Praha má od konce března první přímé vlakové spojení s Bruselem. Noční vlak společnosti European Sleeper slibuje především pohodlné cestování, které je navíc šetrné k životnímu prostředí. „Sama cesta je zážitek, není to ale úplně pro každého,“ říká Leon Tóth, který měl možnost jako jeden z prvních cestujících nový spoj mezi Prahou a Bruselem otestovat.
Řada z těch, kteří již nové vlakové spojení vyzkoušeli, se shoduje na tom, že noční cestování vlakem má své plusy i mínusy. Sama provozující společnost European Sleeper uvádí, že jde o specifický způsob dopravy vhodný zejména pro fanoušky nočních vlaků, kteří ocení, že se blíží k cílové destinaci, zatímco spí. To ostatně kvituje i náš kolega Leon Tóth, který nám o své cestě do Bruselu upřímně povyprávěl. „Ten vlak člověku skutečně evokuje, že cesta je cíl,“ směje se hned na začátku.
Starší vozy s potenciálem
„Hned na úvod je třeba říci, že vlaky mají něco za sebou. Nebyl to luxus a nebyl to ani Orient Express, ale spánek tam nebyl problém,“ začíná Leon se svým hodnocením. „Komfort je dostačující na takové to ekonomické cestování, takže když člověk sleví ze svých nároků, může se vcelku pohodlně přepravit přes půlku Evropy a ještě se u toho vyspat.“
European Sleeper nabízí cestujícím možnost výběru mezi místem k sezení, lehátkem a komfortnějším lůžkem. V případě výběru sedačky jsou místa v kupé po šesti, stejné je to i u lehátek. Nejpohodlnější variantou je jízdenka s lůžkem, ty jsou v kupé maximálně po třech. „Sehnat lůžkové vozy je pro provozovatele extrémně náročné, protože jich je nedostatek, ale je tady předpoklad, že by do budoucna mohla kvalita vozů narůstat,“ doplňuje.
Cestování pro nomády, pro úředníky zatím spíše ne
„Je to vlak hlavně pro dobrodruhy, cestovatele, batůžkáře a mladé skupinky. Pro bruselské úředníky to asi zatím není ideální,“ zamýšlí se Leon, který sám čas od času do belgické metropole pracovně cestuje. „Nedokážu si moc představit, že by to všude administrativně prošlo. Tím, že je cesta dlouhá, musel by si úředník v rámci služební cesty vyřídit diety už den předtím, než do Bruselu dorazí, a to by mohl být problém. Nehledě na to, že ne vždy je tam dostatečné soukromí například na vyřizování pracovních hovorů.“
„Skvělá forma cestování to ale může být pro party studentů, zájmové skupiny výletníků, ale i pro cestující v rámci akademických výletů mezi spřátelenými univerzitami či mobility mládeže a pracovníků,“ dodává Leon, který vyzdvihuje také to, že vlak do cílové destinace v Bruselu dorazí ráno a cestující tak má celý den před sebou.
Cena vs. ekologie
Mnozí upozorňují na to, že letenky z Prahy do Bruselu lze mnohdy sehnat levněji, než na kolik vyjde jízdenka nočním vlakem. A to je fakt. Nejlevnější jízdenky začínají na 79 eurech, naopak ty nejdražší sahají až ke 200 eurům a zahrnují pak i snídani, welcome drink nebo ručník a toaletní potřeby.
„Je pravda, že cena jízdenek není zrovna lidová, ale na druhou stranu člověk v podstatě ušetří minimálně za jednu noc v hotelu. A ty v Bruselu rozhodně levné nejsou,“ upozorňuje Leon. „Taky je třeba říct, že ne každý chce nebo může cestovat letadlem a konečně tak pro tyto lidi existuje nějaká alternativa. V každém případě jde asi o ekologicky nejšetrnější způsob dopravy do Bruselu, na čemž dnes spoustě lidem také záleží,“ dodává.
Zážitek z retro cestování
Pokud by měl Leon vypíchnout jen jednu věc, která na tomto typu cestování opravdu stojí za to, tak by to podle něj jednoznačně byla dobrodružná atmosféra. „Dokážu si představit, že kdybych takhle jel s partou kamarádů, tak si připadám jak někde na letním táboře. Když cestujete sami, tak je ta cesta opravdu dlouhá, ale já mám rád i takové to pozorování přírody a městeček za oknem.“
„Jak říkám, nebude to asi pro každého, ale své příznivce si to určitě najde. Navíc se tak Česko po letech znovu vrací k nočním mezinárodním spojům, které u nás téměř vymizely, a za to jsem rád. Pro mě to byl zážitek.“
Foto: Profimedia