny nesrovnalosti spojené s podvody ve výši cca. 461 mil. EUR, aktuálně se řeší nedostatečné hlášení případů a nárůst nesrovnalostí spojený s pandemií., informoval Brian Kessler z PwC. Etické požadavky implementace fondů EU přitom požadují zajistit řádné vynakládání peněz na zlepšení života občanů Evropské unie, zabránit trestné činnosti obohacování se a zvýhodňování.
Účinný boj musí zahrnout komplexní přístup
Evropská komise je přesvědčena, že pro skutečně účinný boj proti podvodům musí zaujmout celkově komplexní přístup a zahrnovat všechny kroky nutné k zabránění nekalých praktik při implementaci prostředků EU. Je proto nutné se všemi sdílet nové znalosti a poznatky z této oblasti, představit a vysvětlit nové nástroje, využít či sdílet osvědčené postupy a uvádět konkrétní příklady z členských států. Důležité je také využít informací od expertů Evropské komise a jejich vypracovaných přehledů informací.
Nově bude možné využít odkaz na webové stránky Evropské komise, kde všechny tyto informace budou dostupné. Konkrétně se jedná o témata prevence podvodů, odhalování podvodů a korupce ve fondech EU, hlášení nesrovnalostí, vyšetřování a trestní stíhání ve fondech EU, přiměřené sankce, zpětné získávání finančních prostředků, téma zastrašování.
Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Kdo zajistí informace?
Informace budou poskytovat odborníci z různých institucí EU, např. Evropské komise, agentury OLAF, odborníci z řídících orgánů a jiných institucí, kteří pracují v oblasti boje proti podvodům. Bude sdíleno 37 osvědčených postupů z 20 zemí, 11 anonymizovaných případových studií týkajících se podvodů (např. témata dvojího financování, manipulace nákladů projektů, vyhýbání se nebo manipulace s postupy zadávání veřejných zakázek atd.).
Nová vodítka Komise ke střetu zájmů
Nová vodítka k tématu střetu zájmů („New Guidance by the European Commission“) představil Gian Franco Piras z Generálního ředitelství Evropské komsie pro regionální politiku. Diskuzi poté moderoval zástupce agentury EIPA.
Vodítka komise k „předcházení střetům zájmů a jejich řešení podle finančního nařízení “přijala Komise 7. 4. 2021 a zveřejněny byly ve 23 jazycích v Úředním věstníku EU C 121 dne 9. 4. 2021. Dokument je dostupný zde: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN
Definice střetu zájmů (čl. 61 Finanční nařízení EU) zní takto: „Ke střetu zájmů dochází, pokud je nestranný a objektivní výkon funkcí daného finančního subjektu nebo jiné osoby ohrožen z důvodů kompromitujících rodinu, citový život, politickou nebo národní spřízněnost, ekonomický zájem nebo jakékoliv jiné přímé či nepřímé osobní zájmy.“
Článek 36 a 61 Finančního nařízení EU stanoví povinnosti nového orgánu, a tedy též povinnosti i pro členské státy, zastavit akce, které mohou vést ke střetu zájmů osoby se zájmy Unie, dále zabránit střetu zájmů vyplývajícímu z funkcí spadajících pod odpovědnost dané osoby a řešit situace, které lze objektivně vnímat jako konflikt zájmů.
Účelem nových pokynů je především podporovat jednotný výklad a uplatňování článku 61 Finančního nařízení EU z roku 2018 „Konflikt pravidla zájmů v přímém řízení, nepřímém řízení s externími partnery a ve sdíleném řízení s orgány členských států“.
Dále je nutné:
– zvyšovat povědomí mezi orgány členských států a ostatními dalšími osobami podílejícími se na plnění rozpočtu EU v rámci sdíleného řízení o pravidlech Finančního nařízení a pravidel týkajících se veřejných zakázek
– zvyšovat povědomí externích partnerů zapojených do plnění rozpočtu EU v rámci nepřímého řízení o pravidlech Finančního nařízení, poskytovat praktické příklady, návrhy a doporučení týkající se opatření, která by mohla být zavedena za účelem prevence a řešení situací střetu zájmů
Sumárně je tak cílem definovaných vodítek poskytnout a zajistit jednotnou interpretaci a aplikaci finančních pravidel napříč všemi typy řízení a rovněž zvýšit povědomí jednotlivých aktérů (ať již na úrovni národních administrativ nebo externích partnerů) o těchto ustanoveních Finančního nařízení.
Koho se nová pravidla týkají?
Jedná se o „finanční subjekty a další osoby, včetně vnitrostátních orgánů na jakékoli úrovni, podílející se na plnění rozpočtu v rámci přímého, nepřímého a sdíleného řízení, včetně přípravných aktů, auditu nebo kontroly“. Obsahy pokynů zahrnují též regulační odkazy, úvod a účel pokynu, koncept a povinnosti týkající se zamezení střetu zájmů, konkrétní prvky pro přímé/nepřímé řízení a sdílené řízení a možná opatření pro předcházení a zvládání střetu zájmů.
Pokyny zahrnují také praktické příklady a opatření, která mají být zavedena, význam preventivních opatření k zajištění dodržování předpisů, například zvyšování povědomí, identifikace citlivých funkcí nebo rizikových činností, prohlášení o majetku a finančních či jiných zájmech, zveřejňování informací a nástroj pro dolování dat a hodnocení rizik.
Další témata, která byla součástí diskuze moderované Tamarou Czetto z PwC:
- Jak mohou implementační subjekty využít sadu připravovaných nástrojů
- Používání nástrojů pro analýzu dat k identifikaci rizik podvodů
Problematiku představila zástupkyně z Litvy, vedoucí divize strategické analýzy, z protikorupční agentury (vyšetřovací služba), orgán je odpovědný též prezidentovi země. Přístup nastavený ve věci prevence korupce je založený na přesných a aktuálních datech. Analytické protikorupční zpravodajství má za svůj cíl a účel neutralizovat či minimalizovat hrozby a rizika způsobená korupcí dříve, než se vyvinou v trestné činy související s korupcí. Analytické protikorupční zpravodajství začalo fungovat již 1. ledna 2018.
V dalším bloku diskuze na obdržené dotazy od účastníků workshopu zajímavě a prakticky odpovídal Mark Schelfhout (EK, GŘ pro hospodářské a finanční záležitosti, dříve působil na Auditní jednotce, GŘ pro regionální politiku), zmínil i další opatření z pozice Komise. Funguje např. rotace auditorů, auditoři střídavě pracují na různých pozicích a projektech, jsou vypracovány kvalitní check listy pro výkon auditů. Mohou také využívat speciální software (ARACHNE), mají k dispozici kvalitní databázi s potřebnými informacemi (je jasně definováno, kdo do databáze má vstup a může jí využívat).
Mark Schelfhout vyzdvihnul ve své řeči i vysokou důležitost auditů systému, kde je nutné speciálně prověřovat nastavení kontroly pro identifikaci případného střetu zájmů. Upozornil, že auditní šetření je zcela odlišné od vyšetřování deliktu podvodu, toto není v náplni úkonů daných pro auditory. Speciální pozornost je věnována realizaci veřejných zakázek, kde je chybovost stále vysoká. Lze zmínit i dobrou spolupráci se zástupci řídicích orgánů.
A jak to bude u Nástroje pro oživení a odolnost?
Je třeba vnímat propojení a návaznost aktivit s prostředky alokovanými v rámci Nástroje pro oživení a odolnost v rámci Národních plánů obnovy v jednotlivých členských státech. Je nutné pracovat tak, aby byl výstup v rámci těchto aktivit a realizovaných projektů maximálně efektivní. I zde je nutné využívat tyto nástroje a minimalizovat tak případné nekalé praktiky. Všechny aktivity této oblasti se tedy netýkají jen a pouze kohezní politiky či strukturálních fondů. Soubor nástrojů, který je připravován pro případné porušení daných pravidel platí obecně v široké škále dalších připravovaných nástrojů pro čerpání dotací a dalších finančních prostředků v rámci rozpočtu Unie.
Pozice agentury OLAF
Závěrem vystoupila zástupkyně Evropského úřadu pro boj proti podvodům OLAF paní Beatriz Sanz Redrado. V této době, kdy se řeší i následky pandemie COVIDu-19, je k dispozici z evropského rozpočtu enormní množství prostředků, vysoké částky jsou rozděleny k užití, a také je tu podmínka, kdy se musí tyto prostředky vyčerpat ve velmi krátké době. To může přinést zvýšenou míru podvodů a dalších přestupků proti platným pravidlům. Nicméně je již nastavený robustní řídicí a kontrolní systém, jak na úrovni národní, tak i unijní. Zde není „bílé místo“, pořádají se setkání OLAF, COCOLAF, funguje EU systém boje proti podvodům. Přesto nelze polevovat a tak ve svém příspěvku apelovala na pokračování úzké spolupráce všech relevantních aktérů.
Autor: Světlana Máčalová Jarmila Nývltová, Úřad vlády