Doprava v říjnu 2014

09.11.2014
Euroskop

Měřením emisí jednotlivých paliv k ochraně klimatu

Měřením emisí jednotlivých paliv k ochraně klimatu

Proposal for a Council Directive on laying down calculation methods and reporting requirements pursuant to Directive 98/70/EC of the European Parliament and of the Council relating to the quality of petrol and diesel fuels (COM(2014)617)

Komise přijala 7. 10. 2014 návrh nařízení Rady na provedení závazků uvedených ve směrnici č. 30/2009 o jakosti paliv. Jedná se o účinný mechanismus pro zjištění emisí ze silniční dopravy, který zároveň zajistí vysokou úroveň ochrany klimatu.

Pozadí

Snížení uhlíkové stopy paliv používaných v dopravě je součástí klimaticko-energetického balíku 2020. Je také nedílnou součástí opatření, která mají postupně dekarbonizovat odvětví dopravy v souladu s politikou v oblasti změny klimatu EU a Bílou knihou o dopravě (více v příspěvku „Komise představila ambiciózní bílou knihu „Doprava 2050″, Doprava v březnu 2011).

Směrnice č. 30/2009 o jakosti paliv ukládá dodavatelům snížit o 6 % emise skleníkových plynů z paliva a jiných zdrojů energie, dodané pro použití v silničních vozidlech, a to do roku 2020. Směrnice rovněž zavazuje dodavatele, aby podávali informace o intenzitě emisí skleníkových plynů paliva, které dodávají orgánům určeným členskými státy. Návrh stanovuje standard nízkých emisí uhlíku paliva požadovaný směrnicí.

Klíčové a sporné body

Návrh stanoví metodu pro výpočet uhlíkové náročnosti pro různé typy paliv, zejména benzín, naftu, zkapalněný ropný plyn (LPG) a stlačený zemní plyn (CNG). Každému z těchto typů paliv bude přiřazena výchozí hodnota na základě produkovaných emisí během jeho celého životního cyklu. Dodavatelé pak budou muset používat tyto hodnoty při vykazování uhlíkové náročnosti jejich dodávky paliva pro členské státy, aby zajistily snížení emisí o 6 % do roku 2020. To povede k lepšímu pochopení palivového mixu silničních vozidel používaných v EU.

Nová metodika a posílení hlášení povedou k tržním signálům, které zajistí, že cíle snížení emisí skleníkových plynů je dosaženo. To znamená, že v případě nárůstu objemu surové ropy s vysokým obsahem uhlíku (ve srovnání se základní úrovní z roku 2010), budou muset být proporcionálně sníženy emise v jiných oblastech. Toho lze dosáhnout pomocí udržitelných biopaliv a elektřiny, nebo například snižováním emisí při těžbě fosilních paliv.

Předpokládaný další vývoj

Návrh bude nyní předložen Radě, která má na rozhodnutí 2 měsíce, a EP k vyjádření stanoviska.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality