16.02.2009
Euroskop
Výbor TRAN se postavil za princip „znečišťovatel platí“.
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly, (KOM(2008)436)
1. Stav legislativního procesu
Výbor TRAN hlasoval v prvním čtení 11. února 2009 o revizi směrnice o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly, tzv. směrnice o eurovinětě. El Khadraouiovu zprávu výbor schválil poměrem 32:14:0. Proti byli poslanci EPP-ED. Směrnice není závazná – v tom smyslu, že jejím cílem je stanovit pro členské státy, jež se rozhodnou poplatky zavést, pouze společné standardy (viz odkazy níže).
- Výběr poplatků za užívání pozemních komunikací kamiony (7. září 2008)
- AKTUALIZACE: Výběr poplatků za užívání pozemních komunikací kamiony (16. září 2008)
- AKTUALIZACE: Výběr poplatků za užívání pozemních komunikací kamiony (24. listopadu 2008)
- AKTUALIZACE: Výběr poplatků za užívání pozemních komunikací kamiony (17. prosince 2008)
- AKTUALIZACE: Výběr poplatků za užívání pozemních komunikací kamiony (2. února 2009)
1.1. Klíčové obsahové body zprávy
- Poplatky za náklady spojené s emisemi CO2 a dopravními nehodami nebudou zahrnuty do působnosti směrnice.
- Poplatky vyplývající z nákladů spojených s dopravními zácpami se zavedou jen v případě, že budou podobně aplikovány na další „uživatele silnic. Před tímto opatřením musejí státy podniknout plány na rozšíření kapacity silnic. Rozhodnutí je ponecháno na členských státech.
- Výpočet elektronického mýtného bude založen na bázi environmentálních standardů vozidla („Euro 0 až VI – viz zde, zde a zde), typu silnice a denní doby.
- Navýšení výdajů pro uživatele silnic bude asi 3 %. Výpočet poplatků bude podle míry znečištění – vozidla typu Euro VI budou platit nejvíce, ekologicky šetrné vozy málo nebo vůbec.
- Finanční prostředky vybrané na základě směrnice budou investovány zpět do vývoje šetrnějších vozidel a výstavby další infrastruktury.
- V horských a městských oblastech budou zavedeny „přirážky, jejichž výnos se investuje do alternativních spojení v dané oblasti.
- Směrnice se bude vztahovat na všechny transevropské sítě (TEN-T), které „obvykle přepravují podstatný objem mezinárodní přepravy zboží a na vozidla nad 3,5 tuny (od roku 2012).
- Města si ponechají možnost vybírat speciální poplatky (např. poplatek za dopravní zácpu v Londýně).
- Komise vypracuje zprávu do konce roku 2013, zda je potřeba začlenit do působnosti směrnice také osobní automobily a rozšířit výběr poplatků spojených s externími náklady na dopravní nehody a emise CO2.
1.2. Sporné body
Členské státy nechtějí být omezovány v tom, jak s vybranými finančními prostředky naloží. V tomto bodě jsou ale všechny frakce Evropského parlamentu jednotné a podpořeny Komisí.
2. Očekávaný vývoj
Plénum Evropského parlamentu bude o zprávě hlasovat na konci března 2009.
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly (KOM(2008)436) Připojené dokumenty: SEK(2008)2209, SEK(2008)2208, SEK(2008)2210 Právní báze: čl. 71 odst. 1 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice Procedura: spolurozhodování Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava Odpovědný výbor Evropského parlamentu: TRAN (Saïd El Khadraoui, Belgie, PES) Odpovědná formace Rady: TTE |
Seznam odkazů
Monitoring legislativního procesu
Další odkazy
- Euroskop: Schvalování typu motorových vozidel (Euro VI)
- Euroskop: Podpora vozidel ohleduplnějších k životnímu prostředí
- Euroskop: AKTUALIZACE: Podpora vozidel ohleduplnějších k životnímu prostředí
- Euroskop: MEMO: Schémata rozhodovacích procedur
- Euroskop: MEMO: Generální ředitelství (DGs) Komise
- Euroskop: MEMO: Výbory Evropského parlamentu
- Euroskop: MEMO: Frakce v Evropském parlamentu
- Euroskop: MEMO: Formace Rady ministrů
- Evropský parlament: MEPs discuss green levies on lorries
- Evropský parlament: Eurovignette: MEPs back polluter pays principle for lorry charges