12.06.2009
Euroskop
Regionální politika EU je díky svému rozpočtu nejnákladněji financovanou společnou politikou Společenství a jako takové jí patří značná pozornost. Jelikož po roce 2004 dobíhalo programovací období 2000-2006, klíčové legislativní dokumenty vznikaly až na jeho konci s ohledem na nutné organizační nastavení nové periody 2007-2013.
Ke klíčovým změnám došlo především od roku 2007, kdy byly tři původní cíle nahrazeny třemi novými. Stejně tak došlo k mnoha ryze technickým změnám v přenastavení strukturálních fondů. Dále bylo schváleno několik legislativních aktů, jež pouze provádějí existující nařízení. Jedná se např. o výčet regionů, které mohou čerpat podporu atd. Významnější místo mezi legislativou uplynulého období 2004-2009 zaujímá především reakce na finanční krizi usnadňující některé aspekty čerpání peněz z fondů, dále též zřízení nového nástroje předvstupní pomoci pro kandidátské či budoucí kandidátské země nebo vytvoření statutu Evropského seskupení pro územní spolupráci.
Poznámka: V souladu s vnitřním tematickým dělením regionální politiky, jak jej činí Komise, jsou nejprve uvedena obecná ustanovení týkající se nastavení regionální politiky, dále ustanovení týkající se strukturálních fondů ERDF a ESF a samostatně jsou analyzovány dokumenty týkající se podpory rozvoje venkova a rybářství.
1. Obecná strategická ustanovení a normy týkající se ERDF a ESF
1.1. Rozhodnutí Rady č. 702/2006 o strategických obecných zásadách Společenství pro soudržnost
Strategické obecné zásady Společenství pro hospodářskou, sociální a územní soudržnost jsou orientačním rámcem pro členské státy při tvorbě operačních programů na období 2007-2013. Jako takové jsou základním stavebním kamenem legislativy v dané oblasti pro současné programovací období. Hlavními strategickými body uváděnými v tomto dokumentu jsou především:
- Stanovení nových tří hlavních cílů regionální politiky. Jsou jimi Konvergence, Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost a Územní spolupráce. Zmíněné cíle pro současné programovací období 2007-2013 Komise zveřejnila již ve svém sdělení „Politika soudržnosti pro podporu růstu a zaměstnanosti: Strategické obecné zásady Společenství, 2007-2013 z roku 2005.
- Rozhodnutí Rady explicitně popisuje tři nové klíčové cíle Společenství následovně:
- 1. Zvýšení přitažlivosti členských států, regionů a měst zlepšením jejich přístupnosti, zajištěním odpovídající kvality a úrovně služeb a ochranou životního prostředí.
- 2. Podpora inovace, podnikavosti a růstu hospodářství založeného na znalostech pomocí kapacit pro výzkum a inovace, včetně nových informačních a komunikačních technologií.
- 3. Vytváření více a lepších pracovních podmínek pomocí zapojení více osob do zaměstnání nebo do podnikání, zlepšení přizpůsobivosti pracovníků a podniků a zvýšení investic do lidského kapitálu.
- Obecná zásada, že by se měla politika soudržnosti ve stávajícím programovacím období více zaměřit na vědomosti, inovace a výzkum a lidský kapitál. Důraz by měl být kladen zároveň na součinnost hospodářského, sociálního a environmentálního rozměru. Do obecných zásad patří také zajištění rovnosti mužů a žen a zajištění nediskriminace.
1.2. Nařízení č.1082/2006 o Evropském seskupení pro územní spolupráci (ESÚS)
Nařízení o ESÚS má usnadnit a podpořit přeshraniční, nadnárodní nebo meziregionální spolupráci, přičemž cílem je posílení hospodářské a sociální soudržnosti. ESÚS může sdružovat jak členské státy, tak regionální orgány, místní orgány či jisté veřejnoprávní subjekty. Členové seskupení však musejí pocházet alespoň ze dvou členských států, aby byl zachován přeshraniční rozměr.
ESÚS má právní subjektivitu a své stanovy zveřejňuje v souladu s právem členského státu, ve kterém má sídlo. Nařízení zmiňuje i základní orgány seskupení, kterými jsou shromáždění a ředitel.
ESÚS je zcela novým nástrojem. Podle Komise se totiž ukázalo, že stávající nástroje, jako např. evropské hospodářské zájmové sdružení, nebyly vhodné k organizování strukturované spolupráce v rámci iniciativy INTERREG.
Využívání ESÚS je koncipováno jako nepovinné.
1.3. Zřízení nástroje předvstupní pomoci
Podle Komise by pomoc kandidátským i možným kandidátským zemím měla být poskytována v jednotném rámci a s využitím zkušeností s předchozími předvstupními nástroji. Nařízení č. 1085/2006 zřizující nástroj předvstupní pomoci (NPP) je určeno především Chorvatsku, Turecku a Makedonii, dále také Albánii, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře a Srbsku včetně Kosova. Hlavními uváděnými složkami pomoci jsou pomoc při transformaci a budování institucí, přeshraniční spolupráce, regionální rozvoj, rozvoj lidských zdrojů a rozvoj venkova. Základem podpory je víceletý orientační finanční rámec vytvářený vždy na tři roky dopředu. Na jeho základě Komise každoročně předkládá Evropskému parlamentu a Radě své záměry týkající se finančních přídělů.
Pro řízení nástroje se zřizuje Výbor pro nástroj předvstupní pomoci, který se skládá ze zástupců členských států a kterému předsedá zástupce Komise.
Pomoc kandidátským zemím může být použita mimo jiné na financování investic, veřejných zakázek, grantů včetně úrokových dotací, zvláštních úvěrů, úvěrových záruk a finanční pomoci, rozpočtové podpory atd. Pomoc může být ale také použita na krytí nákladů na účast Společenství na mezinárodních misích, iniciativách a organizacích působících v zájmu přijímající země.
Podmínkou pro obdržení pomoci je uzavření rámcové dohody mezi Komisí a přijímajícími zeměmi.
1.4. Změny v nastavení strukturálních fondů z důvodu finanční krize
Nařízení č. 284/2009 změnilo některé drobné záležitosti v nastavení strukturálních fondů. Evropská unie v tomto případě jednala v zájmu potlačení dopadů ekonomické krize. Nařízení především pomáhá členským státům při přípravě a provádění operačních programů Evropské investiční banky a Evropského investičního fondu. Nová ustanovení také rozšiřují seznam věcí, které si mohou příjemci podpory zahrnout do nákladové stránky rozpočtu. Patří mezi ně i věcné příspěvky, odpisy a režijní náklady. Významným krokem podporujícím hospodaření malých a středních podniků je v případě poskytnutí státní podpory těmto subjektům usnadnění poskytnutí zálohové platby během konání projektu. Ty doposud nesměly přesáhnout 35 % celkové výše podpory, nově se však toto omezující ustanovení ruší.
2. Venkovský rozvoj a rybářství
2.1. Nařízení č. 1698/2005 o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV)
Nařízení č. 1698/2005 stanovuje základní směry a cíle rozvoje venkova s využitím Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV). V dokumentu jsou popsány hlavní zásady pro poskytování podpory, zásady pro tvorbu Národního strategického plánu, jeho implementaci a přezkum. Tento plán má sloužit jako základní referenční rámec pro tvorbu programů pro rozvoj venkova. Mimo hlavních cílů týkající se především udržitelného rozvoje venkova si dokument klade také specifické priority, mezi které patří:
- Poskytování zvláštních výhod mladým zemědělcům při zahajování jejich činnosti;
- Předčasný odchod zemědělců do důchodu;
- Změna systému plateb za přírodní znevýhodnění v horských oblastech;
- Poskytování podpory na nevýnosné investice.
2.2. Strategické směry Společenství pro rozvoj venkova v letech 2007-2013
Klíčový dokument v oblasti rozvoje venkova uvádí především tři hlavní oblasti rozvoje: Zemědělsko-potravinářské hospodářství, životní prostředí a obyvatelstvo venkova. Klíčovými prioritními osami jsou:
- Zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví – především přestrukturování a modernizace zemědělství, lepší integrace potravinového řetězce, podpora zavedení a rozšíření informačních a komunikačních technologií, především u malých podniků atd.
- Zlepšování životního prostředí a krajiny – především zachování lesů a krajiny využívané k zemědělství, podpora služeb v oblasti životního prostředí a zemědělských postupů šetrných ke zvířatům, boj se změnami klimatu, sjednocování příspěvků ekologického zemědělství atd.
- Kvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova – především podpora vstupu žen na trh práce, růst hospodářské činnosti a zaměstnanosti v hospodářství venkova v širším pojetí, rozvoj mikropodniků a řemesel, odborná příprava mladých lidí týkající se diverzifikace místního hospodářství
- Budování místních kapacit pro zaměstnanost a diverzifikaci – především zkušenosti s iniciativou Leader, budování kapacit pro místní partneství, podpora partnerství soukromého a veřejného sektoru, zlepšování místního řízení atd.
2.3. Nařízení Rady č. 1198/2006 ze dne 27. července 2006 o Evropském rybářském fondu
Toto nařízení z roku 2006 především zpřehledňuje a aktualizuje legislativní rámec v oblasti podpory rybolovu. Především ruší dva současné pilíře dané oblasti, tedy především nařízení č. 2792/1999 o pravidlech a podmínkách pro strukturální pomoc Společenství v odvětví rybolovu a nařízení č. 1263/1999 o finančním nástroji pro orientaci rybolovu. Jednou z klíčových zásad pomoci je, že operace financované z fondu nesmějí zvyšovat intenzitu rybolovu. Klíčovými obsahovými body nařízení dále jsou:
- Stanovení zdrojů na financování fondu pro období 2007-2013 ve výši 3849 mil. € (v cenách roku 2004).
- Každý členský stát je povinen přijmout národní strategický plán pro odvětví rybolovu.
- Stanovení zásad pro tvorbu operačních programů.
- Výčet prioritních os.
3. Technické a prováděcí normy
Do této části lze zařadit především legislativní akty určující nastavení jednotlivých strukturálních fondů v programovacím období 2007-2013, legislativu určující alokaci finančních prostředků pro členské státy v rámci jednotlivých cílů, dále také prováděcí akty odkazující na základní nařízení či strategické koncepce. Do těchto dokumentů lze zařadit především:
- Rozhodnutí Komise stanovující seznam regionů způsobilých k financování v rámci jednotlivých cílů, dále také rozhodnutí stanovující seznam zemí oprávněných čerpat z Fondu solidarity. Kromě dvanácti nových členských zemí mezi ně patří také Portugalsko a Řecko.
- Nařízení č. 1083/2006 a prováděcí nařízení č. 1828/2006 o obecných ustanoveních týkajících se Fondu soudržnosti, ERDF a ESF. Toto nařízení vzniklo kvůli nutnému přizpůsobení strukturálních fondů novým cílům platným v období 2007-2013. Z důvodu finanční krize bylo nařízení č. 1082/2006 změněno nařízením č. 284/2009, které usnadňuje poskytování zálohových plateb.
- Rozdělení nových členských států do regionů NUTS. Nařízení č. 1888/2005 tak změnilo s ohledem na proběhnuvší rozšíření stávající nařízení č. 1059/2003 o zavedení společní klasifikace územních statistických jednotek (NUTS).
- Rozhodnutí Komise stanovující rozdělení prostředků v rámci jednotlivých cílů členským státům. V případě cíle Konvergence se jedná o rozhodnutí č. 594/2006, v případě cíle Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost o rozhodnutí č. 593/2006 a v případě cíle Evropská územní spolupráce o rozhodnutí č. 609/2006.
Seznam odkazů
Dokumenty
- Rozhodnutí Rady č. 702/2006 ze dne 6. října 2006 o strategických obecných zásadách Společenství pro soudržnost
- Sdělení Komise „Politika soudržnosti pro podporu růstu a zaměstnanosti:Strategické obecné zásady Společenství, 2007-2013
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1082/2006 ze dne 5. července 2006 o evropském seskupení pro územní spolupráci (ESÚS)
- Nařízení Rady (ES) č. 284/2009 ze dne 7. dubna 2009, kterým se mění nařízení (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti, pokud jde o některá ustanovení týkající se finančního řízení
- Nařízení Rady (ES) č. 1085/2006 ze dne 17. července 2006 , kterým se zřizuje nástroj předvstupní pomoci (NPP)
- 2006/595/ES: Rozhodnutí Komise ze dne 4. srpna 2006, kterým se stanoví seznam regionů způsobilých k financování ze strukturálních fondů v rámci cíle konvergence na období 2007-2013
- Nařízení Rady (ES) č. 1698/2005 ze dne 20. září 2005 o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV)
- Rozhodnutí Rady č. 144/2006 ze dne 20. února 2006 o strategických směrech Společenství pro rozvoj venkova (programové období 2007 – 2013)
- 2006/493/ES: Rozhodnutí Rady ze dne 19. června 2006, kterým se stanoví částka podpory Společenství pro rozvoj venkova na období od 1. ledna 2007 do 31. prosince 2013, její roční rozdělení a minimální částka, která má být soustředěna v regionech způsobilých v rámci konvergenčního cíle
- Nařízení Rady (ES) č. 1198/2006 ze dne 27. července 2006 o Evropském rybářském fondu
- Nařízení Komise (ES) č. 498/2007 ze dne 26. března 2007, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1198/2006 o Evropském rybářském fondu
- 2006/596/ES: Rozhodnutí Komise ze dne 4. srpna 2006, kterým se stanoví seznam členských států způsobilých k financování z Fondu soudržnosti na období 2007-2013
- Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11. července 2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999
- Nařízení Komise (ES) č. 1828/2006 ze dne 8. prosince 2006, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních týkajících se Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu a Fondu soudržnosti a k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 o Evropském fondu pro regionální rozvoj
- Nařízení Komise (ES) č. 11/2008 ze dne 8. ledna 2008, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1059/2003 o zavedení společné klasifikace územních statistických jednotek (NUTS) v souvislosti s předložením časových řad nového regionálního rozdělení
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 ze dne 5. července 2006 o Evropském fondu pro regionální rozvoj a o zrušení nařízení (ES) č. 1783/1999
- Nařízení Rady (ES) č. 1084/2006 ze dne 11. července 2006 o Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1164/94
- Rozhodnutí Komise č. 593/2006 ze dne 4. srpna 2006, kterým se stanoví orientační rozdělení položek závazků podle členských států v rámci cíle Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost pro období 2007-2013
- Rozhodnutí Komise č. 594/2006 ze dne 4. srpna 2006, kterým se stanoví orientační rozdělení položek závazků podle členských států v rámci cíle Konvergence pro období 2007-2013
- Rozhodnutí Komise č. 609/2006 ze dne 4. srpna 2006, kterým se stanoví orientační rozdělení položek závazků podle členských států v rámci cíle Evropská územní spolupráce pro období 2007 až 2013
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1081/2006 ze dne 5. července 2006 o Evropském sociálním fondu a o zrušení nařízení (ES) č. 1784/1999
- Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11. července 2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999
- Rozhodnutí Komise č. 769/2006 ze dne 31. října 2006, kterým se stanoví seznam regionů a oblastí způsobilých pro financování z Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci přeshraniční a nadnárodní spolupráce cíle Evropská územní spolupráce pro období 2007-2013
Další odkazy