29.06.2009
Euroskop
Oblast daňové politiky je z pohledu integrace velice citlivou. I přesto v ní došlo v období let 2004-2009 k několika významným posunům. Jiné ambiciózní projekty se ale naplnit nezdařilo.
V primárním právu nedošlo, vzhledem ke známému vývoji kolem Návrhu Smlouvy o Ústavě pro Evropu, jakož i k dosavadnímu nepřijetí Lisabonské smlouvy všemi členskými státy, k posunům. Pro úplnost dodejme, že v současnosti je oblast daní upravena především v článcích 90-93 Smlouvy o založení ES (po revizi Nicejskou smlouvou). Po přijetí Lisabonské smlouvy se přesune materie do ustanovení článků 110-113 Smlouvy o fungování EU, ale to bude jediná hlavní změna, která nastane; obsah předmětných ustanovení výraznějších změn nedozná.
Oblast daní tedy i nadále sestává ze dvou hlavních komponent – úpravy přímého zdanění, která zůstává ve výhradní kompetenci členských států, a úpravy zdanění nepřímého, majícího dopady na volný pohyb zboží a služeb.
V sekundárním právu došlo, na rozdíl od práva primárního, k několika významným změnám. Ty se týkaly především oblasti nepřímých daní, spolupráce v boji proti daňovým únikům a negativním dopadům dvojího zdanění na rozvoj vnitřního trhu.
Významnou tendencí byla snaha Komise podpořit Lisabonskou strategii opatřeními v oblasti daňové politiky, a vytvořit tak z EU atraktivnější místo pro investování a práci, jakož i prostor pro posílení ekonomického růstu zvýšením a zlepšením znalostí a inovací. Tyto cíle měly být v rámci daňové politiky dosaženy odstraněním výše zmíněných negativních efektů existence sedmadvaceti samostatných daňových systémů. Společný trh měl být posílen a prohlouben přijetím konsolidovaného základu daně z příjmu právnických osob, zjednodušením daňového prostředí, odstraněním přeshraničních daňových bariér, novou strategií zdaňování automobilů a posílením boje proti daňovým podvodům. Tato opatření měla být doprovozena vytvořením směrnic na podporu investicí do výzkumu a vývoje, jakož i podporou udržitelného využívaní energetických zdrojů.
S odstupem několika let můžeme konstatovat, že mnohé z těchto cílů se Komisi (alespoň formálně) podařilo naplnit. Jiné, poměrně významné iniciativy však vyzněly naprázdno.
Poznámka: Obdobně jako v předešlých publikovaných speciálech budeme i v následujícím textu respektovat vnitřní dělení daňové politiky, jak jej pracovně provádí Komise. Uvnitř sekcí jsou jednotlivé návrhy a/nebo normy řazeny podle data, kdy byly předloženy Evropskému parlamentu a Radě.
1. Přímé daně
1.1. Koordinace systémů přímého zdanění v členských státech
Jelikož je oblast přímých daní ve výlučné pravomoci členských států, není na evropské úrovni harmonizována. EU se omezila pouze na návrhy na koordinaci národních systémů. Ty ale nebyly, s ohledem na vysokou politickou citlivost otázky harmonizace přímých daní, úspěšné.
Komise své cíle načrtla ve třech sděleních z 19. prosince 2006. Cílem hlavního, obecného sdělení o koordinaci systémů přímých daní na vnitřním trhu je odstranění dvojího zdanění, daňové diskriminace a fiskálních bariér. Má být také zohledněn vývoj v oblasti jurisprudence Evropského soudního dvora a sníženy náklady na daňovou administraci.
Speciální pozornost byla věnována oblasti daňového zacházení se ztrátami v přeshraničních případech. Dle Komise je potřebné vytvořit mechanismy pro přeshraniční úlevy ztrát v hospodaření v rámci skupiny společností, s ohledem na judikaturu Evropského soudního dvora. Ten ve věci Marks&Spencer stanovil rozsudkem z 13. prosince 2005, že odmítnutí povolit mateřské společnosti ze Spojeného království odpočítávat od svých zisků ztráty svých zahraničních dceřiných společností v EU, které nepodnikaly ve Spojeném království, představuje porušení svobody usazování, jež vyplývá ze Smlouvy o ES.
Druhou specifickou oblastí bylo zdanění při odchodu společností do jiného státu, kde Komise volala po eliminaci diskriminace a dvojího zdaňování.
Sdělení Komise byla přijata Radou, s ohledem na neochotu členských států k harmonizaci přímých daní, poměrně vlažně a nevyústila v legislativní návrhy.
Neúspěšné byly také snahy Komise o koordinaci národních úprav v oblasti boje proti zneužívání daňových systémů. Návrhem Komise z 10. prosince 2007 se Rada ani nezabývala.
1.2. Přímé zdanění podniků
V této oblasti vstoupila v platnost 2. února 2004 směrnice č. 2003/123, která je revizí směrnice č. 90/435 o společném systému zdanění mateřských a dceřiných společností z různých členských států. Norma revidovala pravidla pro rozdělování zisku pro účely zdanění a rozšířila pojem „společnost pro potřeby směrnice. V rámci pojmu „mateřské společnosti, definované jako každá společnost členského státu, která drží stanovený podíl na základním kapitálu jiné společnosti, došlo ke snížení kritického podílu z původních 20 % na 15 % od 1. ledna 2007 a na 10 % od 1. ledna 2009 10 %.
Také byla revidována pravidla pro zdanění přeshraničních restrukturalizačních opatření směrnicí č. 2005/19. Revize směrnice č. 90/434 o společném systému zdanění při fúzích, rozděleních, převodech aktiv a výměně akcií týkajících se společností z různých členských států, vstoupila v platnost 24. března 2005.
Změny zejména umožnily rozšířit aplikaci ustanovení směrnice na částečné rozdělení a přemístění sídla evropské společnosti nebo evropské družstevní společnosti. Také vyjasnily uplatňování směrnice při konverzi poboček na dceřiné společnosti.
Obě směrnice byly implementovány do českého právního pořádku zejména prostřednictvím zákona č. 545/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony.
Nejvýznamnější iniciativa Komise v oblasti zdanění podniků se týkala návrhu společného konsolidovaného základu daně z příjmů právnických osob. Ačkoliv se první diskuse o tomto návrhu objevily již v roce 2001 a v roce 2004 byla vytvořena speciální pracovní skupina, vzhledem k vysoké politické citlivosti nebyl doposud prezentován legislativní návrh. Zatím posledním významným dokumentem tak zůstává sdělení Komise z roku 2007.
Společný základ daně má umožnit podnikům použít pro všechny jejich aktivity v EU stejná daňová pravidla. Následně vybraná daň má být mezi členskými státy distribuována na základě spravedlivého mechanismu, za zachování plné suverenity států nad daňovými sazbami. Společný základ má být co nejširší a nejjednodušší a pro podniky dobrovolný.
Podle původního plánu měly být doladěny pouze některé „technické detaily a otázky týkající se finančního sektoru a návrh měl být prezentován v září 2008. Odmítnutí Lisabonské smlouvy v prvním irském referendu, společně s faktem, že daňová harmonizace je v Irsku velice citlivým tématem, způsobilo jeho odložení na pozdější období.
1.3. Přímé zdanění jednotlivců
V oblasti přímého zdanění jednotlivců se aktivita Komise koncentrovala zejména na oblast zdanění úspor. Směrnice č. 2003/48, přijatá jako náhrada za neúspěšný návrh z roku 1998, vstoupila v platnost s odkladem dvou let až 1. ledna 2007. Přinesla možnost efektivního zdanění příjmů z úroků z úspor v jiném členském státě prostřednictvím automatické přeshraniční výměny informací. Do českého právního řádu byla směrnice implementována zákonem č. 438/2003 Sb.
Na směrnici navázalo mnoho bilaterálních dohod se státy vně EU, které měly stejný cíl jako výše zmíněná směrnice – s Monakem, San Marinem, Lichtenštejnskem, Andorou, Švýcarskem.
Nicméně směrnice se vztahovala pouze na úroky z úvěrových nároků a obsahovala výjimky pro Belgii, Lucembursko a Rakousko.
Proto Komise 13. listopadu 2008 zveřejnila návrh revize původní směrnice. Ten má zamezit daňovým únikům ve formě zakládání fiktivních právnických osob či nadací a zahrnout i nové typy spořících produktů (více zde).
2. Nepřímé daně
2.1. DPH – rámcová úprava
V rámci systému nepřímých daní došlo ve sledovaném období k největším posunům v souvislosti s DPH. Od 1. ledna 2008 platí nová kodifikace pravidel pro společný systém DPH, směrnice č. 2006/112. Norma se vztahuje na výrobu a distribuci zboží a služeb v rámci EU a dovozy do EU, umožňuje odečet DPH prostřednictvím systému částečných plateb, čímž je zabezpečena neutralita daně. Upravuje minimální práh 10 tis. € ročně pro nákup zboží v jiném státě, výjimky z teritoriální aplikace na území EU, jakož i exteritoriální účinky v Monaku a na některých britských územích. Spotřebitelé nejsou povinni platit DPH, pokud nenakoupí zboží v jiném členském státě, resp. nepřekročí jistou hranici (35-100 tis. € v závislosti na členském státě).
Směrnice také stanovuje standardní sazbu DPH ve výši nejméně15 % zdanitelné částky (platnost do 31. prosince 2010) a umožňuje členským státům aplikovat také jednu nebo dvě snížené sazby DPH ve výši nejméně 5 %. Směrnice č. 2006/18 umožňuje členským státům použít sníženou sazbu DPH pro zásobování plynem, elektřinou a pro veřejné vytápění.
Kromě toho některé členské státy disponují výjimkou pro ponechání si speciálních sazeb DPH. Navíc pro některé členské státy, které k EU přistoupily v roce 2004 (včetně ČR), se uplatní dle ustanovení směrnice č. 2007/75 některé výjimky až do 31. prosince 2010.
Směrnice č. 2008/8 doplňuje od 20. února 2008 obecnou úpravu v oblasti služeb a v několika krocích od 1. ledna 2009 do 1. ledna 2015 ji mění. Stanovuje pravidla pro určení místa poskytnutí služby s ohledem na změny v komerčním poskytovaní služeb v posledním období.
Zmíněná revize DPH je velice komplexní, proto jen samotná směrnice č. 2003/112 byla implementována do právního řádu ČR více než dvěma desítkami zákonů. Jejich přehled naleznete zde. Přehled zákonů implementujících směrnici č. 2008/8 je k dispozici zde.
2.2. DPH – navazující úpravy
Na rámcovou směrnici navazuje celá řada dalších úprav.
Prováděcí opatření k systému DPH nalezneme v nařízení č. 2005/1777.
Dále jde pak o směrnici č. 2008/9, která bude od 1. ledna 2010 upravovat postup pro refundaci DPH pro osoby s domicilem v jiném členském státě, než je stát refundace.
Nejnovější iniciativou je návrh Komise pozměňující pravidla fakturování DPH zveřejněný v lednu 2009. Návrh má umožnit zavedení rovnocenného postavení papírových a elektronických faktur, centralizaci fakturace ve větších podnicích a zjednodušení fakturace u podniků malých a středních (více zde).
Speciální úprava DPH platí také pro malé podniky, farmáře, použité výrobky, umělecká díla a sbírky, starožitnosti (směrnice 94/5), investiční zlato (směrnice 1998/80), cestovní agentury a služby poskytované elektronicky (směrnice 2002/38).
V rámci balíku Aktu o drobném podnikání byla přijata směrnice č. 2009/47, která platí od 1. června 2009 a umožňuje aplikovat sníženou sazbu DPH na vybrané lokálně poskytované služby náročné na lidskou práci a některé zboží. Více informací o obsahu a procesu přijímaní směrnice naleznete zde. Přehled implementačních opatření směrnice v ČR je k dispozici zde.
V oblasti boje proti daňovým únikům v rámci intrakomunitárních operací byla přijata směrnice č. 2008/117 účinná od 21. ledna 2009. Doplnilo ji nařízení Rady č. 2009/37 o administrativní spolupráci v této oblasti účinné od 1. ledna 2010. Jejich cílem je zlepšení výběru DPH v členských státech, jakož i spolupráce jednotlivých odpovědných subjektů. Více informací o těchto aktech naleznete zde.
2.3. Ostatní nepřímé daně
V oblasti nepřímých daní z kapitálových vkladů je od 1. ledna 2009 jako celek účinná směrnice č. 2008/7. Ta obecně zakazuje uvalování jakýchkoliv daní na vklady do kapitálových společností a společností s ručením omezeným, jelikož působí v rozporu se svobodou volného pohybu kapitálu. Není tedy možno zdaňovat kapitálové vklady, navýšení základního jmění, přesuny z třetích zemí do řídících center společností ani půjčky, za které jsou poskytnuty podíly ve společnosti. Pro některé státy, které uplatňovaly takovéto daně k 1. lednu 2006, však zakotvuje výjimky: mohou v aplikaci pokračovat, jestliže jejich sazba nepřekračuje 1 % a tyto daně jsou uvalovány na poskytnutí kapitálu.
Kontroverzní otázku představuje výběr poplatků za použití pozemních komunikací kamiony. Tzv. euroviněta nebo „euromýto je v současnosti upravena směrnicí č. 1999/62, revidovanou směrnicí č. 2006/38 (prováděcí akty zde). V červenci 2008 byla Komisí předložena již druhá revize, která se zaměřuje na otázku plátce mýta a výpočty výše dávky (více zde a zde).
Ve sledovaném období připravila Komise také návrh týkající se zdanění osobních automobilů, který měl za cíl napomoci lepšímu fungování jednotného trhu s automobily a také snížení emisí CO2. Návrh byl však Radou přijat velice vlažně a nedočkal se schválení.
2.4. Spotřební daně
Obecnou úpravu spotřebních daní v EU nalezneme ve směrnici č. 92/12, která bude od 1. dubna 2010 nahrazena novou směrnicí č. 2008/118. Cílem je modernizace systému spotřebních daní tak, aby bylo možné lépe bojovat s daňovými úniky. Směrnice umožní zavedení počítačového monitorovacího systému, zjednodušení a zefektivnění výběru daní, jakož i jeho integrovanou správu. Zároveň stanovuje, že spotřební daně budou uvaleny na úrovni EU na energetické produkty a elektřinu, alkohol a alkoholické nápoje a tabák. Na další produkty může být uvalena spotřební daň v jednotlivých členských státech jen za předpokladu, že nebude odporovat zásadě volného pohybu zboží.
V oblasti zdanění alkoholických nápojů se úprava směrnic č. 92/83 a 92/84 vztahuje na pivo, víno, jiné fermentované alkoholické nápoje a etylalkohol. Komise v září 2006 prezentovala návrh zvýšení spotřebních daní od 1. ledna 2008 o 31 %, zohledňující inflaci od roku 1992. Návrh měl přinést největší zvýšení daně u piva, a to o 1 eurocent na půl litru. Rada se k němu ale po poměrně dlouhých jednáních postavila negativně a vyzvala Komisi na vypracování komplexní studie zdanění alkoholických nápojů.
Další návrh Komise z července 2008 se týká úpravy spotřební daně na tabák. Jeho podstatou je zrušení konceptu „nejžádanější cenové kategorie, postupné zvyšování minimálního požadavku na cigarety v souladu s požadavky vnitřního trhu a zdravotními hledisky a sladění sazeb daní u jemně řezaného tabáku k ručnímu balení cigaret se sazbou cigaret. Také se má změnit definice cigaret, doutníků a dýmkového a lulkového tabáku (více informací zde).
V oblasti zdanění energií je od 1. ledna 2004 účinná směrnice č. 2003/96 stanovující obecné schéma pro zdanění minerálních olejů, uhlí, plynu a elektřiny. Úprava minimálních sazeb daně na tyto energetické zdroje, s cílem jejich harmonizace a zamezení naftové palivové turistice, se snaží přispět k lepšímu fungování vnitřního trhu, podpořit efektivnější využití energií a snížit závislost na dovozu energetických surovin. Energetické suroviny jsou zdaněny pouze v případě, že jsou použity jako palivo nebo topný olej, ne jako surovina ve výrobě. V současnosti probíhá revize směrnice (více zde). Přehled prováděcích opatření směrnice č. 2003/96 je k dispozici zde.
Povinnou výjimku z aplikace směrnice č. 2003/96 představuje zdanění kerosinu použitého coby letecké palivo pro jiné případy než lety pro osobní potěšení. Děje se tak z důvody zajištění konkurenceschopnosti aerolinek vůči konkurenci z třetích zemí. Zdanění vnitrostátních letů je nicméně možné na základě národních ustanovení, stejně jako v případě intrakomunitárních letů, jestliže státy uzavřely dvoustrannou dohodu. Do budoucna lze očekávat další diskuze o této otázce, protože Komise se snaží prosadit jednotný postup zdaňování pro všechna paliva.
V souvislosti s leteckou dopravou ještě pro zajímavost zmíníme příplatky k letenkám ve výši 1-10 €, jež měly být použity na financování rozvojové pomoci. Iniciativu však Komise nepřetavila do konkrétního legislativního návrhu.
Pro úplnost dodejme, že od 22. června 2006 platí nové rozhodnutí Komise č. 2006/428 o společném fiskálním značení pro minerální oleje a kerosin.
2.5. Daňové výjimky
V oblasti dovozů zboží na území EU byla ve sledovaném období přijata směrnice č. 2006/79 o malých zásilkách zboží nekomerčního charakteru. Směrnice platí od 6. listopadu 2006 a umožňuje nepravidelné zasílání zboží osobního a nekomerčního charakteru soukromými osobami v hodnotě do 45 € bez potřeby platit daň. Také stanovuje přesné množství tabákových výrobků, alkoholických nápojů, parfémů, kávy a čaje, které je možno zaslat v tomto zvýhodněném režimu. Národní prováděcí opatření směrnice v ČR jsou uvedena zde.
Od 29. prosince 2007 je účinná směrnice č. 2007/74 o výjimkách z DPH a spotřebních daní u zboží dováženého osobami cestujícími z třetích zemí. Pro cestující mezi EU a třetími zeměmi stanovuje maximální částku peněz a maximální objemy alkoholu a tabáku, které je možné dovézt bez placení daně. Platí pro všechny cestující, s omezením pro peníze pro děti do 15 let a výjimkou z možnosti dovozu alkoholu a tabáku pro osoby mladší 17 let. Prováděcí opatření do právního řádu ČR naleznete zde.
3. Administrativní spolupráce v oblasti daní
3.1. Obecná spolupráce
V oblasti posílení fungování systémů nepřímého zdanění na vnitřním trhu byl v roce 2003 zaveden program Fiscalis. Rozhodnutím č. 1482/2007 z 11. prosince 2007 byl program prodloužen na roky 2008-2013, výrazně rozšířen co do objemu alokovaných prostředků i co do počtu participujících zemí. Nově se ho mohou účastnit i nečlenské země EU – kandidátské země, potenciální kandidátské země i některé země zahrnuté do Evropské politiky sousedství.
Obecnou legislativní úpravu v oblasti přeshraniční spolupráce ve vymáhání pohledávek z určitých dávek, povinností, daní a jiných opatření představuje směrnice č. 2008/55. Vstoupila v platnost 30. června 2006 a nahradila starou úpravu směrnice č. 76/308. V ČR je provedena zákonem č. 191/2004 Sb.
Následně v únoru 2009 zveřejnila Komise dvě iniciativy zlepšující spolupráci v oblasti vymáhání pohledávek a správní spolupráce v oblasti daní. Návrhy mají nahradit směrnici č. 2008/55 a pro oblast přímých daní směrnici č. 77/799 (více zde).
3.2. Spolupráce v oblasti nepřímého zdanění
Administrativní spolupráci v oblasti spotřebních daní upravuje od 1. července 2005 nařízení č. 2004/2073. Zajišťuje zrychlený tok informací prostřednictvím přímějšího styku mezi odpovědnými orgány členských států a umožňuje i spontánní výměnu poznatků. Členské státy jsou odpovědny za určení kompetentního úřadu a centrálního úřadu, které zajišťují tyto styky.
Spolupráci v oblasti DPH upravuje především nařízení č. 2003/1798, platné od 1. ledna 2004. I toto nařízení zavádí společný systém spolupráce a výměnu informací mezi odpovědnými orgány, jakož i Komisí, s cílem zajištění správného a efektivního výběru DPH a boje proti daňovým podvodům. Detailní pravidla stanovuje pak nařízení č. 2004/1925 účinné od 18. listopadu 2004.
Nařízení č. 2008/143 pozměnilo původní nařízení z roku 2003 ve světle reforem DPH u poskytování služeb. Jeho ustanovení se budou aplikovat ve dvou fázích, od 1. ledna 2010 a od 1. ledna 2015.
Seznam odkazů
Primární právo
Návrhy legislativních aktů
- Návrh směrnice Rady, kterou se mění směrnice 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty, pokud jde o pravidla fakturace (KOM(2009)21)
- Návrh směrnice Rady o daních v oblasti osobních vozidel (KOM(2005)261)
- Návrh směrnice Rady kterou se mění směrnice 92/84/EHS o sbližování sazeb spotřební daně z alkoholu a alkoholických nápojů (KOM(2006)486)
- Návrh směrnice Rady, kterou se mění směrnice 92/79/EHS, 92/80/EHS a 95/59/ES, pokud jde o strukturu a sazby spotřební daně z tabákových výrobků (KOM(2008)459
- Návrh směrnice Rady o vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření (KOM(2009)28)
- Návrh směrnice Rady o správní spolupráci v oblasti daní (KOM(2009)29)
- Směrnice Rady 2003/96/ES ze dne 27.října2003, kterou se mění struktura rámcových předpisů Společenství ozdanění energetických produktů aelektřiny
- Návrh směrnice Rady, kterou se mění směrnice 2003/96/ES, pokud jde o úpravu zvláštního režimu zdanění plynového oleje používaného jako pohonná hmota k obchodním účelům a o koordinaci zdanění bezolovnatého benzínu a plynového oleje používaného jako pohonná hmota
Legislativní akty
- Nařízení Rady (ES) č.1777/2005 ze dne 17. října 2005, kterým se stanoví prováděcí opatření ke směrnici 77/388/EHS ospolečném systému daně zpřidané hodnoty
- Nařízení Rady (ES) č.37/2009 ze dne 16.prosince 2008 , kterým se mění nařízení (ES) č.1798/2003 osprávní spolupráci voblasti daně zpřidané hodnoty za účelem boje proti daňovým únikům spojeným splněními uvnitř Společenství
- Nařízení Rady (ES) č.2073/2004 ze dne 16. listopadu 2004 osprávní spolupráci voblasti spotřebních daní
- Nařízení Rady (ES) č.1798/2003 ze dne 7.října2003 osprávní spolupráci voblasti daně zpřidané hodnoty aozrušení nařízení (EHS) č.218/92
- Nařízení Komise (ES) č.1925/2004 ze dne 29. října 2004, kterým se stanoví prováděcí pravidla kněkterým ustanovením nařízení Rady (ES) č.1798/2003 osprávní spolupráci voblasti daně zpřidané hodnoty
- Nařízení Rady (ES) č.143/2008 ze dne 12. února 2008 , kterým se mění nařízení (ES) č.1798/2003, pokud jde ozavedení nástrojů správní spolupráce avýměnu informací sohledem na pravidla týkající se místa poskytnutí služby, zvláštních režimů apostupu při vrácení daně zpřidané hodnoty
- Rozhodnutí Rady 2004/587/ES ze dne 19. července 2004 o dni použitelnosti směrnice Rady 2003/48/ES o zdanění příjmů z úspor v podobě úrokových plateb
- Rozhodnutí Rady 2005/35/ES ze dne 7. prosince 2004 o podpisu Dohody mezi Evropským společenstvím a Monackým knížectvím, kterou se stanoví opatření rovnocenná opatřením stanoveným směrnicí Rady 2003/48/ES o zdanění příjmů z úspor ve formě příjmů úrokového charakteru, a o schválení a podpisu doprovodného memoranda o porozumění
- Rozhodnutí Rady 2004/903/ES ze dne 29. listopadu 2004 opodpisu Dohody mezi Evropským společenstvím aRepublikou San Marino, kterou se stanoví opatření rovnocenná opatřením stanoveným směrnicí Rady 2003/48/ES ozdanění příjmů zúspor ve formě příjmů úrokového charakteru, ao schválení apodpisu doprovodného memoranda oporozumění
- Rozhodnutí Rady 2004/897/ES ze dne 29. listopadu 2004 opodpisu Dohody mezi Evropským společenstvím aLichtenštejnským knížectvím, kterou se stanoví opatření rovnocenná opatřením stanoveným směrnicí Rady 2003/48/ES ozdanění příjmů zúspor ve formě příjmů úrokového charakteru, ao schválení apodpisu doprovodného memoranda oporozumění
- Rozhodnutí Rady 2004/828/ES ze dne 2. listopadu 2004 opodpisu Dohody mezi Evropským společenstvím aAndorrským knížectvím, kterou se stanoví opatření rovnocenná opatřením stanoveným směrnicí Rady 2003/48/ES ozdanění příjmů zúspor ve formě příjmů úrokového charakteru, adoprovodného memoranda oporozumění
- Rozhodnutí Komise 2006/428/ES ze dne 22. června 2006 ourčení společné látky pro daňové značení plynových olejů apetroleje
- Rozhodnutí Evropského parlamentu aRady č.1482/2007/ES, ze dne 11. prosince 2007 , kterým se zavádí program Společenství ke zlepšení fungování systémů zdanění na vnitřním trhu (Fiscalis 2013) azrušuje rozhodnutí č.2235/2002/ES
- Rozhodnutí Rady 2004/911/ES ze dne 2. června 2004 o podpisu a uzavření Dohody mezi Evropským společenstvím a Švýcarskou konfederací, kterou se stanoví opatření rovnocenná opatřením stanoveným směrnicí Rady 2003/48/ES o zdanění příjmů z úspor ve formě příjmů úrokového charakteru, a doprovodného memoranda o porozumění
- Communication from the Commission to the Council, the European Parliament and the Economic and Social Committee – Towards an Internal Market without tax obstacles – A strategy for providing companies with a consolidated corporate tax base for their EU-wide activities (COM(2001)582)
- Sdělení Komise Radě, Evropskému parlamentu a Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru – Koordinace systémů přímých daní členských států na vnitřním trhu (KOM(2006)823
- Sdělení Komise Radě aEvropskému parlamentu – Příspěvek daňové acelní politiky kLisabonské strategii (KOM(2005)532)
- Sdělení Komise Radě, Evropskému parlamentu a Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru – Daňové zacházení se ztrátami v přeshraničních situacích (KOM(2005)824)
- Sdělení Komise Radě, Evropskému parlamentu a Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru – Zdanění při odchodu a potřeba koordinace daňových politik členských států (KOM(2005)825)
- Sdělení komise Radě, Evropskému parlamentu a Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru – Použití opatření proti zneužívání daňového systému v oblasti přímého zdanění – uvnitř EU a ve vztahu ke třetím zemím (KOM(2005)785)
- Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě A Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru – Provádění programu Společenství pro vyšší růst a zaměstnanost a lepší konkurenceschopnost podniků v EU: další pokrok dosažený během roku 2006 a další kroky směrem k návrhu společného konsolidovaného základu daně z příjmů právnických osob (CCCTB) (KOM(2007)223)
- Směrnice Rady 2003/123/ES ze dne 22. prosince 2003, kterou se mění směrnice 90/435/EHS o společném systému zdanění mateřských a dceřiných společností z různých členských států
- Směrnice Rady 90/434/EHS ze dne 23.července1990 ospolečném systému zdanění mateřských adceřiných společností zrůzných členských států
- Směrnice Rady 2005/19/ES ze dne 17. února 2005, kterou se mění směrnice 90/434/EHS ospolečném systému zdanění při fúzích, rozděleních, převodech aktiv avýměně akcií týkajících se společností zrůzných členských států
- Směrnice Rady 90/435/EHS ze dne 23.července1990 ospolečném systému zdanění mateřských adceřiných společností zrůzných členských států
- Směrnice Rady 2006/18/ES ze dne 14. února 2006 , kterou se mění směrnice 77/388/EHS, pokud jde osnížené sazby daně zpřidané hodnoty
- Směrnice Rady 2007/75/ES ze dne 20. prosince 2007 , kterou se mění směrnice 2006/112/ES, pokud jde oněkterá dočasná ustanovení osazbách daně zpřidané hodnoty
- Směrnice Rady 2008/8/ES ze dne 12. února 2008 , kterou se mění směrnice 2006/112/ES, pokud jde omísto poskytnutí služby
- Směrnice Rady 94/5/ES ze dne 14.února1994, kterou se doplňuje společný systém daně zpřidané hodnoty amění směrnice 77/388/EHS – Zvláštní úprava vztahující se na použité zboží, umělecká díla, sběratelské předměty astarožitnosti
- Směrnice Rady 2008/117/ES ze dne 16.prosince 2008 , kterou se mění směrnice 2006/112/ES ospolečném systému daně zpřidané hodnoty za účelem boje proti daňovým únikům spojeným splněními uvnitř Společenství
- Směrnice Rady 2008/7/ES ze dne 12. února 2008 onepřímých daních zkapitálových vkladů
- Směrnice Rady 2006/79/ES ze dne 5. října 2006 oosvobození zboží dováženého vdrobných zásilkách neobchodní povahy ze třetích zemí od daní (kodifikované znění)
- Směrnice Rady 2007/74/ES ze dne 20. prosince 2007 oosvobození zboží dováženého osobami cestujícími ze třetích zemí od daně zpřidané hodnoty aspotřební daně
- Směrnice Rady 2008/55/ES ze dne 26.května 2008 ovzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících zněkterých dávek, cel, daní ajiných opatření (kodifikované znění)
- Směrnice Rady 76/308/EHS ze dne 15.března1976 ovzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících zoperací, které jsou součástí systému financování Evropského zemědělského orientačního azáručního fondu, zemědělských dávek acel
- Směrnice Rady 77/799/EHS ze dne 19. prosince 1977 o vzájemné pomoci mezi příslušnými orgány členských států v oblasti přímých daní
- Směrnice Evropského parlamentu aRady 1999/62/ES ze dne 17. června 1999 o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly
- Směrnice Evropského parlamentu aRady 2006/38/ES ze dne 17.května 2006 , kterou se mění směrnice 1999/62/ES ovýběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly
- Směrnice Rady 92/12/EHS ze dne 25.února1992 oobecné úpravě, držení, pohybu asledování výrobků podléhajících spotřební dani
- Směrnice Rady 2008/118/ES ze dne 16.prosince 2008 oobecné úpravě spotřebních daní ao zrušení směrnice 92/12/EHS
- Směrnice Rady 92/83/EHS ze dne 19.října1992 oharmonizaci struktury spotřebních daní zalkoholu aalkoholických nápojů
- Směrnice Rady 92/84/EHS ze dne 19.října1992 osbližování sazeb spotřební daně zalkoholu aalkoholických nápojů
- Směrnice Rady 98/80/ES ze dne 12.října1998, kterou se doplňuje systém daně zpřidané hodnoty amění směrnice 77/388/EHS – Zvláštní režim pro investiční zlato
- Směrnice Rady 2002/38/ES ze dne 7. května 2002, kterou se mění a dočasně upravuje směrnice 77/388/EHS, pokud jde o úpravu daně z přidané hodnoty uplatňované na služby rozhlasového a televizního vysílání a na určité elektronicky poskytované služby
Implementační opatření
- Národní ustanovení sdělená členskými státy a týkající se: Směrnice Rady 2006/112/ES ze dne 28.listopadu 2006 ospolečném systému daně zpřidané hodnoty
- Národní ustanovení sdělená členskými státy a týkající se: Směrnice Rady 2008/8/ES ze dne 12. února 2008 , kterou se mění směrnice 2006/112/ES, pokud jde omísto poskytnutí služby
- Národní ustanovení sdělená členskými státy a týkající se: Směrnice Rady 2009/47/ES ze dne 5.května 2009 , kterou se mění směrnice 2006/112/ES, pokud jde osnížené sazby daně zpřidané hodnoty
- Národní ustanovení sdělená členskými státy a týkající se: Směrnice Evropského parlamentu aRady 2006/38/ES ze dne 17.května 2006 , kterou se mění směrnice 1999/62/ES ovýběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly
- Národní ustanovení sdělená členskými státy a týkající se: Směrnice Rady 2003/96/ES ze dne 27.října2003, kterou se mění struktura rámcových předpisů Společenství ozdanění energetických produktů aelektřiny
- Národní ustanovení sdělená členskými státy a týkající se: Směrnice Rady 2006/79/ES ze dne 5. října 2006 oosvobození zboží dováženého vdrobných zásilkách neobchodní povahy ze třetích zemí od daní (kodifikované znění)
- Národní ustanovení sdělená členskými státy a týkající se: Směrnice Rady 2007/74/ES ze dne 20. prosince 2007 oosvobození zboží dováženého osobami cestujícími ze třetích zemí od daně zpřidané hodnoty aspotřební daně
Ostatní dokumenty
- A possible contribution based on airline tickets as a new source of financing development: technical reflections in the run up to the UN High Level Event (SEC(2005)1067)
- Rozsudek Soudního dvora (velkého senátu) ze dne 13. prosince 2005, ve věci C-446/03 (žádost o rozhodnutí o předběžné otázce High Court of Justice (England & Wales), Chancery Division): Marks & Spencer plc proti Davidovi Halseymu (Her Majesty’s Inspector of Taxes)
- Tisková zpráva: 2828. zasedání Rady, Hospodářské a finanční věci, Brusel, 13. listopadu 2007
- Press release: 2766th Council Meeting Economic and Financial Affairs, Brussels, 28 November 2006
Ostatní odkazy
- Euroskop: AKTUALIZACE: Směrnice o zdaňování úspor
- Euroskop: Pravidla fakturování ve směrnici o DPH
- Euroskop: AKTUALIZACE: Reforma DPH uvybraných druhů služeb
- Euroskop: Daňové úniky při vnitrokomunitárních transakcích
- Euroskop: SPECIÁL: Doprava vletech 2004-2009
- Euroskop: AKTUALIZACE: Výběr poplatků za užívání pozemních komunikací kamiony
- Euroskop: AKTUALIZACE: Zvýšení minimální spotřební daně na tabák
- Euroskop: Koordinace zdanění nafty a benzinu
- Euroskop: Vzájemná pomoc při vymáhání daňových pohledávek