05.10.2013
Euroskop
Komise chce více podpořit říční nákladní dopravu
Komise chce více podpořit říční nákladní dopravu
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 718/1999 o politice podpory vnitrozemské vodní dopravy, pokud jde o kapacitu loďstva Společenství (KOM(2013)621)
Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council laying down technical requirements for inland waterway vessels and repealing Directive 2006/87/EC of the European Parliament and of the Council (COM(2013)622)
Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions (COM(2013)623)
Commission Staff Working Document: Greening the fleet: reducing pollutant emissions in inland waterway transport (COM(2013)324)
Komise přichází s novým akčním programem NAIDES II, který má pomoci naplno využít potenciálu vnitrozemských vodních cest (řek a kanálů) představujících energeticky nejúčinnější a nejekologičtější způsob přepravy zboží. Komise zaměří nový program na ekonomické a environmentální aspekty říční dopravy.
Pozadí
NAIDES II má navázat na program NAIDES I, který fungoval během let 2006–2013 a zahrnoval přes 30 akcí na podporu vnitrozemské plavby (např. úprava pracovní doby, přezkoumání administrativních a regulačních překážek), které je nutné nyní aktualizovat.
Komise považuje říční dopravu za bezpečný způsob dopravy s nízkými náklady a nenaplněnou kapacitou, bez přetížení, s nízkou hladinou hluku, nízkou spotřebou energie a malou uhlíkovou stopou. Představuje tak klíčový způsob přepravy zboží z přetížených námořních přístavů do cílové destinace. Komise chce proto podpořit opatření k provedení dlouhodobých strukturálních změn.
Podle Komise jsou u velké přepravní lodi v říční dopravě o jednu třetinu nižší emise CO2 a spotřeba paliv než u silniční dopravy. Po 37 tis. km vnitrozemských vodních cest se každoročně přepraví 500 mil. tun zboží (tj. 25 mil. kamionů). 5 největších námořních přístavů je propojeno s říčními cestami, z největšího z nich – Rotterdamu – je třetina zboží dále přepravována skrze říční dopravu. Přitom se v současné době přepraví v nákladních plavidlech pouze 6 % celkového nákladu v EU.
Komise rovněž reaguje na zhoršené hospodářské podmínky sektoru způsobené všeobecným zpomalením ekonomiky od roku 2008; potýká se s nízkou poptávkou a nedostatečným využitím kapacity. 80 % plavidel provozují drobní živnostníci, což komplikuje mj. schopnost realizovat potřebné investice a inovace. Odvětví navíc hrozí pokračování trendu odlivu pracovní síly vzhledem k poměrně vysokému podílu zaměstnanců starších 50 let.
Klíčové body
Komise schválila nový program 10. 9. 2013. Balík s názvem „Jak lépe využívat evropské vodní cesty“ se skládá ze sdělení a pracovního dokumentu Komise a 2 legislativních návrhů (směrnice a nařízení). Obsahuje opatření na zlepšení podmínek pro vnitrozemská plavidla a zvýšení kvality tohoto druhu dopravy pro léta 2014–2020. Program se zaměřuje na tyto klíčové oblasti:
- Zlepšení kvality infrastruktury
- Zvýšení kvality pomocí inovací
- Podpora hladkého fungování trhu
- Vyšší ochrana životního prostředí snížením emisí
- Kvalifikovaná pracovní síla a kvalitní pracovní místa
- Začlenění vnitrozemské vodní dopravy do logistického řetězce
Komise navrhuje konkrétní opatření v následujících oblastech: odstraňování technických překážek a modernizace plavebních komor, mostů a kanálů (patří mezi priority transevropských sítí, tzv. TEN-T), ekologizace a inovace (podpora nízkoemisních technologií, používání alternativních paliv jako LNG, přijetí nových norem pro motory apod.), lepší napojení na jiné druhy dopravy zejm. u námořních a říčních přístavů či restrukturalizace odvětví a rozsáhlejší uznávání kvalifikací.
Komise přichází s plánem na stanovení jak opatření s krátkodobým a střednědobým účinkem (např. přezkoumání nákladných technických požadavků), tak vytvoření dlouhodobého rámce pro investice do modernizace a inovace říční nákladní dopravy, na které chce EU vyčlenit finanční prostředky jak z rozpočtu EU (kapitoly TEN-T), tak na úrovni členských států. Např. přístavy budou moci získat kofinancování EU až do výše 50 %.
Dalším cílem je harmonizovat právní rámce a kompetence v odvětví vnitrozemské vodní dopravy tak, aby se zabránilo existenci „dvojích“ pravidel. Součástí toho je i cílenější spolupráce s dalšími mezinárodními orgány (např. Ústřední komise pro plavbu na Rýně).
Předpokládaný další vývoj
Součástí balíku jsou i 2 legislativní návrhy, které nyní budou projednávat EP a Rada.
Odkazy
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 718/1999 o politice podpory vnitrozemské vodní dopravy, pokud jde o kapacitu loďstva Společenství (KOM(2013)621)
- Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council laying down technical requirements for inland waterway vessels and repealing Directive 2006/87/EC of the European Parliament and of the Council (COM(2013)622)
- Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions (COM(2013)623)
- Commission Staff Working Document: Greening the fleet: reducing pollutant emissions in inland waterway transport (COM(2013)324)
- Jak lépe využívat evropské vodní cesty
- Cesta ke kvalitní vodní dopravě